• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • Sadie
    Piggley Wink skrev 2008-04-17 15:57:27 följande:
    Vi bygger ju bara lite då, Det är kök, hall, toalett, vardagsrum och ett sovrum. Längtar bara tills det blir klart, men det känns som det går i snigelfart!
    Jadu. Då kan du prova att vara ensam med två barn och försöka renovera. Det är nämligen det jag gör (sambon är borta mycket). Kan säga att DET går i snigelfart. Men det är ju tänkt att vi ska bo här ett tag... så har man tur blir man kanske färdig en vacker dag.
  • Piggley Wink

Är ensam med entt barn och diskbråck mesta tiden . Om lilla H sover så kan jag ju ändå bara göra nåt ½-1 tim/dag för sen ballar ryggen ur . Tur man har föräldrar som kan hjälpa till lite så det händER

• Tussan05
    Piggley Wink skrev 2008-04-18 08:04:09 följande:
    Är ensam med entt barn och diskbråck mesta tiden. Om lilla H sover så kan jag ju ändå bara göra nåt ½-1 tim/dag för sen ballar ryggen ur . Tur man har föräldrar som kan hjälpa till lite så det händER
    Åh, fy. DÅ förstår jag verkligen att det tar tid. Att ha barn sinkar ju rejält men ryggont är ju verkligen otrevligt. Tur släkten hjälper till. Tänkte höra om mina kunde komma imorgon och greja lite. Nu har vi ialla fall tak i matrummet. Vi ska ha ett kök utan atmöbler , utan har en "bardisk" som man kan sitta vid om man vill ta en snabb frukost och så äter vi i matsalen. Får se om jag kan lägga upp planlösningen så ni får se hur jag menar.

Ni som satt köket pratar om att det kan vara lite krångligt, men hur krångligt är det egentligen??
  • Piggley Wink

Vi har byggt två IKEA-kök innan, och det har inte varit några problem alls. Man får trixa lite i gamla (1700- och 1800-tal) hus där allt är snett, bara. Där det är våg och lodrätt är det inga problem

• skogstomte

Hoppar in lite här för er som kanske inte har jämförelsematerial. Vi satte ett HTH-kök i köket men har satt ikeas köksinredning i hobbyverkstaden i källaren. KAn säga att vi inte såg någon kvalitetsskillnad på stommarna det som skiljer mest är att HTH har större sortiment och fler speciallösningar men klara man sig utan dem så är det nog ingen större skillnad. Bänkskivorna i laminat från Ikea verkar t om ha högre kvalitet än HTH och en bråkdel av priset. Fast det är klart ska man ha finesser som är standard hos HTH får man betala extra hos ikea t ex dämpning i lådorna osv. Vi blev på det hela taget väldigt nöjda med båda typerna av inredning.

Ni får gärna fråga om ni vill!

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Vi har stött på ett problem

Alla har fixat så snyggt med fläkten, men vårt "fläktsystem"...alltså röret går längs med hela köket och när vi sätter upp fläktkåpan så kommer det enda synas ett rör...hur får man det snyggt?

• fru kreativ

Kollade inne hos Mytol, men det verkar ju se ut som det gör hos de flesta; ett rör på väggen som man sätter en lång fyrkantig kåpa över.. Kolla i mitt galleri så ser du dels hur det der ut när den gamla fläkten är  helt bortriven (och det hänger en snabel på väggen ) och sedan ser man hur vi monterat nya fläkten men inte hunnit sätta dit kåpan för röret än. Den följer med i fläktpaketet och går att göra superlång beroende på hur högt i tak man har.

Svar på tråden Ikea Kök