• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Lillstrumpa82
    morotsland skrev 2008-02-07 12:19:48 följande:
    Killmodeller på klänning, vad menar ni? Finns det nåt med klänningar rent fysiskt som gör att killar inte kan ha dem? Fastnar de i snoppen? Klänning/tunika är bekvämt oavsett kön!
    Samma sak borde väl i så fall även gälla jeans? Varför finns det tjejmodeller och killmodeller?
  • IlsaBlackWidow

Jag skulle nog inte köpa klänningar ens om jag hade en dotter, känns opraktiskt.

I övrigt så är jag uppväxt i ett samhälle där män inte har klänning och har därmed anammat det smaken och har svårt att ändra på det. Däremot kan jag tycka det är snyggt om man har en viss stil som sataniska svarta variantereller kanske en skotsk utstyrsel med kilt, yammie.

Det är ju bra för oss kvinnor att lufta muttan så därför ska vi ha kjol medan karlarna kanske vill ha styr på den fladdrande utväxten (som lever ett eget liv ibland) i ett par byxor?

• IlsaBlackWidow

Äh nu ändrade jag mig ska nog köpa min son en klänning a la Pinhead (Hellraiserfilmerna), stentufft med läder och kedjor.

Lite mer sur över pojk- och flickavdelningarna blir jag när könsuppdelningen går ut över funktionalitet. Visst stör det mig med rosa, rött och ryschpysch likaväl som överdrivna "tuffa" killtryck men än värre är det med storlekskillnader i barnkläder (samma siffra olika avdelning) och när det inte finns praktiska strumpbyxor på pojkavdelningen för de minsta. Jag ville inte ha vita spetsstrumpbyxor och blev överlycklig när det kom svart-röda spidermanbyxor.

• Maddish
    morotsland skrev 2008-02-07 12:23:40 följande:
    Maddish: Vad är den fysiska skillnaden mellan kill- och tjejbarn menar du? Som gör att killarna skulle behöva egna slags klänningar.
    I detta fallet med barn så är det ingen skillnad fysiskt, men bara för att ett plagg passar betyder inte att jag tänker sätta det på dom..
  • Hannah76

Vi kanske ska lära våra barn att inte drömma om vissa yrken heller, för det är mansyrken/kvinnoyrken? Eller inte låta dem delta i vissa sporter för de är manliga/kvinnliga?

• MJW

Har nästan läst igenom hela tråden, att köpa klänning till sin son eller inte...

Jag tycket det är mer oroväckande att vi faktiskt överjobbat flickornas roll och glömt av killarna.

Idag kan en tjej i stort sett bli vad hon vill, göra vad hon vill och ha på sig vad hon vill. Vi är generellt väldigt uppmuntrande om tjejen vill bli stridspilot för det är ju coolt, satsa allt på sin karriär är inte längre något konstigt, o att tjejer kan ha killkläder (stora som små) funkar ju alldeles utmärkt.

Men om en kille vill bli nagelskulptist eller tycker om rosa eller klänning så är det i mångas ögon fel!!!
    (ja ja, alla kommer inte hålla med mig om exemplena, men ni förstår kanske vad jag menar ändå?)

Tjejer som går mot killhållet uppmuntras ( tar för sig )
    Killar som går åt tjejhållet uppmuntras inte (är/blir han bög?)

Detta har gjort att killar hellre undviker att prestera vid risk för misslyckande i skolan, läsa böcker har blivit något "tjejigt" vilket gör att killar slutar i stort sett läsa i tioårsåldern! Vi pratar och beter oss annorlunda, helt omedvetet, om det är en pojke eller flicka vi pratar med.
    Killar får kommandotilltalande: Kom igen! Ut! Tuff tröja!
    Mindre ord som ger pojkar sämre språk.
    Tjejer får längre tid, ögonkontakt man konverserar mer och vi räknar gärna ut vad flickorna behöver. Tjejers kläder är ofta fina o söta.

Detta är nu enbart sett ur pojkarnas perspektiv.

Hur som hels är det normerna som styr vårat samhälle, vi får väl se vad som ändrats för våra barnbarn.
    Intressant är i alla fall att förr hade män både smink, peruk, tights och rosa. Tänk på det ni!

Rekommenderar verkligen Lisa Andersson Tégners föreläsning om genusperspektiv och jämställdhet!

• Leeloo
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-07 12:23:58 följande:
    Samma sak borde väl i så fall även gälla jeans? Varför finns det tjejmodeller och killmodeller?
    Oftast för att vuxna killar och tjejer har olika kroppsformer kanske? Det kommer runt puberteten.
    Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • morotsland

maddish: "I detta fallet med barn så är det ingen skillnad fysiskt, men bara för att ett plagg passar betyder inte att jag tänker sätta det på dom.."

OK, så det är nån psykisk skillnad som gör att killar inte skulle trivas i klänning då?

• Maddish
    morotsland skrev 2008-02-07 12:31:43 följande:
    maddish: "I detta fallet med barn så är det ingen skillnad fysiskt, men bara för att ett plagg passar betyder inte att jag tänker sätta det på dom.."OK, så det är nån psykisk skillnad som gör att killar inte skulle trivas i klänning då?
    Dom kan säkert visst trivas i klänning. Men Jag hade inte trivts med att mina pojkar hade haft det. Men jag tänker aldrig säga till dom att det är fel. Vill dom ha plagg som jag inte vill köpa till dom så får dom vänta tills dom kan köpa det själva. Nu är dom för små för att bestämma vad dom ska ha för kläder och för små för att förstå innebörden med valen dom gör.
  • Lillstrumpa82
    Leeloo skrev 2008-02-07 12:31:25 följande:
    Oftast för att vuxna killar och tjejer har olika kroppsformer kanske? Det kommer runt puberteten.

Fast diskussionen om jeans kom ju i ett inlägg om att vi mammor inte kan ha jeans på oss om vi inte låter en son ha klänning...

Alltså tycker jag inte att det har med saken att göra, eftersom jag använder tjejmodeller av jeans.

Jeans finns i killmodell och tjejmodell, klänningar finns bara i en modell och hänger på damavdelningarna, alltså borde klänningar vara ett tjejplagg. Jag vill inte att min sambo ha klänning på sig, så varför ska jag klä min son i det?

Svar på tråden pojke med klänning?????