Svar på #17
gizzla skrev 2008-03-28 14:52:19 följande:Jag funderar lite på hur duktiga ni var på engelska innan ni åkte till Oz?
Vad tror ni?
Undrar dessutom om barnen. Vi kommer i flyttningskedet ha barn i ålder 4år resp 6år- är det lätt att få dagisplats eller brukar man ha barnflicka eller? Börjar de inte skola vid 5 år redan i oz??
Håller med tvåsmå, att det tar ett litet tag innan man kommer in i språket. Jag har använt engelska i mitt jobb dagligen och har alltid kunnat prata flytande o naturligt, MEN... för första gången i mitt liv, fick jag tunghäfta så fort jag skulle prata här!

Jag var SÅ koncentrerad på att försöka höra vad de sa att jag kom av mig när jag skulle svara... Det var riktigt ovant med dialekterna i början, men nu är jag van
Vi har vår son (2,5 år) på Long Day Care, även om jag ännu inte har hittat något jobb. Han går två dagar i veckan, så att han ska komma in i språket. Det har börjat komma en del engelska ord nu efter att han har gått där i ca 2 månader. När de är 4 år börjar de sk. Preschool (de i hans dagisgrupp "flyttar" o börjar preschool, men de har gemensamma stunder fortfarande), som ska förbereda dem inför skolstarten. Det var svårt att få plats nära hemmet (2 års kö!), så vi tog detta en bit bort för att han så fort som möjligt skulle tränas i språket o få fortsätta gå på dagis.