• juliah

Vita tråden del 8

Vaniljdröm skrev 2008-06-14 09:08:01 följande:
    Godmorgon allihop!Här finns en mamma till som valt bort dagis för att vara hemma på heltid. Sonen fyller fyra år nu i Juli.Vi har det underbart och trivs hemma men jag har ändå planer på 15h förskola/vecka till hösten. Maken pendlar och ibland behöver man lite avlastning kan jag känna. Meningen var att sonen skulle vara lite hos mormor och farmor men det har ebbat ut eftersom mormor står inför en knäledsoperation och har svårt att gå och farmor har fått cancer.Men han är stor nu min gosse. Klarar bra att tala om vad han tycker och vill. Kan klä på sig själv, fixa toan och äta utan att sätta i halsen. Nu kanske vi vågar dagis Hönsmamma, jag? Näääää!
    Men är det sant? Det visste jag inte.
    Känns nästan lite tabu att stanna hemma med barnen idag. Hursom så är det en krislösning för oss som varar i ett år...men det är roligt att höra om fler som valt att stanna hemma med lite "äldre" barn.
  • juliah

misak, maila www.likasom.com och fråga om de kan ta in en pläd till dig! Det ska jag göra hade jag tänkt.

Lcroft, tack för att du delar med dig. För mig låter det som den ultimata lösningen. Önskar så att min mamma hade den möjligheten, men är henne evigt tacksam att hon under ett års tid gått ner i tjänst en dag i veckan. Under nästa år blir det en dag varannan vecka och det är guld värt det också.
    Ida blir nog en fantastisk och trygg liten tjej av att få vara hemma med älskade farmor, det är jag övertygad om!

• juliah
    Vaniljdröm skrev 2008-06-14 09:25:11 följande:
    JuliahJo, visst får man blandade reaktioner från folk men övervägande positiva faktiskt.Men det är stor skillnad på var man bor tror jag. Tycker att det kändes annorlunda när vi bodde i Lund trots att sonen inte ens fyllt ett då. Det var mer kariärsinriktat där på något vis.Vi har bara en lön och vårdnadsbidrag finns inte här heller. Man får prioritera sina utgifter helt enkelt. Jag prioriterar t ex hemmet/inredning framför dagstidning/retaurangbesök/frisör.Dessutom kan ju maken jobba mer än vad han hade kunnat ocm jag också haft ett jobb.Jag tror det är olika från barn till barn men själv trivdes jag inte alls på dagis när jag var liten och tänkte att när jag blir stor och får barn ska de inte behöva vara där
    Du har alldeles rätt. Tack för att du delar med dig!
    LCroft skrev 2008-06-14 09:40:45 följande:
    juliah: Det tror jag med att Ida blir, eller hon är ju det redan men att hon får fortsätta vara det Jag har ju aldrig jobbat heltid tidigare under alla dessa år vi haft barn, men när det här jobbet mer eller mindre föll över mig kände jag att jag inte kunde tacka nej. Och jag trivs med att jobba, men visst saknar jag många gånger mina och Idas dagar här hemma. Men jag vet också hur roligt hon har det med pappa här hemma, nog jag som mer är avis på allt roligt de gör på dagarna Och att hon nu får de dagar vi båda jobbar vara hemma hos farmor är ju nästan som att vara hemma här. Farmor har inskaffat bilstol och cyckelstol så att de kan röra på sig mer. Jag måste godkänna att jag är så lättad över att det känns som allt löst sig på bästa sätt nu.
    Ja, förstås så är hon redan det.
    Jag är så rädd att barnen ska bli annorlunda på dagis. Det där lät konstigt, men saken är den att jag gärna vill att barnen börjar på dagis framöver, men det dagiset har plats först hösten 09, förhoppningsvis. Finns inga som känns helt hundra än just det...

Tjenixen, så roligt med presenter, då blir man glad!
  • juliah

Vill tacka för alla kommentarer ang. min höst. Era tankar är guld värda! Det som jag känner är rätt i hjärtat vacklar ibland på grund av omgivningen.

Om allt klaffar så ska det bli underbart att få möjligheten att stanna hemma med mina barn ett år till!

Kajsa, supersöt byrå!

• juliah

Jag är superförvånad över att så många av er är inne på samma spår som jag faktiskt. Och tack igen för peppning och kramar!
    Vad är det för konstiga vänner jag har egentligen i det riktiga livet?Skrattande

Kajsa, den kommer definitivt att pryda sin plats.

• juliah

kornelia, jag brukar inreda vårt hem alldeles perfekt pang bom! Skrattande Nejdå, så är det förstås inte...det tar tid och kostar många gånger pengar.
    Det som gör att jag allt som oftast faktiskt blir hyfsat nöjd är att jag vet vad jag vill ha, jag har hittat min egen stil och trivs med den.

Har du bilder att visa? Lite lättare att komma med tips då Glad

kajsa, jag inväntar aldrig några torkningstider.

(Heja spanien, heja spanien *retas*)

• juliah

Å tack kornelia!

Om du kikar in under de olika kategorierna i min blogg finns bilder på tex allrummet som ger en helhetskänsla.

Låt det ta tid. Planera, skriv upp, bläddra i tidningar och kika på bloggar. Det kommer att ge sig...

Svar på tråden Vita tråden del 8