• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Rabelais

Mary Lo skrev 2008-04-15 12:30:53 följande:

Det värsta är att det nog finns ett helt gäng som är beredda att på ensam hand begå mordet ifråga. *ryser*
    Knappast. Många här skriver att de är beredda att avrätta e.g Englas misstänkte mördare men om det skulle kommit till skott (sic) skulle de inte klarat att genomföra det. Snacka går ju.
  • NiniMe
    Mary Lo skrev 2008-04-15 12:07:18 följande:
    Ja delvis...
    drSteffo skrev 2008-04-15 12:11:21 följande:
    Vilket är då alternativet till att erbjuda sjuka vård?
    Att göra de innan de e försent, de finns så många som vill ha hjälp men dom kan inte få de för de finns inga resurser till de...
    To All Y Bitches Talking Behind My Back, ThankS 4 Making Me The Center Of Youre WORLD
  • Birgitta2

Enligt forskning så ökar våldsbrotten direkt före och direkt efter en avrättning i USA. Detta innebär att dödsstraff INTE är ett avskräckande exempel. Tvärtom skulle jag vilja säga. De som sitter där på livstid, som verkligen är livstid, önskar de fått dödsstraff då de åtmionstone ser ett slut på det.

• Mary Lo
    NiniMe skrev 2008-04-15 12:54:01 följande:
    Att göra de innan de e försent, de finns så många som vill ha hjälp men dom kan inte få de för de finns inga resurser till de...
    Jag är rädd att jag inte förstår din poäng just nu. 
    Så lösningen för dig är att ge vård till dem som söker hjälp "innan det är försent" och annars döda dem om det är försent?
    Hur definierar du psykisk sjukdom?
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Rabelais skrev 2008-04-15 12:48:15 följande:
    Mary Lo skrev 2008-04-15 12:30:53 följande:Knappast. Många här skriver att de är beredda att avrätta e.g Englas misstänkte mördare men om det skulle kommit till skott (sic) skulle de inte klarat att genomföra det. Snacka går ju.
    Självfallet har du rätt. Men jag blir illamående på dem som bara snackar också.
    Mucósus orificium.
  • NiniMe
    Mary Lo skrev 2008-04-15 13:13:23 följande:
    hmm ja de lätt lite tokigt de jag skrev, men de finns många som söker hjälp, psykisk hjälp, men de många som inte får de pga resurserna inte finns, ge dom som vill ha hjälp den hjälp dom behöver...(självmordstankar, skitzo (eller hur de stavas)deprimerade osv)
    Och dom som kallblodigt mördar någon e alltid i mina ögon  störda... Dom söker oftast inte hjälp för dom anser inte att dom e störda....
     De finns många defenitioner på psykisk sjukdom, de e liksom inte bara en kategori på de...
    To All Y Bitches Talking Behind My Back, ThankS 4 Making Me The Center Of Youre WORLD
  • Mary Lo
    NiniMe skrev 2008-04-15 13:19:35 följande:
    hmm ja de lätt lite tokigt de jag skrev, men de finns många som söker hjälp, psykisk hjälp, men de många som inte får de pga resurserna inte finns, ge dom som vill ha hjälp den hjälp dom behöver...(självmordstankar, skitzo (eller hur de stavas)deprimerade osv)Och dom som kallblodigt mördar någon e alltid i mina ögon  störda... Dom söker oftast inte hjälp för dom anser inte att dom e störda.... De finns många defenitioner på psykisk sjukdom, de e liksom inte bara en kategori på de...
    Men vad jag är ute efter är detta: du skriver "dom som kallblodigt mördar någon e alltid i mina ögon störda". Det måste ju betyda att de inte är vid sina sinnens fulla bruka. Ergo: om de hade varit det (läs: inte störda) så hade de aldrig mördat någon.
    De är alltså sjuka. Och bör få vård och för samhällets skull bör man låsa in dem och hålla dem borta från de övriga medborgarna. 
    Men var kommer dödsstraffet in i det hela? Vore det inte enklare att genomföra en vårdreform som faktiskt fungerar, än att prata om att de ska få ett skott i pannan? 
    Dödsstraffet är ogenomförbart i Sverige och praktiskt taget de flesta "civiliserade" länder. Överallt i världen har länder under en tioårsperiod upphört med dödsstraff. I Ungern var den senaste 1998 tror jag och i Estland 1996 (om jag inte tar fel på ett år hit eller dit).
    Vad tror du att det beror på: att dödsstraffet avskaffas på det sättet? Vad beror det på att de som är insatta i det hela (i juridiken, i psykiatrin, i forskningen) inte pläderar för dödstraffet?
    Att man känslomässigt blir helt mordisk i tanken angående de som mördar små barn, är en mänsklig reaktion. Men hur skulle det vara praktiskt genomförbart? Hur ser konsekvenserna ut i ett längre perspektiv?
    Sådana frågor.
    Mucósus orificium.
  • Birgitta2
    NiniMe skrev 2008-04-15 12:54:01 följande:
    Det betyder inte att man är sjuk om man begår grova våldsbrott. Däremot kan det betyda en svårt störd personlighet. Och det är inte en psykisk sjukdom som går att bota. Dessa människor måste bort från samhället. Och dessa människor kan verkligen inte få nån hjälp eftersom ens personlighet är så djupt rotad. Det är inte en läggning, inte en diagnos, inte nånting. bara en stört människa. Och vad gör vi med dom? Jo: samhället låser in dom några år och hoppas att de inte skall begå brott om några år. Men så funkar det ju inte. Tyvärr.
  • stjärnströssel
    Maggis skrev 2008-04-15 09:57:13 följande:
    Nu argumenterar jag ju inte så. Det argumentet är för mig helt oviktigt i sammanhanget.Det jag mer är ute efter är att man, genom att börja använda döden som en straffmetod, hamnar i ett läge där ett liv blir försumbart. För börjar du tänja på gränserna och bestämmer att vissa individer borde dö så är ditt eget värde som människa helt avhängigt på hur du agerar och hur du uppför dig. Och de gränserna kan, som bekant, flyttas åt vilket håll man vill. Vilket betyder att vilken skitförseelse som helst kan generera hårda straff så länge den som bestämmer tycker det är passande.Och jag förstår fortfarande inte varför du tjatar om daltande hit och dit. Att vara emot dödsstraff av etiska skäl innebär på inget vis att jag anser att man ska dalta med brottslingar. Det innebär bara att jag ser saken på ett annat sätt än du och menar att det finns andra straff och att dessa kan skärpas. Men jag vill fortfarande påstå att det är helt vridet att sätta en brottsling på en anstalt där han/hon sannolikt blir misshandlad eller mördad av sina medfångar. Det är, på sätt och vis, ett dödsstraff i lönndom.Jag har fortfarande inte hört ett enda hållbart eller sakligt skäl som stödjer dödsstraff. Att man inte vill bo på en ort där de bor eller ha dem ute i samhället går att lösa på annat sätt.
    jag vill enbart ha dödsstraff för mycket grova brott där en annan människa farit illa el dött.

DVS..inte vilka skitförteelser som hälst!!
    det är en ära att ha barn!
  • stjärnströssel
    Miss Q skrev 2008-04-15 12:22:25 följande:
    Vad anser DU att vi ska göra? Anlita en stackars människa som kallblodigt mördar honom?JAG anser att vårt eget samvete är det som driver oss till vansinne till sist, det som gör att vi inser vårt brott. Han kommer få sitt... Och har han inget samvete är det helt andra aspekter att arbeta med.
    japp!jag anser att han gjort sitt o skulle gärna se någon mörda honom långsamt!

tror inte ett dugg på att det är vårat sammhälle hela tiden som driver folk..i vissa fall ja..men i vissa fall är människan bara ond!har alltid varit så....
    det är en ära att ha barn!
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...