• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Love4cats

Hoppas det löser sig för dig ts. Det finns dock ingen vattentät lag som säger att katter inte får springa lösa. Däremot hoppas jag ni kan vädja till grannens samvete och nå fram till denne med att er katt blir skrämd. Sen lämnar jag diskussionen för jag klarar inte av argumenten och är glad att våra katter nöjer sig m korta turer.

• Love4cats

Jag har läst mer i tråden idag och mår illa. Som många andra är det helt ofattbart. Så länge grannen inte vet vem den skyldige är så är det bara att skjuta katten. Jag blir helt mållös. Bara för att en katt enligt en del har 0 i värde så skjuter man de. Det behöver inte vara en synlig märkning på en katt. Det räcker med chip. Om man ska skjuta katter ska det fortfarande finnas tillstånd fram länsstyrelsen. Första fångar man in katterna OM misstanke att denne inte har en ägare. Sen tar man de till polisen som efterlyser ägaren. Men man skjuter inte katter hur som helst! Så förbenat lågt! Kattjakt är för tusan det värsta jag hört! I och för sig så har det förespråkats andra fina metoder i en annan tråd. Kokande vatten, gift och fällor. Fattar inte vilken påhittad lag man ställer sig bakom då man anser sig ha rätt att behandla djur på det sätt man vill! Det finns något som heter djurskydd. Slå upp det i en ordlista!

• Love4cats

Det går också att se beteendeskillnader på en huskatt och en vildkatt. En vildkatt är oftast inte särskilt lugn av sig!

• ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 13:45:01 följande:
    Det finns något som heter djurskydd. Slå upp det i en ordlista!
    Jag tycker att du får förklara dig närmare på den här punkten. Jag har letat efter ordet i ordlista, men jag har faktiskt inte hittat något.

Det är väl känt att djurens ställning är mycket svag inom lagstiftninen. Det krävs väldigt mycket för att myndigheter ska kunna gripa in. Det här har också kritiserats av flera djurrättsorganisationer. Med den lagstiftningen vi har är det absolut inga problem att korrigera katter ordentligt.

Varför är kattjakt det värsta du hört? Vad är det som skulle vara så farligt med det? Katterna är ett djur som ställer till med stor skada för viltet. Det kan vara det värsta skadedjuret som finns i skogarna. De kan nästan utplåna vissa fågelarter inom ett visst område, det är fåglar som har bon på marken. Katterna måste helt enkelt hållas efter inom vissa områden.
  • ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 13:46:49 följande:
    Det går också att se beteendeskillnader på en huskatt och en vildkatt. En vildkatt är oftast inte särskilt lugn av sig!
    Dom ställer till lika mycket skada båda två.
  • Love4cats

Tro det då! Jag menar att man ska veta helt säkert att det är en vildkatt innan man fyrar av ett skott och med tillståndet i fickan!!!!!

ANOF skrev 2008-04-05 14:59:21 följande:
    Dom ställer till lika mycket skada båda två.
  • Love4cats

En vildkatt som har varit utan hem sen den var liten lär vara mer aggressiv än en tamkatt!   

• ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 16:09:30 följande:
     Tro det då! Jag menar att man ska veta helt säkert att det är en vildkatt innan man fyrar av ett skott och med tillståndet i fickan!!!!!
    Nej, man behöver faktiskt inte va helt säker. Det räcker med att det finns "skäl att anta" att katten är övergiven innan man skjuter. Och den praktiska tolkningen bland jägare är att katter som strövar fritt i markerna är övergiven. Ibland så händer det att jägarna upptäcker att katten de skjutit har halsband med nummer. Då ringer man hem till ägaren och säger att man skjutit deras katt, och så får ägaren komma och hämta katten så dom kan begrava den.
  • Love4cats

Jag känner inte att en sansad människa förespråkar kattjakt och jag tycker det är fruktansvärt synd att många sitter och hävdar sin rätt att skjuta vilken katt som helst.
    Jag kan inte diskutera med dig längre för våra värderingar skiljer sig nåt så oerhört!

Skjuter man en katt hur dold än märkningen är så kan man åka dit om det går att bevisa. Vet att det inte är vattentätt men man behöver inte förespråka sånt vidrigt beteende!!
    Man kan fånga in katterna och ta de till polisen och se efter ägaren OM den har en ägare innan man gör processen kort!

Som sagt ska jag skjuta grannhunden bara för att det inte går att bevisa och sen gräva ett hål i skogen? MORAL VET DU!

• ANOF
    Love4cats skrev 2008-04-05 16:22:58 följande:
    Jag känner inte att en sansad människa förespråkar kattjakt och jag tycker det är fruktansvärt synd att många sitter och hävdar sin rätt att skjuta vilken katt som helst. Jag kan inte diskutera med dig längre för våra värderingar skiljer sig nåt så oerhört!Skjuter man en katt hur dold än märkningen är så kan man åka dit om det går att bevisa. Vet att det inte är vattentätt men man behöver inte förespråka sånt vidrigt beteende!!Man kan fånga in katterna och ta de till polisen och se efter ägaren OM den har en ägare innan man gör processen kort!Som sagt ska jag skjuta grannhunden bara för att det inte går att bevisa och sen gräva ett hål i skogen? MORAL VET DU!
    Men hundar är värda betydligt mer än katter. Det är det som är skillnaden. Har man ihjäl en raskatt så är det annorlunda. Man kan självklart bli skyldig att ersätta en djurägare om man har ihjäl hans djur. Och det är INTE djurägaren som värderar. En vanlig bondkatt anses inte vara värd något.

Om man nu skulle ha ihjäl raskatter som jägare så kan man förmodligen bli skyldig att ersätta ägaren. Men inte när det gäller ´bondkattr. Affektionsvärdet tar man ingen hänsyn till, det är juridiskt sett ointressant. Och jag har aldrig varit med om att jägarna tagit en raskatt. Jag har alla katter vi tagit inspelade på video, och det är bara vanlig bondkatt där.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...