• Maxie

Visparnas tråd # 7

Åh, håller tummarna för er Fisk!!! Att op blir av och att ni kvickt börjar må bättre alla tre. Kram på dig!

Macool: hahaha, ja pipmuggar är en värld för sig. Vi köpte en helt värdelös på Ikea. Sen har vi en vanlig Esska, det är den som har en avtagbar ventil. Med ventil får även jag kämpa för att få nåt ur den. Utan den kan man droppa lite i bebisens mun men man får se upp så det inte kommer för mkt. Vi har provat med flaska också men det går bättre med muggen tycker vi. Men kanske finns en jättebra drickvänlig pipmugg att köpa nånstans, nån som vet?

En annan fråga till er med äldre barn: när började ni med välling - om ni alls ger det - och i vad? Flaska, mugg? Jag antar att välling är lite tjockare än Nan så det krävs väl en napp med större hål?

• Maxie

Minna: vad bra! Tänkte just att du är som en synkstorasyster om man nu kan vara det... Jag går i dina fotspår. Hur var det nu med nattblöjor, var det Pampers eller vad? *kortminne*

Vi har fått en massa reklam till snusse idag, antagligen för att han fyller 1/2 år idag. Och bland annat var det gröt och välling från Nestlé. Det var det som fick mig att tänka på vällingflaskor och tillhörande nappar. Men imorgon ska vi prata mat på föräldragruppen så det kanske blir tillfälle att fråga där också. De andra barnen har nog knappt börjat med smakportioner så vi ligger lite före. Sen har vi ju också godnattgröt och dito välling i skåpet eftersom det var erbjudande på det för ett tag sen - insåg sent att det var en massa mjöl, dvs gluten, i det och man vill ju inte chocka barnets mage... Men nog vore det bra om barnet kunde bli lite mättare på kvällen.

• Maxie

Tack Mirren. Var har ni fått tag på pipmuggen? Och är det en ventil i den så att det inte rinner för fort?

• Maxie

Malla: vad besvärligt! Hålla på och blanda, det skulle latmasken Maxie gärna slippa. Hmmm... Kanske bäst att försöka hitta en pipmugg då som rinner lagom fort. Finns det såna tro? Fast jag har alltid föreställt mig att välling ska drickas ur flaska. I böcker jag läst står att man ska välja pipmugg för att inte konkurrera med amningen (flaska alltså) men det är ju ingen risk när han redan är van vid flaska.

• Maxie

Mirren: haha, nej jag kan iofs ana det. Lillkillen kommer att vilja amma nattetid oavsett hur mycket han ätit på kvällen. Men kanske han kan somna lite tidigare om han blir mätt runt 19-tiden eller nåt? Som det nu är måste han få en flaska vid 21-tiden.
    Bröstpump, ja vi fick ju en på recept fram till operationen eftersom V inte orkade suga själv. Den var jättebra och användes flitigt. Men sen när vi lämnade tillbaka den köpte jag en pump på apoteket, den är helt värdelös och jag har använt den en gång när jag blev tvungen att pumpa ur lite på natten för jag blev så stinn och vågade inte ge V så mycket (för då hade han definitivt satt i halsen). Kan passa på att tipsa våra blivande mammor om att avstå handbröstpump från apoteket.

• Maxie

Joyce: ja den skulle jag ha köpt om jag varit smartare. Dumsnål är förnamnet.

• Maxie

Fast å andra sidan är det ytterst sällan jag behövt pumpa ur de senaste 3 månaderna... Tvärtom har jag ju inte så mycket mjölk att skryta med.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7