• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Ma Lu

Nej, jag har faktiskt inte alls dåligt samvete för tillägget och inte för handmjölkningen heller. Sist körde jag varianten 1. testa lägga till bröstet, 2. ge tillägg ur kopp, 3. testa bröstet, 4. mjölka ur och ge bröstmjölk ur kopp i små slattar, 5. lägga vid bröstet och suga lite tills hon somnade. Hon är så hetsig och enligt SöS-tjejen är det inte ovanligt att lite "unga" barn har svårt att gapa tillräckligt. Jag tror det ger sig med tiden och om inte så är det inte hela världen. Om det här är det enda lilla priset för att inte ha henne i amgen till fulltid så tar jag det så gärna!

Som sagt är det värre med maken Det blev väldigt fort bara min bebis... Han är rätt apatisk stackarn.

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Kerpet1

Hej!

Skyndar in med kramar till Malu! Fy tusan va trist med din mans jobb!!! Var de tvugna att kläcka det nu?!?!?! Kunde väll ha väntat ett par dagar... blääääääääääääääääääää!

Men du! Amningen kommer igång ska du se, och jag säger som Maxie! Inte dåligt samvete för ersättningen!!!!! Och i början blir man ganska häpen över att det "bara" kommer typ 5 ml... jag mins att det kom det första gången jag handpumpade på bb och det bara kom typ 5 ml så tänkte jag "oj, vilken looser jag är" Men uskan apploderade, det var tydligen superbra

Kramisar vännen!!!!

Ser oxå fram emot att träffa en smällfet fisk imorgon!!!!!

• MaCool

min bm gav isak urpumpad mjölk i flaska på en gång och han har aldrig haft problem att växla mellan flaska/bröst. jag hade ju mjölk så det sprutade ur öronen så han fick det istället för ersättning. Var lugn det kommer tillslut ordna sig. Kan ju säkert bli lite extra spänt iom jobb-ångesten, men Hallå! Det är faktiskt bara ett jobb. Ni har en underbar liten bebis som skall ha all uppmärksamhet tycker jag. Borde ju sätta det hela i perspektiv. Det värsta som kan hända kanske är att han får ta ett sämre jobb tills han hittar ett som kommer vara dubbelt så bra som det gamla. Han kanske också fick lite babyblues iom att det kom precis när allt släppte ang stella?

Nu ska jag gå och titta vad det är som gör att isak skrattar så att han kiknar!

• zynk

Hej tjejer!

Extra stor kram till MaLu och hennes man! MaLu det verkar som att du fixar amningsstrul och gulhet galant. Du har ju helt rätt inställning - det fixar sig! Men inget skoj med mannen. Fy va tråkigt och just nu behöver ni verkligen inte den oron. Jag tror arbetet fortfarande är viktigare för (en del) killar än för tjejer. (Risk för att få på moppo från genus-studerande trådmedlemmar ). Fasiken nu ska ni ju bara ägna er åt Stella ju. Inte gå och grubbla över framtiden.

Ni är underbara !!! Tack för pepp. Jag mår bättre i själen och har gjort allt för att förtränga tröttheten idag. Det har hjälpt. Har varit och hälsat på vänner utanför hemstaden och det var så mysigt. Alva har babblat massor och hon trivs så bra när det händer saker. Och idag kände jag att jag fick lite mer förståelse från M .

Kanske återkommer senare

• zynk
    Joyce Blä för gnällspik som måste bäras jämt! jag höll på att bli tokig ett tag när A bara skulle bäras och man fick inte en sekund själv. Men det går över! Rätt vad det var så kunde A sysselsätta sig riktigt bra själv på golvet.
    Innan dess försökte jag med sjal, lekte i sängen, babysitter (framför tv:n ibland.-o), hoppgunga... och när jag inte orkade bänkade jag mig i soffan med telefon, fjärrkontroll, dator och amningskudde (det var på det tiden A oftast somnade vid bröstet) . Det gällde att byta "station" med jämna mellanrum.
  • Ma Lu

Måste bara håll amed zynk: NI ÄR UNDERBARA! Visst är det så att maken för det första ser sitt jobb som mycket viktigare än iaf jag nånsin kunnat göra och det är kanske lite "manligt". Och han har definitivt lite babyblues han med för liksom jag kunde han iaf de första dagarna bara tänka på om Stella andades eller inte och han precis som jag tänkte bara på det när hon föddes fast han hade dessutom varit skitorolig hela förlossningen dels för mig, dels för Stella då han ju var mycket mer medveten än jag om att hjärtljuden var skakiga ibland.

Måste börja mjölka inför nästa matning nu och det tog oss en dryg timme att få i henne nästan 40 ml sist Då hade jag mjölkat en halvtimme innan nästan (brösten ahr växt som bara den idag och det finns mer mjölk än det fanns när jag mjölkade första gången inatt men det är ännu inte mycket så det tar tid!) och så måste vi ta paus mellan bröstmjölk och ersättning för rapning och bajskalas. Det händer grejer där i magen iaf...

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Serendipity
    Ma Lu skrev 2008-06-17 21:02:25 följande:
    Måste bara håll amed zynk: NI ÄR UNDERBARA! Visst är det så att maken för det första ser sitt jobb som mycket viktigare än iaf jag nånsin kunnat göra och det är kanske lite "manligt". Och han har definitivt lite babyblues han med för liksom jag kunde han iaf de första dagarna bara tänka på om Stella andades eller inte och han precis som jag tänkte bara på det när hon föddes fast han hade dessutom varit skitorolig hela förlossningen dels för mig, dels för Stella då han ju var mycket mer medveten än jag om att hjärtljuden var skakiga ibland.Måste börja mjölka inför nästa matning nu och det tog oss en dryg timme att få i henne nästan 40 ml sist Då hade jag mjölkat en halvtimme innan nästan (brösten ahr växt som bara den idag och det finns mer mjölk än det fanns när jag mjölkade första gången inatt men det är ännu inte mycket så det tar tid!) och så måste vi ta paus mellan bröstmjölk och ersättning för rapning och bajskalas. Det händer grejer där i magen iaf...
    Skulle bara inflika att Teodor inte fick tag om bröstet ordentligt så jag använde amningsnapp (silikontuta på bröstvårtan alltså) för att han skulle få grepp. (han föddes i 37+5)
  • Mamsen68

Är så trött för att ge er en massa kommentarer men jag vill ge er en mega kram och en särskilt stor kram till Ma Lu och Zynk Kyss

Men jag tänker på er alla

Nu har jag bara 7 dagar kvar att jobba hurra

Min plutt ville INTE somnaFörvånad i kväll men sover man middag till 4a så blir det så lite irriterad blir jag  på C även om jag inte visar de jag som hade fått in så bra rutiner men snart kanjag få in dem igen Flört

• MallaMojs

Åhh, det är så härligt med en liten bebis i tråden igen...

Jag använde ju amningsnapp från start nästan, dels för att de aldrig fick ordentligt tag och jag gissar att det även dels beror på själva formen på mina vårtor Små små munnar har de ju också. Själva matningsproceduren tog en evighet här och så skulle de ha var tredje timma - försöka amma, ge i sond, pumpa... Jaja, idag sörjer jag inte alls att jag la ner efter fyra veckor...

Å ja, så trist med makens jobb, MaLu, och vilken pissig tajming Jag kan bara hålla med zynk - här är jobbet sååå viktigt för M, och han har svårt att "kräva sina rättigheter".

Vi skippar nog picknicken imorrn, M ska gymma och sen är det fotboll på kvällen...känns som om att dagen är fullbokad redan där...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • zynk

MaLu Ja man glömmer att karlarna ju faktiskt är oroliga för att det ska hända oss nåt under förlossningen. Och sen kan det inte vara så lätt heller att stå bredvid med all oro. Iaf var jag helt "okontaktbar" under förlossningen. ( OJ OJ vad jag var förstående nu då...)

Sen har jag svårt att förstå att jobbet är så viktigt. Förut har jag varit en riktig arbetsnarkoman och då hade jag svårt när jag var ledig en längre tid men nu har jag helt tappat intresset för att arbeta. Jag tycker jag jobbat nog .
    Men det är lätt att säga - jag har aldrig varit arbetslös.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7