• Kellan

Ni som bor i Australien!!!

Hej,
    Vi ska snart flytta till Brisbane. Min man är därifrån och vi har en 6månaders dotter.
    Skulle gärna vilja kunna prata lite med er som redan bor i OZ. Har lite olika frågor, och det vore kul att ha en ny tråd. Såg att det funnits en gammal.

kram Kellan

• Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!
  • tvåsmå

Formula (mjölkersättning som finns i affärerna att köpa, upp till 3-4 årsåldern finns det).

• tvåsmå

Ligger ni och solar er hela dagarna där i OZ Hur går det? Berätta gärna om allt, vad som helst.. Längtar dit!

• Singha

Hejsan!

Bor i Chiswick/Sydney o vi kom hit i augusti förra året Måste säga att det var det bästa val vi någonsin gjort - att flytta hit! Trivs otroligt bra

Har en son på lite över 2,5 år som nyligen börjat dagis (Long Day Care) två dagar i veckan. Meningen är att jag ska börja söka jobb nu

Köpte en termometer nyligen o den visar just nu på 30,6 grader i skuggan Å det ska vara höst??!

• tvåsmå
    Låter underbart! Ångrar att vi åkte hem... Nu letar vi jobb var som helst i Australien för att få komma tillbaka... Nu känner jag att om maken får bra jobb, kan jag t o m försöka starta eget (ifall jag inte hittar ngt)... har bara ingen aning om det är krångligt eller svårt där.
    Singha skrev 2008-03-20 03:41:07 följande:
    Hejsan!Bor i Chiswick/Sydney o vi kom hit i augusti förra året Måste säga att det var det bästa val vi någonsin gjort - att flytta hit! Trivs otroligt bra Har en son på lite över 2,5 år som nyligen börjat dagis (Long Day Care) två dagar i veckan. Meningen är att jag ska börja söka jobb nu Köpte en termometer nyligen o den visar just nu på 30,6 grader i skuggan Å det ska vara höst??!
  • tvåsmå

Ngn som har eget företag i OZ som kan berätta hur det fungerar?

• Singha
    tvåsmå skrev 2008-03-20 09:47:58 följande:
    Ngn som har eget företag i OZ som kan berätta hur det fungerar?
    Sorry, vet inte hur det fungerar när man kommer in på working visa som vi har. Maken får inte byta jobb eftersom hans visa är kopplat till det företag som han kom för att jobba på. Själv ska jag börja söka jobb nu när sonen fått dagisplats.
  • gizzla

Jag funderar lite på hur duktiga ni var på engelska innan ni åkte till Oz? Visst- man har ju skolengelskan som man klarar sig på så att säga, men räcker det? Hur lång tid tar det innan man kan prata lite mer allmännt på språket så att säga? Det är säkert skillnad på vem det gäller men iaf. Vi kommer ju båda jobba och får ju dagligen då möta språket.... Vad tror ni?
    Undrar dessutom om barnen. Vi kommer i flyttningskedet ha barn i ålder 4år resp 6år- är det lätt att få dagisplats eller brukar man ha barnflicka eller? Börjar de inte skola vid 5 år redan i oz??

• tvåsmå

Hej,

Har läst engelska på universitetet och skrivit mkt på engelska i mitt jobb innan vi flyttade dit. Det vardagliga fungerade rätt ok, kan vara lite svårt att hänga med ibland när de pratar snabbt och otydligt, speciellt yngre och de på landsbygden... Men efter ett tag får man kläm på det, tog väl ett par månader ungefär så börjar man även säga "see ya" och "no worries" och "mate" av bara farten . Men det gäller att prata på så mkt som möjligt överallt, och de gillar ju Aussies själva att göra . Tänk på att de är vana med mkt olika sorts engelska med olika färdighetsnivåer, så de upprepar och förtydligar gärna när man inte fattar och hänger med.

Dagisplats kan vara allt från supersvårt till relativt enkelt, helt beroende på var ni vill ha in dem. Bara att kontakta de olika ställena, men gör det så snart som bara möjligt! Kan vara långa köer. Ibland kan man till en början bara få ngr enstaka dagar och stå i kö för fler dagar om man vill. Men bäst att kontakta dem och höra hur det står till. Rekommenderar dagis till barnen så de snabbast kommer in i språket och kulturen. Barnflicka skulle jag nog bara ha för t ex hämtning och lämning om ni känner att det är ett behov.

gizzla skrev 2008-03-28 14:52:19 följande:
    Jag funderar lite på hur duktiga ni var på engelska innan ni åkte till Oz? Visst- man har ju skolengelskan som man klarar sig på så att säga, men räcker det? Hur lång tid tar det innan man kan prata lite mer allmännt på språket så att säga? Det är säkert skillnad på vem det gäller men iaf. Vi kommer ju båda jobba och får ju dagligen då möta språket.... Vad tror ni?Undrar dessutom om barnen. Vi kommer i flyttningskedet ha barn i ålder 4år resp 6år- är det lätt att få dagisplats eller brukar man ha barnflicka eller? Börjar de inte skola vid 5 år redan i oz??
  • Singha
    Svar på #17
    gizzla skrev 2008-03-28 14:52:19 följande:
    Jag funderar lite på hur duktiga ni var på engelska innan ni åkte till Oz?
    Vad tror ni?
    Undrar dessutom om barnen. Vi kommer i flyttningskedet ha barn i ålder 4år resp 6år- är det lätt att få dagisplats eller brukar man ha barnflicka eller? Börjar de inte skola vid 5 år redan i oz??
    Håller med tvåsmå, att det tar ett litet tag innan man kommer in i språket. Jag har använt engelska i mitt jobb dagligen och har alltid kunnat prata flytande o naturligt, MEN... för första gången i mitt liv, fick jag tunghäfta så fort jag skulle prata här! Jag var SÅ koncentrerad på att försöka höra vad de sa att jag kom av mig när jag skulle svara... Det var riktigt ovant med dialekterna i början, men nu är jag van

Vi har vår son (2,5 år) på Long Day Care, även om jag ännu inte har hittat något jobb. Han går två dagar i veckan, så att han ska komma in i språket. Det har börjat komma en del engelska ord nu efter att han har gått där i ca 2 månader. När de är 4 år börjar de sk. Preschool (de i hans dagisgrupp "flyttar" o börjar preschool, men de har gemensamma stunder fortfarande), som ska förbereda dem inför skolstarten. Det var svårt att få plats nära hemmet (2 års kö!), så vi tog detta en bit bort för att han så fort som möjligt skulle tränas i språket o få fortsätta gå på dagis.
  • Mosie

Hej jag bor i Perth med min sambo, som ar australienare, och varan 14 man dotter, vantar ocksa #2 i Spetember. Jag har bott har i ove 7 ar nu, sa det ar sant att tiden gar fort. Har last pa universitet har i tre ar och sen jobbat pa samma universitet i tre ar till :D DP (Dear Partner) har eget foretag inom IT och jag ska kolla upp att starta Family Care (som dagmamma), men kan nog bara ta tva barn till eftersom jag har tva sjalv snart. Tror inte jag far ha mer an sa samtidigt i alla fall.

Har inte gatt tillbaka till jobbet eftersom jag var pa kontrakt och hann inte fa fast innan dottern kom, och det ar inte vart att jobba for oss eftersom jag skulle jobba for peanuts pga dagiskostnaderna har. De ar astronomiska, i alla fall i Perth. 300 dollar per vecka for ett barn.

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!