• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • Dundermamman
    vindvissla skrev 2008-04-23 23:17:07 följande:
    Ja jag ska prata med personalen, mitt problem är att jag bor 5 timmar från närmsta IKEA så det måste bli rätt med det samma. Bor på Irland. Men jag ska hem till Sverige nästa vecka så då tänkte jag smita in och kolla. Men är de på tok för små är det ju ingen bra idé. Jag kanske kan köpa en lucka bara och ett skåp nån annan stans ifrån. Anledningen till att jag vill ha skåp är att det kommer se mer homogent ut, har inte så hemskt mycket överskåp och vill inte att det ska se hattigt ut.
    Kan du inte be ett snickeri göra själva stommen till ett större hörnskåp och sedan köpa passande lucka/luckor och gångjärn på från Ikea?
    Eller om ni är händiga kanske ni fixar en stomme själva Fundersam...

Jag håller nog med dig... om du ska ha överskåp på bägge sidor om hörnspisen, blir det snyggast med "inbyggd" fläkt!
  • akl

Igår satt vi och skruvade och skuvade Men vi fick ihop de skåp vi planerat och det börjar se riktigt bra ut... Nästa vecka ska vi köpa vitvararor.... ingen som hade tips på någon?? Inbyggnad och häll, där ugnen är under hällen! Och så ska ugnen vara vit!

Ska in och kika på zandrisens kök nu

//mamma till 2 små troll
  • Tussan05

zandrisen: åh, nu är det ju inte långt kvar!! Bra morot för oss andra som inte kommit fullt så långt ännu. Er kök verkar bli väldigt fint, bra planerat, vilket är viktigt.

En fråga; sätter ni kakel/glas innan ni sätter själva köket eller gör man bara tapet/målning före och det sedan?

Om någon av er känner er väldigt sysslolösa såhär mitt i renoveringen så kan ni få hjälpa oss med kakel om ni vill. Vi ska ha Lidingöluckor och ljus fuskmarmor bänkskiva. Börjar ångra bänkskivan lite och funderar på om man skulle haft en träfargad istället men det är ju för sent att byta.

• Yrslan

Tussan 05: Ska köpa riktiga ekskivor till bänken då dessa kan slipas och oljas/betsas när de blir fula. Till Lidingö luckor och ljusgråmarmor bänk så skulle jag satsa på antingen ett rektangulärt fasat kakel i vitt, kakel i 10x10cm i någon fin färg eller någon häftig glasmosaik/sjösten i gråa nyanser..

• Yrslan

Kanske ni kan sälja bänkskivan på blocket och köpa den du egentligen vill ha, visserligen förlorar ni lite pengar på det men hellre att man är nöjd INNAN man monterar dit den än att göra om det efter ett tag.

• Tussan05

Yrslan; natursten var ju en idé! Men är inte det väldigt krångligt att hålla rent? Hur är priser på glas jämfört med kakel? Har kikat lite på bega plattor men inte hittat några som känns 100 ännu.
    Att sälja skivorna på Blocket har vi också funderat på. Vi får se hur vi gör med dom. Kan ju öppna ett paket och se färgen mot luckorna bara så man inte förstör alla.

• gullgris

I går var vi och beställde till vårat nya kök. Det blir ett Ikea Duvbo grå/vitt. Ikeas induktionshäll, ugn, micro och diskmaskin. Kyl o frys har vi egna, bänkskivan ska vi lägga svart klinker på, fläkt, diskho och blandare ska vi ta något annat företag. Golvet blir svart (ej blankt) klinker. Sen får vi se vad det blir för kakel.
    Så nu har mannen lite press på sig att få allt klart. Köket kommer om knappt 2 veckor o bebis har bf datum om ca 5 veckor.
    Så i helgen blir det att höja taket för att få in fullhöjdskåp. Sen ska golvet flytspacklas innan vi kan montera köket. Just det elen ska ju dras också. Hua vad jobb. Men det är det värt...
    Vårat ikea kök gick på 59 000 ink de vitvaror jag nämnde. Då är det inkluderat, täckskivor, passbitar och dekorlister.

*Älskar mina underbara barn & snart blir det en till att älska*
  • Cluedo
    vindvissla skrev 2008-04-22 23:28:20 följande:
    Hej! Nu har jag inte läst alla sidorna men jag tänker snart köpa ett IKEA kök. Jag vill dock ha spisen i ett hörn och ett skåp ovanför. Grejjen är att det verkar inte finnas hörnskåp för fläktar. Kan man köpa ett vanligt hörnskåp och gör-det-själva in fläkten? Det kan väl inte vara så svårt tänker jag...
    Vi har spisen i hörnet. Vi byggde en spiskåpa(lite gammeldags stil) av spånskiva och målade den med strukturförg för att den skulle se ut som en gammeldags spis. Sedan köpte vi en lös fläkt till den.
    Den är jättefint tycker jag, tyvärr måste vi bygga om köket nu, 5 år senare, och då kanske vi inte kan ha den kvar...
    Jag lägger upp en bild så du får se
  • Tussan05

Gullgris: så kul att ni beställt köket nu! Då ligger ni precis steget före oss. Håller tummarna att det blir klart i tid så ni kan släppa köket när bebisen kommit.

Cluedo; Vilken bra idé att göra så! Blev ju jättesnyggt och det ser väldigt äkta ut på bilderna ialla fall. Förstår att det känns lite tråkigt om ni måste sätta nytt.

• S0lstråle

Försöker att skriva inlägget med versaler ... Ifall det funkar ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag "skriker".

NÅGON MED POSITIVA ERFARENHETER AV DEN HÖGBLANKA LUCKAN ABSTRAKT? EGNA ELLER BEKANTAS?

Vill verkligen vet eftersom vi planerar för ett sådant kök, skall inhandlas i dagarna.

Svar på tråden Ikea Kök