• Wictooria

Vecka 25, Hur mår ni? =)

Hej hej!
    Nu är det äntligen bara 15 veckor kvar.
    Jag har aldrig mått såhär bra under hela graviditeten, magen syns äntligen mycket, man känner bebisen varje dag och allt illamående är borta!

Det enda negativa som jag känner är att det kan vara lite svårt att sova. =(

Men nu förbereder jag mig psykiskt inför förlossningen och försöker förbereda allt man måste köpa. Tänka lite på bb väskan och allt annat trevligt. Snart börjar min föräldragrupp också, det längtar jag väldigt mycke efter!

Hur mår ni andra i vecka 24-26?
    Har ni börjat mäta sf mått??

• Svar på tråden Vecka 25, Hur mår ni? =)
  • Wictooria

Ojda, är det farligt???? Jag har ingen aning om vad jag har för värden i det. Vet bara mitt järnvärde och det ligger på 112.

• Jela79

Nejdå det är absolut inge farligt!
    barnet tar ju allt det behöver från dig så du känner oftast själv av först om du har brist på något.
    Käka kalcimtabletter så ska du se att det blir bättre.
    Du har lågt järnvärde, men det har väl BM redan sagt åt dig?
    Äter du något järntillskott?

• Wictooria

Jaa, jag äter 1 niferex varannan dag.
    Men jag ska ta upp detta med krampen då, kanske behöver lite mer kalcium då. Men jag som dricker flera liter mjök varje dag, haha. Men så länge det inte är farligt för lillen så ska man ju inte ora sig.

• pyretochbönan0809
    Wictooria skrev 2008-03-29 17:09:35 följande:
    Jaa, jag äter 1 niferex varannan dag.Men jag ska ta upp detta med krampen då, kanske behöver lite mer kalcium då. Men jag som dricker flera liter mjök varje dag, haha. Men så länge det inte är farligt för lillen så ska man ju inte ora sig.

hm....med det järnvärdet borde du nog ta 1 Niferex varje dag...Jag hade 118 i hb på inskrivningen och skulle börja med 1/dag då....

Kalciumet borde det ju inte va brist på om du dricker så mkt mjölk...men ta upp det m bm!

* ~ * v.25 - bf 16/7 * ~ *
  • Wictooria

Jaa, ska kanske fråga henne om jag inte ska ta en till järntablett. För jag började äta dom när HB var på 119, och förra gången hade det gått ner till 112!

• Jiina

Jag är också i vecka 25! Kan få ordentliga kramper i vaderna ibland på nätterna, ett tag hade jag så ont att jag hade svårt att gå i flera dagar. Sist jag var hos BM låg mitt hb på 115 och då skulle jag ta niferex varje dag plus mamma vital, vilket totalt blir 7 tabletter om dagen!
    Jag läste på vårdguiden att pappan i vissa fall kan höra barnets hjärtljud genom att lägga örat mot mammans mage i den här veckan. Någon som lyckats med det?

• Gummis

Här kommer en till som är i v. 25 :) hoppas jag får plats. Vad gäller hb så var jag och kollade mitt i början av veckan och då tog hon två prover eftersom man har tunnare blod från början innan det tjockare kommer som ger det rätta värdet. Så jag låg på 115 ungefär. Min bm sa till mig för några veckor sedan att jag skulle börja med 1 niferex/vecka och sedan öka systematsikt. Nu kör jag blutsaft i stället och ska se vad de säger på tisdag då jag ska ditt på koll igen och få mäta magen för första gången.

• pyretochbönan0809

Sambon har testat men det var nog bara min puls han hörde =) Kanske går senare?

* ~ * v.25 - bf 16/7 * ~ *
  • Joje

Mitt järnvärde låg på 143 på inskrivningen så Bm tyckte inte att ett nytt prov var nödvändigt sist. Men på onsdag är det provtagning också, får se hur allt ser ut då!

Förra gången började jag äta järntabletter i mitten av graviditeten, Hemofer hette dem har jag för mig, skonsamt med få biverkningar (jag brukar nämligen må piss av tabletter).

Kramper i vaderna har jag inte haft några den här gången, däremot hade jag det ofta med sonen. Inte kul.

Foglossningen känns ganska OK nu, försöker tänka på vad jag gör och använder stödbältet. Skönt!

Maken har provat lyssna genom att lägga örat mot magen, men han hörde bara ett "plaskande" ljud och sedan fick han en spark i huvudet

Svar på tråden Vecka 25, Hur mår ni? =)