• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • Nim

Denghiu
    Ar det heltid da, 300 dollar? Ar det langa koer att fa in de pa dagis?

Bott i Perth tidigare och ar nu ev pa vag tillbaka dit med tva barn.

Hur upplever du det? Bra stalle att ha barn pa?

• Moshi

Jag bor pa the central coast 1 1,5h utanfor sydney.Jag ar gift med en australiensare och vi har en dotter som ar 14 manader. Har bott har nu i nastan 7 ar.Borjar kanna mig mer hemma nu, men det kan nog ocksa bero pa att vi har flyttat runt en hel del har i Australien.
    Nar det galler spraket sa ar det lite trist eftersom, jag pratar inte perfekt engelska och inte heller svenska.Min svenska forsvinner mer och mer varje ar.Den har kommit tillbaka lite sedan vi fick varan dotter eftersom jag pratar svenska med henne.Lite trist med kan man gora :)

Ar det nagon som langtar tillbaka till sverige?

• Mosie
    Nim skrev 2008-04-07 22:45:02 följande:
    DenghiuAr det heltid da, 300 dollar? Ar det langa koer att fa in de pa dagis? Bott i Perth tidigare och ar nu ev pa vag tillbaka dit med tva barn.Hur upplever du det? Bra stalle att ha barn pa?
    300 dollar ar en hel vecka heltid, om man gor per dag sa kostar det 70 dollar per dag, detta ar UWA daycare, en av de mer "reputable ones" och hor till universitetet var jag skulle jobba i sa fall, eftersom jag ar personal sa far jag fortur, ingen aning om koerna om man inte ar personal, tror det beror mycket pa vilket dagis man kollar pa. de ar ju mest privata dagis och de tar sina egna avgifter efter hur populara dem ar skulle jag tro. Har de langa koera har de sakert ocksa hoga avgifter. Ar man resident eller medborgare sa har man ju ratt att soka child care benefit, det baseras dock pa hushallets gemensamma inkomst (vi skulle fa betala minst 80% tror jag).
  • tvåsmå

Längtar tillbaka till Australien!

Moshi skrev 2008-04-08 02:37:32 följande:
    Ar det nagon som langtar tillbaka till sverige?
  • lillsmula

Längtar oxå tillbaka tillbaks.......*suckar och drömmer mig tillbaks* Har lovat mig själv att en dag åka tillbaka, men tyvärr är min sambo inte intresserad av det. Annars hade jag nog på allvar försökt flytta dit. Saknar det så det gör ont och längtar varje dag......

• tvåsmå

Jag precis så känner jag, längtar varje dag så det värker i bröstet och kan börja gråta...

Var bodde du/ni någonstans? Har din sambo bott i Australien?

lillsmula skrev 2008-04-08 11:16:43 följande:
    Längtar oxå tillbaka tillbaks.......*suckar och drömmer mig tillbaks* Har lovat mig själv att en dag åka tillbaka, men tyvärr är min sambo inte intresserad av det. Annars hade jag nog på allvar försökt flytta dit. Saknar det så det gör ont och längtar varje dag......
  • Mosie

hur lange har ni bott har? Sjalv tror jag inte att jag kommer sakna det sa mycket. Vi ska flytta tillbaka till Sverige om nagra ar, hoppas bara sambon trivs i sverige.

• tvåsmå

Bodde bara från 2004 och kom tillbaka nu i januari. trodde inte jag skulle sakna det så mkt....

En annan fråga, känner du till lite hur det är att starta eget företag i Australien? Var man kan hitta info om det. Om maken får nytt jobb och jag inte lyckas få så funderar jag på att öppna butik med skandinaviska produkter, men har ingen aning om hur jag ska gå tillväga i så fall.

Mosie skrev 2008-04-08 15:40:30 följande:
    hur lange har ni bott har? Sjalv tror jag inte att jag kommer sakna det sa mycket. Vi ska flytta tillbaka till Sverige om nagra ar, hoppas bara sambon trivs i sverige.
  • Mosie

vilken stad och stat funderar ni pa i sa fall? alla stater har nog olika stallen man kan vanda sig till. Men du kan alltid kolla in www.sbdc.com.au/ Small Business Development Corporation.

Ocksa, det lar nog lona sig att kolla sig runt ordentligt och gora ordentlig market research innan du bestammer dig for vad du ska ha for foretag. Jag och en svensk kompis har gatt igenom 100000 tals ideer, men hittar alltid nagot fel med dem. man maste ju forsoka hitta pa nagot sa man inte har allt for manga konkurrenter, likaval som att man inte vill vara for annorlunda. Men en liten skandinavisk design affar placerad i ratt omrade skulle nog alltid fungera :D

• tvåsmå

Tack!

Helst skulle jag vilja tillbaka till Brisbane, men vi kollar även på Perth, Melbourne, Wollonggong och t o m Sydney. Så jag/vi har inte kommit så långt i planerna eller funderingarna....

Mosie skrev 2008-04-08 16:08:47 följande:
    vilken stad och stat funderar ni pa i sa fall? alla stater har nog olika stallen man kan vanda sig till. Men du kan alltid kolla in www.sbdc.com.au/ Small Business Development Corporation. Ocksa, det lar nog lona sig att kolla sig runt ordentligt och gora ordentlig market research innan du bestammer dig for vad du ska ha for foretag. Jag och en svensk kompis har gatt igenom 100000 tals ideer, men hittar alltid nagot fel med dem. man maste ju forsoka hitta pa nagot sa man inte har allt for manga konkurrenter, likaval som att man inte vill vara for annorlunda. Men en liten skandinavisk design affar placerad i ratt omrade skulle nog alltid fungera :D
Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!