• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • akl

Åh, vad kul med en Ikea-kök-tråd

Vi bytte ut alla våra luckor i vårt befintliga kök, omdisponerade bara skåpen en aning. Köpte STÅT VIT, är jättenöjd. Vi köpte även kyl/frys för inbyggnad.

Nu har vi dock köpt till några skåp för att byta ut några av de gamla och få utdragsförvaring. Det ska bli skönt att bli av med det höga skåpet, som idag fungerar som skafferi, och få mer bänkskiva istället

Ska nu även köpa inbyggnadsugn och häll. Någon som kan ge tips på vilken?? Har köpt ett inbyggnadsskåp och ska alltså ha ugnen under hällen. Vill ha vit.... Tips????

Köpte blandare och diskho på Ikea, men bänkskivor på Bauhaus. Fläkten på Home.

När vi gjorde om tog vi bort kaklet och satte dit en tapet (som ser ut som tegel) och satte en glasskiva framför. Det är jag mest nöjd med

Ska se om jag har några bilder att lägga in i galleriet för att visa hur det ser ut idag.... innan sista touchen

//mamma till 2 små troll
  • akl

Lindisen
    Nä, vad trist Så tråkigt när oförutsedda utgifter dyker upp!!!
    Hoppas ni får ert kök snart ändå *håller tummarna*

//mamma till 2 små troll
  • Kravmärkt
    zorro81 skrev 2008-04-21 22:49:39 följande:
    Åhh, vilken kul tråd!!! Vi monterade in ett IKEA kök (abstrakt högblankt) i höstas, men vi blev inte riktigt nöjda:( Visst, stommarna var det inga som helst problem med, men vi tycker inte att luckor och lådfronter var i samma kvalitet. På de kapade passbitarna har det börjat "flisa" i kanterna, samt att den minsta lilla repa/buckla syns på det högblanka. Sen var inte inte så praktiskt med högblankt när man har barn med kladdiga fingrar som springer omkring i köket. Det blir ett iderligen torkande hela tiden. Nu hat vi dock bestämt oss för att byta ut luckorna mot IKEAS Ädel vit. Har en kompis som nyligt har monterat ett sådant kök och det blev kanonsnyggt!!! Till det så har de en oljad ekbänkskiva samt ekparkett - SÅÅÅÅÅ fint. Längtar tills vårat blir klart.
    Åh nej! Hoppas både ni och vi blir nöjda då, ni med Ädel och vi med Abstrakt
  • vindvissla

Hej! Nu har jag inte läst alla sidorna men jag tänker snart köpa ett IKEA kök. Jag vill dock ha spisen i ett hörn och ett skåp ovanför. Grejjen är att det verkar inte finnas hörnskåp för fläktar. Kan man köpa ett vanligt hörnskåp och gör-det-själva in fläkten? Det kan väl inte vara så svårt tänker jag...

• Dundermamman
    vindvissla skrev 2008-04-22 23:28:20 följande:
    Hej! Nu har jag inte läst alla sidorna men jag tänker snart köpa ett IKEA kök. Jag vill dock ha spisen i ett hörn och ett skåp ovanför. Grejjen är att det verkar inte finnas hörnskåp för fläktar. Kan man köpa ett vanligt hörnskåp och gör-det-själva in fläkten? Det kan väl inte vara så svårt tänker jag...
    Kul att det är så många som gillar Ikea-kök

Tyvärr Ikea´s hörnskåp (överskåp) är på tok för litet att ha en fläkt under!
    Mitt råd är att prata med personalen på köksavdelningen om en passande lösning!
  • Tussan05

Så tråkigt zorro81 att ni inte blev nöjda med köket.

I veckan sattes taket i köket så nu ska jag spackla, måla lägga golvvärmen och sedan golvet, så är det klart för köket sen! Man ser äntligen ett slut på det. Hade ingen planlösningsritning på datorn men ska lägga in lite foton så ska ni få se.

Håller alla tummar vi har för att vårat kök inte är något fel på som någon av er hade fått. Vi köpte ju vårat i höstas så de 3 mån öppet köp är slut för länge sedan. Tanken var att det skulle gått fortare att sätta men maken fick en bröstmuskelinflammation som har hindrat lite. Men vi kollade orderlistan flera ggr så ingen vara fattas ialla fall. Håll tummarna för oss!

• Yrslan

Håller alla tummar jag har för att ert kök är helt och komplett Tussan 05! sovrums tapeten som vi beställt har kommit så det ska bli kul att få i ordning sovrummet, seda ska hallen målas och så komer köket

• zandrisen

Nu har vi kommit riktigt långt i vårt kök! Bilder finns både i min blogg och i galleriet. Ska bli superspännande att följa alla er som ska börja snrt!

Lindisen, nej vad tråkigt! Låna är ju inte heller skoj, men jag vet hur jag skulle resonera, som har typ väääärldens kostraste tålamod Håller tummarna för att det löser sig!

zorro81, kan säga att jag hört fler med abstraktluckor som sagt detsamma Funderade ju länge på de luckorna, men valde bort dom av andra anledningar (gick och köpte en sekelskiftesvilla där det sett konstigt ut med hypermodernt kök), efteråt fick jag alltså höra om detta problem... Men Ikea har ju garantier på allt, så ni borde ju få de trasika utbytta? Eller procent på de nya ni planerar att köpa?

Vindvissla, Visst bordeman kunna modifiera ett hörnskåp, tex bygga ut med med täckskivor på sidorna så att hela konstruktionen blir större. Men å andra sidan så finns det ju hörnfläktar från andra ställen än ikea, kanske vore nåt att kika på innan? Om ni inte är helt insnöade på att köra ikea rakt igenom vill säga.

• vindvissla

Ja jag ska prata med personalen, mitt problem är att jag bor 5 timmar från närmsta IKEA så det måste bli rätt med det samma. Bor på Irland. Men jag ska hem till Sverige nästa vecka så då tänkte jag smita in och kolla. Men är de på tok för små är det ju ingen bra idé. Jag kanske kan köpa en lucka bara och ett skåp nån annan stans ifrån. Anledningen till att jag vill ha skåp är att det kommer se mer homogent ut, har inte så hemskt mycket överskåp och vill inte att det ska se hattigt ut.

Svar på tråden Ikea Kök