• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • Kravmärkt
    Dundermamman skrev 2008-04-19 13:03:34 följande:
    Jag är också nyfiken på ditt kommande kök...men jag hittar inget galleri hos dig ...
    Hmmm.. Ska se över detta genast
  • Kravmärkt
    HN79 skrev 2008-04-19 13:27:20 följande:
    Hej på er. Hänger på här då vi (läs sambon )också ska bygga ikea kök till sommaren. Har nog bestämmt oss för luckorna tidaholm, ljust ekkök. Vi ska riva ner en vägg och vända på det befintliga köket. Ska bli spännande
    Vilket projekt! Va roligt!

Nu funkar mitt bildgaller, kan ju vara bra att lägga till det liksom
  • Dundermamman
    Kravmärkt skrev 2008-04-20 22:53:14 följande:
    Vilket projekt! Va roligt! Nu funkar mitt bildgaller, kan ju vara bra att lägga till det liksom
    Åhh, härligt kök...blir nog tjusigt när det är klart!
    Siktar du på Ikea´s runda, frihängande fläkt? Den är superläcker !
  • maccadam

håller på med vårat kök nu och har väntat på bänkskivorna i över en månad ja vad händer då. Vi fick hem dom i fredags REPIGA fick även med en 60cm lucka till högskåp och den e kantstött blir så trött ikea ibland har redan varit nere och bytt en massa andra saker.

• Dundermamman
    maccadam skrev 2008-04-21 09:14:24 följande:
    håller på med vårat kök nu och har väntat på bänkskivorna i över en månad ja vad händer då. Vi fick hem dom i fredags REPIGA fick även med en 60cm lucka till högskåp och den e kantstött blir så trött ikea ibland har redan varit nere och bytt en massa andra saker.
    Gahh, vad det måste vara trist när man väntat och längtat !!
    Vad jag har förstått så är det oftast inte Ikea´s fel när bänkskivorna är repiga utan åkeriets/budbilens oaktsamhet!
    Var emballaget helt så är det dock Ikea´s fel...de byter ju ut dom men det är ju trist att behöva vänta ytterliggare 4-5 veckor på nya !
  • Neaneon

En fråga gällande själva planeringen: Hur gjorde ni för att få allt att flyta, leveransdatum för köket, elektriker, rörmokare, rivning etc... det är det som jag tycker gör att det känns så svårt att bygga köket själv, att få allt att tima...

Nu tänker jag att vi först ska köpa köket och få det levererat som ett första steg (vi har ett tomt rum där vi kan förvara det) och sen ta konktakt med elektriker och rörmokare för att efter det planera in rivning... hur tänker ni/hur gjorde ni??

• Dundermamman

Vi beställde köket och fick 2 leveranstider, 2 veckor för själva köket och 5 veckor för de måttbeställda bänkskivorna! Ville vi bara betala en hemkörning så fick vi ta allt efter 5 veckor, men vi tyckte 2 leveranser lät bra!

När köket var beställt slet vi ut det gamla köket, bytte fönster, rev vägg mellan kök och hall, svärfar som är elektriker drog om elen, vi satte nytt innertak, la parkettgolvet i kök & hall + klinkade vid ytterdörren, målade och tapetserade en fondvägg!
    Det var precis klart när köket kom efter 2 veckor!
    Rörmokare behövdes inte eftersom vi har kvar vattnet på samma ställe som tidigare!

Sedan pysslade vi med att sätta upp inredningen och alla vitvaror förutom induktionshällen som skulle sitta i bänkskivan. Vi var klara bara några dagar innan bänkskivorna kom så allt flöt perfekt
    Därefter var det i princip bara lite småpyssel kvar såsom installera induktionshällen, kakla, spika lister mm.

Hela vår köksrenovering tog 5 veckor från början till slut!

• maccadam
    Dundermamman skrev 2008-04-21 09:38:01 följande:
    Gahh, vad det måste vara trist när man väntat och längtat !!Vad jag har förstått så är det oftast inte Ikea´s fel när bänkskivorna är repiga utan åkeriets/budbilens oaktsamhet! Var emballaget helt så är det dock Ikea´s fel...de byter ju ut dom men det är ju trist att behöva vänta ytterliggare 4-5 veckor på nya !
    Åkeriet beklagade så hemskt mkt men berättade att det är ikea som packar bilarna så de levererar bara. Embalaget var trasigt när vi fick den. Jo det är så grymt tråkigt eftersom det bara är det kvar innan vi kan kakla och göra färdigt plus att vi skall ha en bebis inom 2 veckor och då måste köket vara färdigt. Får väl se hur det går.
  • Dundermamman
    maccadam skrev 2008-04-21 11:41:36 följande:
    Åkeriet beklagade så hemskt mkt men berättade att det är ikea som packar bilarna så de levererar bara. Embalaget var trasigt när vi fick den. Jo det är så grymt tråkigt eftersom det bara är det kvar innan vi kan kakla och göra färdigt plus att vi skall ha en bebis inom 2 veckor och då måste köket vara färdigt. Får väl se hur det går.
    Åhh, vad trist...vet ju själv hur man längtade efter att det skulle bli klart!
    Vad säger de på Ikea då?

Hur som helst....lycka till med bebisen
  • Sapho

någon som vet om IKEAs köksluckor passar andra skåp än IKEAs?

Svar på tråden Ikea Kök