• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Silence is golden
    FruSundahl skrev 2008-04-04 21:29:31 följande:
    Hade några som var beredda att ge flera tusen för vår katt, som var 4 år gammal. Så det är nog inte 0kr för alla. Dra inte alla över en kam.Tänker inte dra några liknelser
    Jag skulle nog vara beredd att betala "en del för katten" det är den värd i så fall.Om jag vore i kattköpartagen dvs.
    Trött på att be om ursäkt för saker jag ej gjort.
  • FruSundahl

Ja vill jag verkligen ha katten så är jag beredd att ge en hel del för den.
    Och skulle inte få för mig att ta hem en raskatt. Nej bondkatter är underbara.
    Söker, utan makens vetskap, efter en svartvit hankatt. Skulle ge hur mycket som helst för en sådan känns det som. Men det lär ta år för mig att hitta en sådan.

Nu är det dags för mig och katten att gå en runda

Ts, tror inte du är kvar, men om du skulle vara det. Ta det med polis eller något. plåga den inte =/

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-04 21:29:31 följande:
    Hade några som var beredda att ge flera tusen för vår katt, som var 4 år gammal. Så det är nog inte 0kr för alla. Dra inte alla över en kam.Tänker inte dra några liknelser
    Vem betalar flera tusen för en gammal bondkatt?
    Det är det samma som gäller när domstolar värderar gamla bilar t exempel, eller ett bohag, eller stöldgods. Det finns särskilda normer som man följer när man värderar, eller så anlitar man en värderingsman. Och det är praxis att marknadsvärdet på bondkatter sätts till 0 kr. Jag har aldrig hört om en katt som värderats till mer, och jag kan påstå med ganska stor säkerhet att det är så det generellt bedöms. Jag har sett flera polisanmälningar mot jägarna som gjorts av kattägare som fått katten avlivad. Alla dessa anmälningar har lagts ner ganska omgående för att brott inte kan styrkas. Det tillgripna/förverkade godsets värde har varit 0 kr.
  • FruSundahl

Nu höll jag på att dra en dum jämförelse. Men den håller vi i vår krets istället.

Ja du, det var en som gick förbi och såg den. Helt seriös människa. Så visst finns det de.
    Precis som att folk skulle betala pengar för små golvmoppshundar och taxar

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:29:55 följande:
    Alltså om möjligt, så fick detta inlägg mig att må ännu mera illa. Du hänger alltså med på organiserade kattjakter? Så allt som kan fås gratis har inget värde? vad är det för resonnemang. Hitler trodde också han hade koll, han tyckte inte judarna hade nåt värde. Nu är det att hårddra, men måste ju ta drastiska exempel för att du ska inse hur dumt det är att påstå att nåt levande inte har värde.
    Ja, det var verkligen att hårddra det. Jag vet att djuren har ett självklart värde för ägarna. Men affektionsvärde är inget värde i juridisk mening. Det är ingenting man tar hänsyn till. Man går endast efter det ekonomiska värdet, eftersom det är objektivt. Ett affektionsvärde går inte att mäta på något tillförlitligt sätt.
  • Pirog

det har lagts ner för att bevisen inte fanns,inte för att det inte är ett brott, men det är ju för mycket begärt att en som nöjesjagar och dödar katter förstår det.

ANOF skrev 2008-04-04 21:36:00 följande:
    Vem betalar flera tusen för en gammal bondkatt?Det är det samma som gäller när domstolar värderar gamla bilar t exempel, eller ett bohag, eller stöldgods. Det finns särskilda normer som man följer när man värderar, eller så anlitar man en värderingsman. Och det är praxis att marknadsvärdet på bondkatter sätts till 0 kr. Jag har aldrig hört om en katt som värderats till mer, och jag kan påstå med ganska stor säkerhet att det är så det generellt bedöms. Jag har sett flera polisanmälningar mot jägarna som gjorts av kattägare som fått katten avlivad. Alla dessa anmälningar har lagts ner ganska omgående för att brott inte kan styrkas. Det tillgripna/förverkade godsets värde har varit 0 kr.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:38:53 följande:
    det har lagts ner för att bevisen inte fanns,inte för att det inte är ett brott, men det är ju för mycket begärt att en som nöjesjagar och dödar katter förstår det.
    Nej, de las inte ner i brist på bevis. Utan just för att det inte fanns något brott. Bevis har det funnits flera gånger. Jägarna erkänner ju självklart, de har ju ingen anledning att smussla. Och katter har också funnits kvar som "bevis", man brukar ge katten till ägaren som får begrava den eller lämna in den på kremering kanske. Polisen har t och med kommit ut för att inspektera katten vid något tillfälle när kattägare ringt dom.

Jag nöjesjagar eller nöjesdödar inte katter. Jag har varit med vid jakter och fångster. Men jag är själv aldrig inblandad i själva jakten, utan följer bara med och tittar. Och de jägare som håller på med det ser det inte som en nöjesjakt heller direkt. De ser det som viltvård som de är tvungna att utföra helt enkelt. Katten är ett betydligt värre rovdjur än t exempel räv, och förstör väldigt mycket i naturen. De är i samma klass som mink, om inte värre.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:44:20 följande:
    Fridlysta djur då? De kostar inget? Du får inte döda djur när det inte är jaktsäsong på dem osv....ingen idé att diskutera med dig, vet inte vilken gudsförgäten håla du bor i, men där verkar råda annan utbildningsnivå och andra lagar. kan tillomed tänkas att mammor och pappor är syskon.
    Fridlysta djur har säkert ett ekonomiskt värde. Men framförallt så har de ju ett omfattande skydd i och med att dom är fridlysta.

Jag bor knappt 2 mil söder om stockholm. Det är ingen gudsförgäten håla.
  • Camarogirl

Camarogirl kastar sig in i tråden med hittad lagtext. Står inget här om att det är skillnad på katternas rätt att leva beroende på ras. Däremot är jag emot att ha katter utomhus i stan, då de kan råka ut för farligheter, tydligen även människor som anser sig ha rätt att döda dem!

Det ÄR ett alltså ett brott att döda annans katt, för den är inte övergiven. Läs lagen nedan. Så den "kollen på lagarna" är nog inte så bra...

Lag 1943:459
    1:a paragrafen: Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
    7:e paragrafen: En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

ANOF skrev 2008-04-04 21:21:50 följande:
    Jag har väldigt noga koll på lagarna inom det här området, jag har även mycket praktisk erfarenhet av hur lagarna tillämpas på olika sätt. ---- Vilket brott menar du att det skulle vara att avliva annans katt?
  • Camarogirl
    ANOF skrev 2008-04-04 21:36:00 följande:
    Och det är praxis att marknadsvärdet på bondkatter sätts till 0 kr. Jag har aldrig hört om en katt som värderats till mer, och jag kan påstå med ganska stor säkerhet att det är så det generellt bedöms.
    I min del av världen kostar en katt minst en krona tassen. Vi gav mycket mer än så för vår huskatt, och det var en av de bästa affärer vi gjort.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...