Glamrockare skrev 2008-06-06 21:26:51 följande:
o sedan iaf barn över 1 år brukar ha förmågan att själva säga ifrån även om de inte har ett tal.och sedan undrar jag om någon trevlig person nu alltså tar din dotter i handen för att hon är så söt och ler mot henne och säger ngt trevlig vad får dig att tro att hon inte uppskattar det utan snarare känner att folk tränger sig på.varför tror du att hon själv inte kan visa att hon inte vill....vad gör social kontak i kassan med en främmande men trevlig människa för ont?vuxna är så roliga för vi föräldrar antar att barn bara för att de är små är dumma i huvudet och inte kan markera när ngt är fel eller när de inte vill något eller tvärtom.
1. Denna tråd handlar inte om större barn, den handlar om bebisar. (bebis =0-12 månader)
2. Vad får
dig att tro att jag
varje gång värjer för andra människors kontakt med min dotter? Så är det knappast och jag undrar var du anser dig ha läst att jag skrivit det?
3. Vad får
dig att tro att jag anser att hon inte kan visa vad hon vill/inte vill? Som sagt, tråden handlar om bebisar.. Min dotter är 15 månader och söker kontakt och klarar aldeldes utmärkt att värja sig från den också. Men eftersom tråden som sagt handlar om bebisar så är de det jag har pratat om... En 3 månaders kan knappast värja sig eller hur?
4. Personligen så anser jag att de vuxna som tycker att deras barn är almän egendom är de som är "roliga".
5. Vad får dig att tro att jag (eller någon annan för den delen) tycker att våra barn är "dumma i huvudet" bara för att de är små?
Det handlar inte om att barnen inte får utsättas för baciller eller mänsklig kontakt.
Det handlar om att det är
allmänt hyfs att fråga föst innan man klappar någon annans barn! och att barn har rätt till personligt utrymme. Precis som alla stora människor har.
Jag är uppfostrad till att inte klappa andras hundar eftersom hunden kanske inte vill det.
Varför skulle jag anse att ett spädbarn är i mindre behov av att få lugn och ro/ vara ifred/ ha personligt utrymme än en hund?