• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • fru kreativ

Neaneon: När vi beställde köket fick vi ett leveransdatum. Så tre dagar innan det datumet började vi riva det gamla köket. Vi åt micromat och diskade i badkaret (det var det värsta jag varit med om, vi har ju tre barn så det blir en hel del disk på 5 pers !). Det tog precis tre dagar att få ut allt, inklusive gamla golvet. När köket kom så var det bara att köra igång direkt. Långa sena kvällar med skruvande och längtan efter VATTEN i kranen och till diskmaskinen. 5 dagar tog det att få till det så att rörmokaren kunde komma och slå igång vattnet, och sedan skruvade vi vidare med resten och la golvet (Tundra). 2 veckor tog det att få ihop allt, men då var det bara min man som höll på och dessutom efter arbetstid, så det tog egentligen inte så lång tid. Nu har vi kakel och tapeter kvar att fixa.

• maccadam
    Dundermamman skrev 2008-04-21 11:49:30 följande:
    Åhh, vad trist...vet ju själv hur man längtade efter att det skulle bli klart!Vad säger de på Ikea då?Hur som helst....lycka till med bebisen
    säger väl inte så mkt mer än att det bara är att vänta på en ny men att vi får använda den repiga sålänge men vi kommer ju inte direkt längre för det mer än att man kan koppla in vattnet och diskhon
  • Dundermamman
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2008-04-21 20:27:20 följande:
    Vad är det för rekomenderat mått mellan diskbänk och väggskåp?
    Vi har 50 cm, då passar under- och överskåpens totala höjd tillsammans med ugns/micro-högskåpet perfekt
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Nån som vet nått om imkanalen (ventelation)?
    Alltså jag undrar om det måste vara en viss tjocklek på rören...vi funderar nämligen på att byta ut dom, men jag hittar ingen info om det på nätet.

• zorro81

Åhh, vilken kul tråd!!! Vi monterade in ett IKEA kök (abstrakt högblankt) i höstas, men vi blev inte riktigt nöjda:( Visst, stommarna var det inga som helst problem med, men vi tycker inte att luckor och lådfronter var i samma kvalitet. På de kapade passbitarna har det börjat "flisa" i kanterna, samt att den minsta lilla repa/buckla syns på det högblanka. Sen var inte inte så praktiskt med högblankt när man har barn med kladdiga fingrar som springer omkring i köket. Det blir ett iderligen torkande hela tiden. Nu hat vi dock bestämt oss för att byta ut luckorna mot IKEAS Ädel vit. Har en kompis som nyligt har monterat ett sådant kök och det blev kanonsnyggt!!! Till det så har de en oljad ekbänkskiva samt ekparkett - SÅÅÅÅÅ fint. Längtar tills vårat blir klart.

• S0lstråle
    zorro81 skrev 2008-04-21 22:49:39 följande:
    Åhh, vilken kul tråd!!! Vi monterade in ett IKEA kök (abstrakt högblankt) i höstas, men vi blev inte riktigt nöjda:( Visst, stommarna var det inga som helst problem med, men vi tycker inte att luckor och lådfronter var i samma kvalitet. På de kapade passbitarna har det börjat "flisa" i kanterna, samt att den minsta lilla repa/buckla syns på det högblanka. Sen var inte inte så praktiskt med högblankt när man har barn med kladdiga fingrar som springer omkring i köket. Det blir ett iderligen torkande hela tiden. Nu hat vi dock bestämt oss för att byta ut luckorna mot IKEAS Ädel vit. Har en kompis som nyligt har monterat ett sådant kök och det blev kanonsnyggt!!! Till det så har de en oljad ekbänkskiva samt ekparkett - SÅÅÅÅÅ fint. Längtar tills vårat blir klart.
    Ojojoj. Vi som är helt inkörda på att sådana luckor skall inhandlas! I morgon!
  • S0lstråle

Som sagt. Nu är vi igång (på sätt och vis). I dag lades en beställning på alla vitvaror. Blir Siemens på allt och i morgon bär det i väg till ikea för att beställa stommar, luckor, inredning! Sedan blir det att kolla ut ho, blandare, kakel, golv ... Och om tre veckor börjar renoveringen med en rivstart. Åh, vad jag längtar till mitt nya kök!!!

• Lindisen81

suck va trist allting känns... vi skull beställt kök i slutet av maj... nu vet jag inte om det blir gjort pga lite oförutsedda utgifter... vi funderar dock på att belåna lägenheten med 50 tusen så vi kan genomföra köksbygget....

Svar på tråden Ikea Kök