• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Love4cats

Du säger ju inte lite emot dig själv i det här inlägget! Avverka så många man kan faller knappast in under "kontrollerade former"

ANOF skrev 2008-04-05 16:43:18 följande:
    Självklart ska det ske med kontroll och tanke på djuret. Men det enda rätta är oftast att avverka så många man kan.
  • HegeOlsen

Jag tror inte du är särskilt uppdaterad på varken jaktlagen eller djurskyddslagen. Även en katt som är förvildad är ändå att betrakta som husdjur och omfattas då även av djurskyddslagens bestämmelser. Dom här skälen du nämner ska vara betydligt mer styrkta än du påstår, det finns en prejudicerande dom över det i kammarrätten från 2005.

Katt som är laglig att skjuta skall även skjutas inom ett avstånd som inte överskrider 3 meter. TS bor i tättbegyggt område och då skall särskilt tillstånd utfärdas av polismyndigheten. Men inget av detta hjälper då du "skäligen" inte kan styrka att grannens katt är en vildkatt.

Förövrigt undrar jag hur ett så fientligt inställningssätt skulle kunna hjälpa att lösa problemet med den katträdda innekatten?

ANOF skrev 2008-04-05 16:43:18 följande:
    Självklart ska det ske med kontroll och tanke på djuret. Men det enda rätta är oftast att avverka så många man kan.
  • Anonym (kattvän)

Till TS
    Vi har en katt och bor på landet. Här finns lite vildkatter,så vi har skaffat en lucka till katten. Det är en sån lucka som gör att bara han kommer in, på det sättet kan han springa in och gömma sig för andra katter. Den är jätte bra katten kan gå in och ut som han vill dag som natt.

• Peggie

ANOF: Jag väntar fortfarande på vilken praxis det är du hänsvisar till.

• ANOF
    Peggie skrev 2008-04-05 17:45:21 följande:
    ANOF: Jag väntar fortfarande på vilken praxis det är du hänsvisar till.
    Den praxis som jag använder och som är vanlig bland jägare.
  • Love4cats

Det räcker inte långt här. Har du någon källa?

ANOF skrev 2008-04-05 17:47:25 följande:
    Den praxis som jag använder och som är vanlig bland jägare.
  • Anonym

Katter ses som skadedjur av många jägare och dessa skall decimeras i den mån det går för att inte vilda djur skall komma till skada, katter äter bland annat fågelungar m.m

• ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 17:51:28 följande:
     Det räcker inte långt här. Har du någon källa?
    Vaddå? Ska jag ha en källa på hur jag själv agerar? Eller på hur folk jag känner agerar?
  • Love4cats

En källa på vart det står er fritt att skjuta hur ni vill i stort sett. Allt jag hittat tidigare tyder på att fånga in och som sista utväg skjuta.  

• ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 18:00:05 följande:
    En källa på vart det står er fritt att skjuta hur ni vill i stort sett. Allt jag hittat tidigare tyder på att fånga in och som sista utväg skjuta.  
    Det är så det funkar i praktiken. Det är så lagen tolkas av många jägare, och även av mig själv.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...