• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • LCroft

Tack snälla ni

Videli: Så underbar hall!

Kajsa: Vill också shoppa kläder

Vet att UVI inte är att leka med, dessutom har vi tyvärr "släktfel", mormor har kronisk UVI, min moster har haft jätteproblem med njurarna som liten, jag själv har stundom också väldiga besvär med UVI som klättrar upp i njurarna innan jag märker det så det känns verkligen surt att liten nu ska behöva dras med samma problem. Men jag är glad att de kollar upp så noga och verkligen undersöker henne. Har fått tid till UL för njurarna den 17:e juli, tills dess kommer hon att ha medicin på. Och om det då visar nåt speciellt blir hon remitterad till ett större sjukhus var det görs noggrannare undersökningar. Hoppas på det bästa. Och hon är så duktig, var nyss och gav henne mera medicin och hon sitter så snällt och håller fram handen när de ska ge henne medicinen i kanylen.

Nu ska vi försöka vila en stund, så trött att det bara snurrar i huvudet. Grillkåtan är färdigmålad och blev så fräsch, ska ta bilder bara jag orkar. Har köpt nya dynor dit, nu är det bara mattor på golvet som fattas. Känns inte alls som en hemsk grillkåta mera utan lite blandning med lusthus faktiskt

• Anjo2
    JeaJea skrev 2008-06-25 15:01:15 följande:
    så gulliga! Du får komma hit och hälsa på igen, jag brukar få igång gravida
    haha då tar jag en tur till dej oxå då om det går bra!!
    Felicia min pärla. blomglantan.blogspot.com/
  • FruPuffen
    Videli skrev 2008-06-25 11:59:50 följande:
    Ååååå vad fiiiint. Vad har du använt dig av för färg när du målade kaklet?Vill måla vårat klinkersgolv i nya huset, vi har inte ork att lägga nytt nu, så tanken slog mig att måla det.
    I Kajsas blogg finns utförlig beskrivning på färger m.m. Jag har en länk dit från min blogg. Vet dock ej hur hållbart det är att gå på, det slits ju lite mera än när det är på en vägg... Är nog bäst att kolla med färghandeln!
  • Beatrize74
    MiaMariah skrev 2008-06-25 12:55:37 följande:
    !Bea - *skickar över lite styrka*
    Tack....puh...jag tror minsann det hjälpte...för nu har jag rensat ogräs i plattgångarna ute...det var stärkande som sjutton. För själens del så planterade jag några blommor och vattnade rabatterna. Det var nog din styrka som fick igång mig tror jag.

(Och det faktum att maken tagit semester på eftermiddagen och tagit med sig sonen att handla och dottern fortfarande (???) vilar eftermiddag) Nu har jag fått upp farten!
    Ptuiii! *spottar i nävarna*
    Anton2005 skrev 2008-06-25 13:03:25 följande:
    Jag blir nästan matt av att läsa om renoveringen samtidigt som jag tänker att gud va skönt för er att vara igång med det och att det kommer bli så bra när det är klart. Här hemma går jag bara runt och tittar på allt jag vill göra om just nu men vågar inte sätta igång med något för jag är rädd för att jag, precis som du beskriver det, inte ska orka leva med renoveringskaos. Men jag vill ju göra om!
    Jag får tänka mer som du, att det är skönt att vara igång och att det faktiskt KOMMER bli klart. PÅ det sättet är det toppen med bloggar och med er, för man ser hur fint det kan bli och ser hur det kan se ut under tiden. Det ger hopp!

Du får börja i liten skala vetja...med ett litet hörn...det ger nog mersmak.

(Och nu vaknade dottern)
  • Mammatilltretroll

Truffles: Så du tro att det kan bli bra med ljus sängkappa men ändå mörka baskuddar? Låter bra :)
    Frågan är om jag ska plocka in någon mer färg i de kuddarnasomska ersätta de rutiga?
    Eller skajag bara blandade svart/vit-blommiga med helvita?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Beatrize74

Hjälp...måste fråga om en sak.

Nu när jag röjer så kommer en gå-stol fram.

När vi väntade vår son (som fyllde fyra år) så fick vi låna den av våra kompisar. Deras dotter behövde den inte längre och de bodde trångt, så de ville gärna att vi skulle låna den. Vi fick låna babysittern, ett babyskydd till bilen och ett litet babygym i plast.

När sonen inte behövde sakerna längre så sade de:
    "Behåll dem, vi har trångt och ni väntar ju en liten till...då kan ni fortsätta använda sakerna"

Så det gjorde vi ju tacksamt.

Nu är dottern två år och behöver ju förstås inget av de sakerna vi lånade. Vi ville lämna tillbaka sakerna och det var grönt för det.

Men...det här var i julas...och som det hände sig så flyttade kvinnan i förhållandet iväg till en annan stad tillsammans med en ny flirt. Det kom som en överraskning för alla, även för hennes man som planerat barn och sett fram emot ett syskon till deras dotter.

Jag har inte haft någon kontakt med kvinnan i förhållandet sedan hon flyttade från stan. Hon valde att bryta helt med allt och alla och "börja om på nytt" och har sin dotter varannan vecka hos sig.

Mannen i förhållandet känner vi, men har är djupt förkrossad och upprörd över hela separationen.

Och nu kommer själva frågan...
    "Vad ska jag göra med sakerna?"

Inget känns riktigt rätt...varken att köra upp bebissakerna i ansiktet på mannen som en hemsk påminnelse om hela bebistiden och allt det som nu inte finns i hans liv?

Eller kontakta kvinnan efter en lång tid och ge sakerna till henne? Det skulle kännas som ett svek gentemot mannen det också eftersom han kanske inte vill att deras gemensamt inköpta bebissaker ska gå till sin dotters mammas NYA bebis ihop med den karl hon bedrog honom med?

En väninna till mig tycker att jag ska skänka iväg dem till Röda korset eller något...men...det kan jag väl inte heller göra?

Hjälp vilken soppa? Hur tänker ni? Vi kan ju inte bara ha kvar sakerna...de står nu i hallen och bara tar plats!!!???

• Camilla R

Beatrize74: Vilket dilemma, jag är glad att det inte är mitt dilemma.
    MEN jag tror ändå att jag skulle lämna tillbaka sakerna till mannen, det blir ju konstigt att ni skall göra plats för att förvara något som inte är ert som ni inte längre behöver. Jag skulle försöka göra det lite försiktigt, ringa och säga "vi håller på och rensar och röjer och då hittade vi de här sakerna vi lånade, skall vi komma över med dem nu, för vi har inte längre plats eller behov av dem". Om han då inte vill att ni skall lämna dem, så skulle jag nog köra på din väns förslag, dvs säga till att "då lämnar vi dem till Röda korset"

• Truffles

Vet ju att det finns så många duktiga bloggskriverskor och andra här och tänkte kolla om någon skulle kunna hjälpa mig att formulera en liten skylt.

Grejen är att vi på mitt arbete har två små övernattningslägenheter som jag nyligen utsetts som ansvarig för. Den ena har vi renoverat upp och så har jag shoppat lite för fylla upp den. Tyvärr ska det ju vara basgrejer, unisex  och ganska rent för att den inte ska vara för svårstädad.

Vi har ingen städerska i lägenheterna regelbundet utan de grovstädas endast gång per år och i övrigt är tanken att de som använder lägenheterna regelbundet ska hålla efter i den.

Med andra ord skulle jag vilja sätta upp en liten skylt i hallen som säger något i stil med att : De övernattande själva får ta en svängom med dammsugaren och dammtrasan då det inte finns någon städerska till lägenheterna. Tanken är då att de efter tre övernattningstillfällen (behöver ej vara nätterna efter varandra) ska städa av lite…

Kan någon få till en bra text på detta så bjuder jag på en före och (ännu så länge avskalad) efterbild av lägenheten som fräschats upp, men ännu inte är färdig...

Säby före 1.jpg Säby efter 1.jpg
    Säby före 2.jpg Säby efter 2.jpg
    Säby före 3.jpg Säby efter 3.jpg

Visst är det väl liiiite fräschare va?

• Truffles

Eller är och är, är på väg att bli fräschare iallafall...

Svar på tråden Vita tråden del 8