• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • HelenS

Hej vita tråden!
    Jag funderar på att fixa ett barnkök till mina döttrar och vet att jag sett några fina här, någon som vet vem eller som kan bjuda på några inspirerande bilder!?

• livet från ljusa sidan

fluffiga: det kommer bli jättefint när det är färdigt!

Vem var det som hade receptet till den maräng/vinbärskakan?? Har sparat det på andra datorn som är trasig

• Daggdroppen
    livet från ljusa sidan skrev 2008-06-23 14:38:41 följande:
    fluffiga: det kommer bli jättefint när det är färdigt!Vem var det som hade receptet till den maräng/vinbärskakan?? Har sparat det på andra datorn som är trasig
     Tack!

Receptet borde jag ha, om det är det jag kastade in för typ 1½ vecka sedan...?

Johannas och Magdalenas vinbärspaj med maräng

Ingredienser
    Portioner: 8

125 g smör eller margarin
    3 dl vetemjöl
    1 msk socker
    1 krm salt
    1 äggula

FYLLNING:
    3 äggvitor
    1 1/2 dl socker
    1 l röda vinbär

GARNERING:
    florsocker

Gör så här
    Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen full effekt (max 800 W), ca ½ min. Tillsätt mjöl, socker och salt. Rör i äggulan. Tryck ut degen i en pajform, ca 26 cm i diameter. Grädda pajskalet i 225°C, ca 10 min. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sockret och vispa ytterligare ca 1 min. Blanda i vinbären. Häll smeten i pajformen. Grädda i 150°C, ca 30 min.
    Servera pajen lätt avsvalnad överpudrad med florsocker och ev med en klick vaniljglass till.
  • Daggdroppen

Nej, jag har ingen blogg!

Men den är god! Speciellt om man har glass till!!!! Nästan måste om man inte gillar syrliga bär så mycket. Vinbärsmängden kan ju också justeras... jag tror inte jag hade fullt 1l...

• LCroft

Fluffis kommer ihåg dina saker när du tidigare visade bild på dem, kommer att bli så fina!

juliah vilket härligt bord du hade fyndat.

Rolig semester eller? Regnar och Ida har feber, tredje dagen idag. Ger man inte febernedsättande så är det över 40 grader, ja eller dit stiger det ändå efter några timmar fast man gett febernedsättande. Känner mig allt riktigt grinig, har man bara en vecka semester hade man ju gärna velat göra nåt alla tillsammans inte bara sitta inne. Det var väl det sista vi fick från dagiset nu innan hon slutade Fundersam Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen synd om lilla fröken min, men egoisten i mig tycker det är för j*kligt.. Hade planerat in en del roliga saker som även de äldre barnen sett framemot men vad kan man? Hoppas hon snart är frisk igen!

• livet från ljusa sidan

oj 1l har jag nog inte ens... men kan man skära upp den i småbitar och äta som en liten kaka också? Skall iväg och tänkte ta med mig som fika

• Daggdroppen
    LCroft skrev 2008-06-23 14:45:35 följande:
    Fluffis kommer ihåg dina saker när du tidigare visade bild på dem, kommer att bli så fina!juliah vilket härligt bord du hade fyndat.Rolig semester eller? Regnar och Ida har feber, tredje dagen idag. Ger man inte febernedsättande så är det över 40 grader, ja eller dit stiger det ändå efter några timmar fast man gett febernedsättande. Känner mig allt riktigt grinig, har man bara en vecka semester hade man ju gärna velat göra nåt alla tillsammans inte bara sitta inne. Det var väl det sista vi fick från dagiset nu innan hon slutade  Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen synd om lilla fröken min, men egoisten i mig tycker det är för j*kligt.. Hade planerat in en del roliga saker som även de äldre barnen sett framemot men vad kan man? Hoppas hon snart är frisk igen!
    Så då har jag visat förrut (vimsiga jag minns ej Generad)

Vet precis hur du känner med sjuklingen. Tråkigt att det blev så Vi fick boka om midsommaraftonsplanerna för här var det också sjukstuga förra veckan. Hoppas hon kryar på sig! Ge pronaxen och panadol på samma gång om det är riktigt högt!
  • Daggdroppen
    livet från ljusa sidan skrev 2008-06-23 14:46:33 följande:
    oj 1l har jag nog inte ens... men kan man skära upp den i småbitar och äta som en liten kaka också? Skall iväg och tänkte ta med mig som fika
     Visst kan man, men det är nog mer än paj som kommer till sin fulla rätt med glass på
  • malins79
    HelenS skrev 2008-06-23 14:38:16 följande:
    Hej vita tråden!Jag funderar på att fixa ett barnkök till mina döttrar och vet att jag sett några fina här, någon som vet vem eller som kan bjuda på några inspirerande bilder!?
    Sylt har gjort ett jättefint.
Svar på tråden Vita tråden del 8