• Beckah82

... Född: Juli 2007 ... 2

Då kör vi igen då

Finns massor av julibebistrådar. Men det är bara i den här jag trivts i så den får fortsätta hänga med Tråden startade senhösten 2006 när plussen började trilla in. Sen dog tråden (stämningen) ut när bebisarna föddes och vi hittade inte riktigt tillbaka förrän nu i mars 2008.

Som alltid är ALLA välkomna hit! Nya som gamla! Alla som känner att de hör hit...de hör hit, bara att skriva!

KALAAAAAAAAAAAAAS Hörrni

Julibebisarna har födelsedagskalasen bakom knuten nu. Visst är det läskigt?!  Ett år har gått sedan vi satt och letade tecken på att förlossningen skulle starta. Många minnen finns från den tiden. Ni betydde oerhört mycket då, det ska ni veta.

Julibebisarna håller som bäst på att lära sig resa sig, gå, smaka på första orden, och för all del, första glassen

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-31 10:56

BITRÅDAR

Bilder: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33213936.html
    Träffas: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33213906.html
    Lista: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30308478.html (gör ingen ny, den gamla får vara om det inte skulle trilla in en massa nya medlemmar plötsligt)
  • Svar på tråden ... Född: Juli 2007 ... 2
  • Anns krypin

Nu snart har johanna sovit 3 tim.. suck blir väl å vecka henne sen...

• Beckah82
    mrsbygg skrev 2008-08-02 14:57:33 följande:
    sådär hemma efter vägning på akuten, Tom hade gått upp efter att fått tillägg..så nu får jag fortsätta amma som vanligt och dom gångerna han inte blir nöjd (vilket är i princip varje gång) så får han en flaska ersättning oxå!Fick även kalktabletter som jag ska ta två ggr om dagen eftersom jag försöker äta mjölkfrikost så inte Tom får ont i magen!
    Skönt att vikten går uppåt på honom nu med ersättning

Här kommer några allmänna råd som jag klippt från en annan tråd och klistrar in. De inom vården har tyvärr helt felaktiga råd för sig ibland...

Men sen ä det såklart olika för olika mammor hur noga man är med att amma eller inte. Om man till varje pris vill amma så är det bättre att göra enligt följande:

Hur ökar man mjölkproduktionen?

1. Amma ofta! OM man har så lite mjölk att man MÅSTE ge ersättning, ge EFTER amningen och ge bara lite...precis så bebisen inte är hungrig. Ge INTE så bebisen är mätt...meningen är att hen ska vilja bli ammad så fort som möjligt igen. Mata INTE med flaska! Det kan göra att bebisen vägrar bröstet! Ge med sked eller kopp.

Helt ska man inte ge ersättning alls såklart eftersom varje slurk ersättning är en slurk mindre mjölk som brösten producerar.

Man måste amma tokofta för att öka produktionen  Mjölken är konstuerad så att de små känsliga magarna ska kunna smälta den på ca 20 minuter.

2. Amma så mycket det går på natten för på natten ökar produktionen som bäst pga hormoner.

3. Ha bebisen nära! Massor av hudkontakt. Sov tillsammans, bada tillsammans, bär bebisen i sjal eller (ergonomisk) sele eller vad man nu gillar. På detta sätt kan man få annat gjort medan bebisen får sin närhet. Närhet stimulerar produktionen.

4. Vila massor! Strunta i alla måsten! Ta det lugnt, vila mycket och sov mycket.

5. Ät och drick. Det är viktigt att du får i dig  tillräckligt med mat och regelbundet. Drick massor av vatten också.

Följer man detta tar men sig igenom amningssvackorna. Bebisar har så här då och då för att öka produktionen. Det är alltså helt normalt och betyder inte att mjölken håller på att ta slut.

Ju oftare man ammar = desto mer mjölk produceras. Ju mer ersättning man ger desto mindre suger bebisen på bröstet och desto mindre mjölk produceras. För de flesta innebär detta en ond spiral av mer och mer ersättning och mindre och mindre amning tills det inte går att amma alls längre. Det kan gå fort...på en dag tex, om man ger flaska riskerar man nämligen att barnet vägrar bröstet sen.

Rekomenderar varmt boken "Amningsboken" finns billig på www.adlibris.se 
  • Beckah82
    Anns krypin skrev 2008-08-02 15:09:56 följande:
    Nu snart har johanna sovit 3 tim.. suck blir väl å vecka henne sen...
    Alvin har inte sovit alls idag det i kombination med den extrema värmen inomhus + min trötthet går mig verkligen på NERVERNA! Fan vill få ha det tyst och lugnt och SVALT en stund nu! Bläääääääääääääääääääääääääääääääääää
  • mrsbygg
    Beckah82 skrev 2008-08-02 15:20:06 följande:
    Skönt att vikten går uppåt på honom nu med ersättning Här kommer några allmänna råd som jag klippt från en annan tråd och klistrar in. De inom vården har tyvärr helt felaktiga råd för sig ibland...Men sen ä det såklart olika för olika mammor hur noga man är med att amma eller inte. Om man till varje pris vill amma så är det bättre att göra enligt följande: Hur ökar man mjölkproduktionen?1. Amma ofta! OM man har så lite mjölk att man MÅSTE ge ersättning, ge EFTER amningen och ge bara lite...precis så bebisen inte är hungrig. Ge INTE så bebisen är mätt...meningen är att hen ska vilja bli ammad så fort som möjligt igen. Mata INTE med flaska! Det kan göra att bebisen vägrar bröstet! Ge med sked eller kopp. Helt ska man inte ge ersättning alls såklart eftersom varje slurk ersättning är en slurk mindre mjölk som brösten producerar.Man måste amma tokofta för att öka produktionen  Mjölken är konstuerad så att de små känsliga magarna ska kunna smälta den på ca 20 minuter.2. Amma så mycket det går på natten för på natten ökar produktionen som bäst pga hormoner.3. Ha bebisen nära! Massor av hudkontakt. Sov tillsammans, bada tillsammans, bär bebisen i sjal eller (ergonomisk) sele eller vad man nu gillar. På detta sätt kan man få annat gjort medan bebisen får sin närhet. Närhet stimulerar produktionen.4. Vila massor! Strunta i alla måsten! Ta det lugnt, vila mycket och sov mycket.5. Ät och drick. Det är viktigt att du får i dig  tillräckligt med mat och regelbundet. Drick massor av vatten också.Följer man detta tar men sig igenom amningssvackorna. Bebisar har så här då och då för att öka produktionen. Det är alltså helt normalt och betyder inte att mjölken håller på att ta slut.Ju oftare man ammar = desto mer mjölk produceras. Ju mer ersättning man ger desto mindre suger bebisen på bröstet och desto mindre mjölk produceras. För de flesta innebär detta en ond spiral av mer och mer ersättning och mindre och mindre amning tills det inte går att amma alls längre. Det kan gå fort...på en dag tex, om man ger flaska riskerar man nämligen att barnet vägrar bröstet sen.Rekomenderar varmt boken "Amningsboken" finns billig på www.adlibris.se 

humm jadu, grejjen är den att jag ammar HELA tiden.
    Man ska inte behöva amma mer än 10min på varje bröst för att en bebis ska bli nöjd alltså 20 min sammanlagt.
    Jag sitter och ammar 1h ungefär på varje bröst och han är endå inte nöjd och suger då i sig allt mellan 50-100ml ersättning EFTER 2h amning...

När vi var på akuten så tog vi vikt både före och efter amning för att se ifall han fick i sig tillräckligt, för jag har sjukt mycket mjölk!! men den är tydligen inte tillräckligt fet.
    En bebis ska tydligen få i sig runt 100 ml efter 20 min på två bröst.
    Tom hade knappt fått i sig 40ml..

Det är inge fel på min mjölkproduktion för jag har egentligen så det räcker och blir över.

Men problemet verkar vara att den inte är tillräckligt fet..

Mamma till Saga 041210, Sam 070713, Tom 080718
  • Beckah82
    mrsbygg skrev 2008-08-02 15:34:07 följande:
    humm jadu, grejjen är den att jag ammar HELA tiden. Man ska inte behöva amma mer än 10min på varje bröst för att en bebis ska bli nöjd alltså 20 min sammanlagt.Jag sitter och ammar 1h ungefär på varje bröst och han är endå inte nöjd och suger då i sig allt mellan 50-100ml ersättning EFTER 2h amning...När vi var på akuten så tog vi vikt både före och efter amning för att se ifall han fick i sig tillräckligt, för jag har sjukt mycket mjölk!! men den är tydligen inte tillräckligt fet.En bebis ska tydligen få i sig runt 100 ml efter 20 min på två bröst.Tom hade knappt fått i sig 40ml.. Det är inge fel på min mjölkproduktion för jag har egentligen så det räcker och blir över. Men problemet verkar vara att den inte är tillräckligt fet..
    Ja men det är det som är felet...att de satt tider och fetthalt och bla bla bla. Det finns inga som helst regler om hur länge man ska amma eller hur fet mjölken ska vara osv.

Alla sånna krav och påhitt gör ju att man känner sig helt värdelös. Sanningen är egentligen att fetthalten varierar och att barn äter olika lång tid.

De som sagt till dig att ett barn SKA  vara nöjd efter sammanlagt max 20 minuter är väldigt oinsatt skulle jag påstå. Tråkigt att sådana får jobba inom vården och sprida osanning. Det är precis sånt som gör att många ger upp amningen i onödan fast de egentligen inte ville.

Här är lite från Amningsboken:

"Man brukar säga att mamman producerar den mjölk som hennes eget barn behöver. Man har sett att kvinnor med stor dygnsvolym har "tunnare" mjölk medan de med mindre mängder har fetare mjölk. Fetthalten varierar både mellan olika kvinnor och mellan amningstillfällena.

Man behöver inte oroa sig för mängder och sammansättning för sin egen del. arnet reglerar det genom att suga mer ofta eller mer sällan.

Normalt behöver man inte bry sig om hur länge barnet suger, om man ammar när, och så länge som, barnet vill. I sällsynta fall kan dock mammans produktion vara så stor att barnet får svårt att hinna få i sig av den feta eftermjölken men det är ovanligt.

Precis som man trodde förr att vissa mammor inte hade tillräckligt med mjölk så trodde man också at vissa kvinnors mjölk hade för lågt näringsvärde. En del mammor fick sluta amma för att läkaren ansåg att hennes mjölk såg för tunn ut. Idag vet man att näringsvärdet är konstant i flera år, men fetthalten kan variera och barnet måste få suga efter sitt eget behov så att mamman producerar så mycket mjölk som barnet behöver. Det är aldrig fel på kvalitén men kvantitén kan alltså behöva ökas.

Förr fick mammor lära sig att väga barnen före och efter "måltiderna" för att se om barnet fått tillräckligt. Sådana vägningar är helt missvisande, dels för att barn äter olika mycket varje gång och dels för att mjölkens fetthalt varierar över dygnet och skiljer sig hos olika kvinnor. Hur stor mängd mjölk barnet behöver är högst individuellt. I en studie med 1000 helammande kvinnor visade det sig att redan vid 2 månaders ålder kunde det skilja sig med en halvliter mellan olika barn på ett dygn. Naturen anpassar mjölken efter barnet och barnet anpassar sig efter mammans mjölk och suger så ofta och så mycket det behöver baserat på fetthalten."

Finns såklart massor mer på temat i boken hehe men jag ska försöka låta bli att göra tråden till en amningstråd

Tänkte bara skriva några rader att din mjölk är TOTALT normal och det är INGET som helst fel på den eller  din amning. Så känn absolut inte att din mjölk inte duger bara för att några puckon inom vården inte vet vad de surrar om

Sen kan det ju naturligtvis vara så att om man har en sådan mjölk som gör att man får amma ett streck dygnet runt gör att man blir för trött osv. Man kanske varken har ork, lust eller tid att amma på det viset som mjölkens fetthalt kräver men det är ju en annan femma det är ju svårt att få till tiden när man har fler barn att ta hand om också
  • Lindisen81

Beckah; shit alltså vad du är påläst om amning! Kan inte låta bli att bli lite impad. När det är dags för nästa barn för min del så får du skriva alla tips igen =) iförsig tror jag inte jag någonsin kommer vilja/kunna amma men man vet ju aldrig =)

• Mum23

Appropå amning.
    Melvin vill ofta ha bröstet nu.
    Han drar i min tröja och säger tutte och pekar på soffan.
    Hur är det med er andra som fortfarande ammar?

• Vickyb

Igår bokade jag och syrran flygbiljetter till Franska rivieran..
    Jag skall äntligen få uteruppleva mina barndomsminnen.. minnen av mamma.. och allt sånt där..

Den 15 augusti åker vi och kommer hem igen den 19.de..

Jag är så glad.. för det är detta jag behöver just nu!

wiiihooo!

• Vickyb
    Mum23 skrev 2008-08-02 19:58:53 följande:
    Appropå amning.Melvin vill ofta ha bröstet nu.Han drar i min tröja och säger tutte och pekar på soffan.Hur är det med er andra som fortfarande ammar?
    Jag ammar mer och mer sällan.. ammar knappt alls.. men idag ville hon igen.. hon lutar sig mot bröstet och pussar.. och säger tutte.
  • Anns krypin
    Beckah82 skrev 2008-08-02 15:21:25 följande:
    Alvin har inte sovit alls idag det i kombination med den extrema värmen inomhus + min trötthet går mig verkligen på NERVERNA! Fan vill få ha det tyst och lugnt och SVALT en stund nu! Bläääääääääääääääääääääääääääääääääää
    Jag färstår dej precis, ibland vill man ha sej själv en stund
Svar på tråden ... Född: Juli 2007 ... 2