• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • Videli

Sötnöt,

Vi stog precis i samma fråga som dig.
    Men vi valde det gamla. En gård just från 1909. Jag tycker personligen inte man kan få den där charmen i ett nytt hus. Men sen finns det ju mer fördelar med ett nytt hus oxå.

Men jag tror att man oxå ska tänka mer på läget på huset, och inte stirra sig blind bara på huset. Läger kan du aldrig byta, men man kan göra om det mesta i ett hus.

Men vi valde det gamla före det nya huset!

• Videli

DLL,

Jaha är du färdig nu? Men hur fårt gick det då?

• Sötnöt
    Videli skrev 2008-06-28 21:14:17 följande:
    Sötnöt,Vi stog precis i samma fråga som dig. Men vi valde det gamla. En gård just från 1909. Jag tycker personligen inte man kan få den där charmen i ett nytt hus. Men sen finns det ju mer fördelar med ett nytt hus oxå.Men jag tror att man oxå ska tänka mer på läget på huset, och inte stirra sig blind bara på huset. Läger kan du aldrig byta, men man kan göra om det mesta i ett hus.Men vi valde det gamla före det nya huset!
    Verkar som om 1909 är ett bra år
    Jo det är väl lite så det rent instinktivt känns. Samtidigt som många i vår omgivning är duktiga på att påpeka riskerna med ett så pass gammalt hus Men som du säger, jag tror också att charmen med ett gammalt hus är svår/omöjlig att efterlikan i ett sprillans nytt, hur mycket gammal stil man än har...
    Har ni mycket arbete med ert hus?
  • mammaninna

god kväll?
    är det nån som vet vilka som säljer påslakan från pernittengryn? vilmers farmor å farfar vill köpa doppresent å frågar vad han vill ha. har ni annars andra förslag på fina grejer till lillen?

• Videli

Sötnöt,

Just 1909 är ett år då många hus i Sverig fick sitt byggår. Vårat hus är egentligen äldre. Dom har hittat timmerstockar från 1700-talet i vårat hus, så det är påbyggt och ombyggt i hundratals år.

Vi har tyckats hitta ett hus som är i toppskick, egentligen ingenting som behöver göras. Utan bara efter tycke o smak, alltså lite VIT färg

Huset gick genom besiktning utan anmärkning, nått som är väldigt ovanligt på ett sånt här gammalt hus. Sen finns det ju alltid underhåll som måste göras, men det är väl därför man flyttar till hus *host

• MiaMariah
    MildaMaränger skrev 2008-06-28 16:25:03 följande:
    De är kvar på sjukhuset , på neo. På måndag ska de kolla OM det har blivit några skador och hur omfattande isfåfall.. Jag HOPPAS verkligen att allt är bra!
    Hoppas, hoppas verkligen också att allt är bra. Tänker på lillan faktiskt varje dag..
    Beatrize74 skrev 2008-06-28 16:34:54 följande:
    Puuuhh....sista barnet har gått för det här kalaset. Roligt att de var här, men det är förstås ganska jobbigt ändå, rent psykiskt, med alla förberedelser innan. Det var inte så många barn, fyra kompisar plus syrran på hans kalas, och de sköter sig ju ganska bra "själva" i den här åldern. Två av barnen blev lämnade, två av barnen hade sin mamma med sig. De lekte och hade kul. Jag gjorde glasstårtan (med lite modifikation) som jag visar på min blogg. Den blev jätteuppskattad och är ett tips till er andra som "tröttnat" på att göra tårta när det är många som fyller ungefär samtidigt. Obligatorisk fiskdamm med "disktrasenapp", "blöjdnapp" och "moppnapp" också....men självklart också godispåsar med såpbubblor. Vi hade INTE tur med vädret. Himlen öppnade sig och vräkte ner regn precis en kvart innan kalaset öppnade Första timman åskade det och blixtrade precis ovanför vårt hus. Som tur var så var det ingen var som var rädd för åskan. Vi var inne, men vi hade röjt upp ganska bra ändå från verktyg och bråte just eftersom vi på förmiddagen såg hur regnmolnen började torna upp sig. Nu har barnen som sagt åkt och vi ska åka till Bauhaus och reklamera en borr som vi köpte för dyra pengar och som redan har givit sig. I bilen dit ska jag sova och läsa senaste "Lantliv" och bara varva neeeer. Sedan blir det köpmat tror jag. Jensens skulle jag tippa. Men lycklig...det är jag. Det är roligt att se hur mycket de tycker om ens son och hur väl han uppför sig, är artig och bjuder runt, skrattar och "bjuder in" till samtal trots att han är en nybliven fyraåring. Han liksom går till de som just för tillfället inte har någon att prata med eller göra och erbjuder dem något eller småpratar med dem. Han stod till och med dukade tallrikar, skedar och kaffekoppar och muggar ("Vilken färg vill du ha på ditt glas Sanna? Du då Erik?"Nu har barnen klätt på sig så vi kan åka iväg. Livet är bra härligt, trots att regnet fortfarande vräker ner.
    Vad skönt att det gått bra minus vädret då..
    Peak skrev 2008-06-28 19:12:21 följande:
    Miamariah - nej vi gör dem inte själva, jag tyckte vi skulle prova men sambon tror att det tar för mycket tid och då skulle han vilja ha flera tusen per stol! Trodde jag skulle kunna få tag i fler där jag köpte Lowes stolar, men någon annan hann före!Vanilj - fint parasoll!! Vad kostade det?Hoppas alla har det bra i Sthlm och gör fin-fina fynd!! Och har det jättetrevligt när de får umgås också såklart!!Nån här som jobbar som butikschef? Snubblade över några sådana utbildningar och blev lite intresserad!
    Ah, på så vis. Mja, flera tusen per stol är nog svårt. Men räkna på virke o tid att göra dem i så fall för att se vad det kan landa på.
    Sötnöt skrev 2008-06-28 21:03:17 följande:
    En fråga till er "vita" experter, då jag själv har grotesk beslutsångest...Om ni fick välja helt fritt mellan att flytta in i ett hus byggt 1909 och delvis renoverat (men skulle behövas en hel del ytterligare renovering för att bli som ni vill ha det, som myt kök, golv, badrum med mera, med mera). Läget är ganska "lågt bort från allt" så att säga. ELLERBygga helt nytt och få det exakt exakt om ni vill ha det i "gammal stil" men huset ligger i ett bostadsområde eller iaf tillsammans med 4 andra hus. Detta alternativ blir vid första anblick rejält mycket dyrare.Kan man få samma charm i ett nybyggt hus är väl egentligen min fråga till Er?tac för synpunkt/åsiktVad väljer ni
    Säger som Videli - välj utifrån var ni helst vill bo, läget alltså.
    Kajsa 77 skrev 2008-06-28 21:11:17 följande:
    ska återkomma med detaljer.Måste lägga två speedade barn först!
    *väntar på detaljer*
    mammaninna skrev 2008-06-28 21:22:54 följande:
    god kväll?är det nån som vet vilka som säljer påslakan från pernittengryn? vilmers farmor å farfar vill köpa doppresent å frågar vad han vill ha. har ni annars andra förslag på fina grejer till lillen?
    Kika in på www.minikex.se
  • Sunna
    Sötnöt skrev 2008-06-28 21:03:17 följande:
    En fråga till er "vita" experter, då jag själv har grotesk beslutsångest...Om ni fick välja helt fritt mellan att flytta in i ett hus byggt 1909 och delvis renoverat (men skulle behövas en hel del ytterligare renovering för att bli som ni vill ha det, som myt kök, golv, badrum med mera, med mera). Läget är ganska "lågt bort från allt" så att säga. ELLERBygga helt nytt och få det exakt exakt om ni vill ha det i "gammal stil" men huset ligger i ett bostadsområde eller iaf tillsammans med 4 andra hus. Detta alternativ blir vid första anblick rejält mycket dyrare.Kan man få samma charm i ett nybyggt hus är väl egentligen min fråga till Er?tac för synpunkt/åsiktVad väljer ni
    Svårt att säga. Vi var nog i valet och kvalet om vi skulle bygga nytt eller köpa ett äldre hus. Nu föll valet på det senare, och det är jag faktiskt glad för idag. (Även fast jag ibland sitter och bläddrar i huskataloger och drömmer om fiskarhedenvillan ) Det är en viss charm med att bo i ett hus med historia, att ha perenna växter och träd som är hundra år gamla. I ladan på vår gård har det varit hästar kor och grisar. I gästhuset höns och kalkoner(!) Äldre grannar berättar saker om huset, det är så roligt!
  • MildaMaränger

senaste rapporten från numberone... ellen har badat lite och skrikit lite så det verkar gå åt rätt håll. men de har bara fått ha henne på rummet en kort stund.

Svar på tråden Vita tråden del 8