Lillpinglan skrev 2008-04-08 00:04:10 följande:
Halloj alla...Jag äger en Urban Jungle men nu när bebben vuxit ur liggdelen vill jag ha en annan vagn. Gillar INTE att jag inte kan välja själv på UJs sittdel åt vilket håll min dotter är vänd. Så... jag är nyfiken på Bugaboo Cameleon! Har "snabbklämt" på en.. fick några funderingar!* Stör man sig inte på att handtaget inte går att justera mer än "uppåt/neråt"? Det känns som att handtaget är liksom så nära vagnen så man kanske sparkar/trampar på hjulen? På andra vagnar så är liksom handtaget riktat mer bakåt, närmare magen på mig som kör.. liksom... (hoppas ni förstår)* Om man vänder på styret (t.ex. under en promenad om det blåser hårt eller solen skiner bebben i ögonen) så de små hjulen hamnar bakåt... blir inte vagnen himla irriterande svårstyrd då? Blir det bättre om man låser hjulen då? Eller blir det så pass irriterande att man aldrig kommer att köra på det viset?* Ingen som retar sig på att sittdelen är så himla liten att man inte kan "lägga något vid sidan av barnet" vid behov? * Sover verkligen barnet bra i fullt liggläge när det inte kan ligga plant, utan liksom "skålat"? Är det bra för barnets rygg?Ska åka och klämma på lite olika modeller in real life så småningom.. Funderar på att även provköra TEUTONIA MISTRAL S... Någon som känner till den modellen och kan prata "för och emot"? Den är inte lika snygg.. men ser mer rejäl ut. Kanske mer hållbar för en växande bebis som så småningom ska klättra i vagnen och smutsa ner den med skor.. Aahhhhhh - alla dessa val!!! Hoppas någon kan bistå med lite argument..Kram från villrådig mamma till 9-månaders..
Säkert flera som svarat redan, har inte hunnit läsa ikapp, men svarar jag med!!
* Stör man sig inte på att handtaget inte går att justera mer än "uppåt/neråt"? Det känns som att handtaget är liksom så nära vagnen så man kanske sparkar/trampar på hjulen?
På andra vagnar så är liksom handtaget riktat mer bakåt, närmare magen på mig som kör.. liksom... (hoppas ni förstår)
- inget som stör mig
* Om man vänder på styret (t.ex. under en promenad om det blåser hårt eller solen skiner bebben i ögonen) så de små hjulen hamnar bakåt... blir inte vagnen himla irriterande svårstyrd då? Blir det bättre om man låser hjulen då? Eller blir det så pass irriterande att man aldrig kommer att köra på det viset?
- man vänder på själva sittdelen så att de små hjulen ändå är framåt, för att undkomma det problemet. Busenkelt.
* Ingen som retar sig på att sittdelen är så himla liten att man inte kan "lägga något vid sidan av barnet" vid behov?
- upplever den inte som så liten, i såna fall kan man lägga ovanför bebis eller i åkpåsen längst ned där det är gott om plats.
* Sover verkligen barnet bra i fullt liggläge när det inte kan ligga plant, utan liksom "skålat"? Är det bra för barnets rygg?
- det är just bra det är, ingen vikt belastar ryggraden i lodrätt läge vilket en vanlig sittvagn gör (om barnet ännu inte kan sitta själv är det ju direkt skadligt). Bebisar som ligger på rygg brukar ju oftast ligga med lite uppvikta knän och inte helt plant, det vittnar om att de trivs i det läget. Super!
Ska åka och klämma på lite olika modeller in real life så småningom.. Funderar på att även provköra TEUTONIA MISTRAL S... Någon som känner till den modellen och kan prata "för och emot"? Den är inte lika snygg.. men ser mer rejäl ut. Kanske mer hållbar för en växande bebis som så småningom ska klättra i vagnen och smutsa ner den med skor..
- som av en händelse har jag en Mistral, en -04, som extravagn (ej en S så den har inte svängbara framhjul). Den används i stallet. Jämförelsen jag kan göra är att den är så oerhört otymplig, väger hur mkt som helst att packa i o ur bilen och är besvärligare att köra. Jag har ännu inte använt den i sittläge eftersom bebis ännu inte sitter själv, så just nu är Buggan även i stallet. Men jag upplever inte Mistralen som större sett till innermått, när man har åkpåse o sånt i den. Körmässigt gör jag denna jämförelse: Buggan är som en rapp liten Porsche med breda lågprofildäck, medan Mistralen är som en Citroen padda med fantastiskt gung... så det finns bra egenskaper på den också. Men jag skulle aldrig ha den som förstahandsvagn om alternativet är en Bugga!
Det var mina åsikter.