• williewillie

Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?

Vid en avklarad försäljning alltså..
    Tar tacksamt emot tips på trevlig present istället för trisst blomma. Tänkte kanske en chokladkorg eller ostkorg, vad säger ni? nån med erfarenhet av såna här tillfällen?
    Tipsa gärna om butik i malmö med leverans.

• Svar på tråden Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?
  • Sandra och Frippe

ja det gjorde hon,fick halvfärskt bröd.
    Tyler Durden skrev 2008-05-09 18:27:15 följande:

om hon lyckas att göra din livs affär sann, så ja det ska du tycker jagSandra och Frippe skrev 2008-05-09 12:02:55 följande:
  • Laddad

Det tycker jag inte alls att man borde göra. Mäklaren brukar ju få rejält med arvode. Det är ju deras jobb. Jag får aldrig någon present på mitt jobb när jag klarat av en uppgift. Däremot vet jag att här i stan brukar mäklaren skicka en julklapp till alla sina kunder/klienter de haft under året.

• Tyler Durden

om du inte har högre krav så.......
    Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 18:45:11 följande:

ja det gjorde hon,fick halvfärskt bröd.Tyler Durden skrev 2008-05-09 18:27:15 följande:
  • blommanigbg

Hade inte en tanke på att ge något till min mäklare.. Hon fick/tog bra betalt istället..

• Sandra och Frippe

visste du att det finns personer som är lika torra som brödet jag köpte=OP
    Skämt åsido, dom jobbar ju med detta, min poäng var mest att varför ge alla som redan säljer sina tjänster mera? De har ju betalt, precis som hon på ica.
    Tyler Durden skrev 2008-05-09 19:03:48 följande:

om du inte har högre krav så.......Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 18:45:11 följande:
  • Tyler Durden

på måndag tycker jag att du ska ringa mäklarn och fråga denne hur mycket det blev rent i handen, efter att kontoret fått sitt, skattemyndigheten tar 50% osv

Butterscotch skrev 2008-05-06 09:59:14 följande:
    Tyler Durden skrev 2008-05-06 07:41:31 följande:
    Vi sålde precis en lägenhet och betalade 95.000 spänn i provision. Då ingick annonsering i två tidningar (två bilder + lite text), uppläggning av bostaden på Hemnet samt två visningar. Sen hanterades budgivningen främst genom sms, och de som var intresserade ringde upp mäklaren och lade bud istället för tvärtom. Det kallar jag räkmacka, och 95.000 är definitivt för mycket pengar att betala för tjänsten.
  • blommanigbg

Ge presentkorgen till din bankman istället... Hahahha...

• uniMog
    Tyler Durden skrev 2008-05-09 19:15:10 följande:
    på måndag tycker jag att du ska ringa mäklarn och fråga denne hur mycket det blev rent i handen, efter att kontoret fått sitt, skattemyndigheten tar 50% osv
    men snälla det är deras jobb. Inte kommer mina användare upp med blommor bara för att jag råkat programmera en funktion som gör deras jobb dubbelt så effektivt. *pff*

Om mäklaren inte gjort något jäkligt speciellt men det är ju knappast varje gång.
    Ai Bang Mai Fu Kin Ni !!
  • Pyff

Så sjuuukt mycket pengar mäklare tar i provision så tycker jag nog att det räcker gott!

Pyff på er!
  • Butterscotch

Tyler Durden skrev 2008-05-09 19:15:10 följande:

Så du menar att om man säljer en lägenhet för typ 100.000 med 5 % provision så går mäklaren back (5.000 kronor provision istället för 95.000, som i vårt fall)? Hur hög ska provisionen vara för att mäklaren ska tjäna "normalt" med pengar på en försäljning? Antalet nedlagda timmar bör ju vara ungefär desamma oberoende av vilket objekt som är till försäljning.

50% tar för övrigt inte skattemyndigheten om man inte tjänar väldigt mycket pengar till att börja med.
Svar på tråden Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?