Har nästan läst igenom hela tråden, att köpa klänning till sin son eller inte...
Jag tycket det är mer oroväckande att vi faktiskt överjobbat flickornas roll och glömt av killarna.
Idag kan en tjej i stort sett bli vad hon vill, göra vad hon vill och ha på sig vad hon vill. Vi är generellt väldigt uppmuntrande om tjejen vill bli stridspilot för det är ju coolt, satsa allt på sin karriär är inte längre något konstigt, o att tjejer kan ha killkläder (stora som små) funkar ju alldeles utmärkt.
Men om en kille vill bli nagelskulptist eller tycker om rosa eller klänning så är det i mångas ögon fel!!!
(ja ja, alla kommer inte hålla med mig om exemplena, men ni förstår kanske vad jag menar ändå?)
Tjejer som går mot killhållet uppmuntras ( tar för sig )
Killar som går åt tjejhållet uppmuntras inte (är/blir han bög?)
Detta har gjort att killar hellre undviker att prestera vid risk för misslyckande i skolan, läsa böcker har blivit något "tjejigt" vilket gör att killar slutar i stort sett läsa i tioårsåldern! Vi pratar och beter oss annorlunda, helt omedvetet, om det är en pojke eller flicka vi pratar med.
Killar får kommandotilltalande: Kom igen! Ut! Tuff tröja!
Mindre ord som ger pojkar sämre språk.
Tjejer får längre tid, ögonkontakt man konverserar mer och vi räknar gärna ut vad flickorna behöver. Tjejers kläder är ofta fina o söta.
Detta är nu enbart sett ur pojkarnas perspektiv.
Hur som hels är det normerna som styr vårat samhälle, vi får väl se vad som ändrats för våra barnbarn.
Intressant är i alla fall att förr hade män både smink, peruk, tights och rosa. Tänk på det ni!
Rekommenderar verkligen Lisa Andersson Tégners föreläsning om genusperspektiv och jämställdhet!