mrsbygg skrev 2008-08-02 15:34:07 följande:
humm jadu, grejjen är den att jag ammar HELA tiden. Man ska inte behöva amma mer än 10min på varje bröst för att en bebis ska bli nöjd alltså 20 min sammanlagt.Jag sitter och ammar 1h ungefär på varje bröst och han är endå inte nöjd och suger då i sig allt mellan 50-100ml ersättning EFTER 2h amning...När vi var på akuten så tog vi vikt både före och efter amning för att se ifall han fick i sig tillräckligt, för jag har sjukt mycket mjölk!! men den är tydligen inte tillräckligt fet.En bebis ska tydligen få i sig runt 100 ml efter 20 min på två bröst.Tom hade knappt fått i sig 40ml.. Det är inge fel på min mjölkproduktion för jag har egentligen så det räcker och blir över. Men problemet verkar vara att den inte är tillräckligt fet..
Ja men det är det som är felet...att de satt tider och fetthalt och bla bla bla. Det finns inga som helst regler om hur länge man ska amma eller hur fet mjölken ska vara osv.
Alla sånna krav och påhitt gör ju att man känner sig helt värdelös. Sanningen är egentligen att fetthalten varierar och att barn äter olika lång tid.
De som sagt till dig att ett barn SKA vara nöjd efter sammanlagt max 20 minuter är väldigt oinsatt skulle jag påstå. Tråkigt att sådana får jobba inom vården och sprida osanning. Det är precis sånt som gör att många ger upp amningen i onödan fast de egentligen inte ville.
Här är lite från Amningsboken:
"Man brukar säga att mamman producerar den mjölk som hennes eget barn behöver. Man har sett att kvinnor med stor dygnsvolym har "tunnare" mjölk medan de med mindre mängder har fetare mjölk. Fetthalten varierar både mellan olika kvinnor och mellan amningstillfällena.
Man behöver inte oroa sig för mängder och sammansättning för sin egen del. arnet reglerar det genom att suga mer ofta eller mer sällan.
Normalt behöver man inte bry sig om hur länge barnet suger, om man ammar när, och så länge som, barnet vill. I sällsynta fall kan dock mammans produktion vara så stor att barnet får svårt att hinna få i sig av den feta eftermjölken men det är ovanligt.
Precis som man trodde förr att vissa mammor inte hade tillräckligt med mjölk så trodde man också at vissa kvinnors mjölk hade för lågt näringsvärde. En del mammor fick sluta amma för att läkaren ansåg att hennes mjölk såg för tunn ut. Idag vet man att näringsvärdet är konstant i flera år, men fetthalten kan variera och barnet måste få suga efter sitt eget behov så att mamman producerar så mycket mjölk som barnet behöver. Det är aldrig fel på kvalitén men kvantitén kan alltså behöva ökas.
Förr fick mammor lära sig att väga barnen före och efter "måltiderna" för att se om barnet fått tillräckligt. Sådana vägningar är helt missvisande, dels för att barn äter olika mycket varje gång och dels för att mjölkens fetthalt varierar över dygnet och skiljer sig hos olika kvinnor. Hur stor mängd mjölk barnet behöver är högst individuellt. I en studie med 1000 helammande kvinnor visade det sig att redan vid 2 månaders ålder kunde det skilja sig med en halvliter mellan olika barn på ett dygn. Naturen anpassar mjölken efter barnet och barnet anpassar sig efter mammans mjölk och suger så ofta och så mycket det behöver baserat på fetthalten."
Finns såklart massor mer på temat i boken hehe men jag ska försöka låta bli att göra tråden till en amningstråd
Tänkte bara skriva några rader att din mjölk är TOTALT normal och det är INGET som helst fel på den eller din amning. Så känn absolut inte att din mjölk inte duger bara för att några puckon inom vården inte vet vad de surrar om
Sen kan det ju naturligtvis vara så att om man har en sådan mjölk som gör att man får amma ett streck dygnet runt gör att man blir för trött osv. Man kanske varken har ork, lust eller tid att amma på det viset som mjölkens fetthalt kräver men det är ju en annan femma

det är ju svårt att få till tiden när man har fler barn att ta hand om också