• Smulu

Se men inte röra. Rör ej min bebis skylt.

Då har jag råkat ut för en av alla dessa TANTER som ska ner och peta på bebisar.

Så nu vill jag skaffa en skylt, hänge, märke där det klart och tydligt står att man inte får röra bebisen.

Med text stor nog så även TANTER kan läsa.

Nån som vet var man kan finna sådana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-09 16:13
    Fråga först!!!
    Respektera sedan svaret!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 09:49
    Riktigt roligt att läsa allas åsikter.

Fortsätt gärna skriva, jag vill gärna veta vad som gör att ni som tycker annorlunda än mig tycker så.

Angående skylt: så tror jag att jag tillverkar en själv
    Fick lite ideer om hur man kan skriva

• Svar på tråden Se men inte röra. Rör ej min bebis skylt.
  • Sture05

det kan jag däremot skriva undet på!

Liselurvan skrev 2008-06-09 12:56:12 följande:
    Jag kom på en annan sak som gör MIG irriterad!!!(Jag tillhör dem som normalt inte bryr mig om någon klappar/smeker min bebis, och jag brydde mig inte heller om någon tog mig på min gravidmage. Är terapeut, så jag är van vid beröring av okända)MEN: Vad irriterande det är när någon vill titta o lyfta på filten o prata när min son har SOMNAT/SOVER!!!!Det är ju så lätt att de vaknar och man kanske har kämpat länge för att få dem att somna..Håller någon med?
    Mina små hjärtan Isak 050730 Lilly 070917
  • Cecci78
    unclaf skrev 2008-06-09 13:05:51 följande:
    Det skulle aldrig falla mig in att röra vid en för mig okänd bebis.Det skulle aldrig falla mig in att vara närgången med en bebis jag känner om jag först inte pejlat läget med föräldern innan. Kanske har jag den relationen till föräldrarna att jag brukar klappa, pussa och bära på deras barn, då utgår jag från att det är ok utan att "be om lov" innan.Vuxna människor grejar med min fyra månader gamla dotter: de pilalr på henne när jag ammar henne, de dyker ned i vagnen o väcker henne när hon sover, de "snor" henne ur min famn osv. Ofta slutar detta med hysteriskt gråtanfall från bebis sida, eftersom hon inte är jätteförtjust i andra människor än mamma o pappa just nu.Det värsta e nä välmenande folk vill trösta henne när hon gråter: "så här ska du bära henne", o så "rycker" de henne ifrån mig. Tårarna sprutar, illröd bebis osv... Men flk verkar inte fatta budskapet! E det så svårt att förstå? Hur svårt ska det va att fatta att ett barn som reagerar på det viset vill tillbaka till mamma?
    gör folk som du inte känner så? jag hade blivit rasande (även om jag känner dem iofs)
  • unclaf
    Cecci78 skrev 2008-06-09 13:11:31 följande:
    gör folk som du inte känner så? jag hade blivit rasande (även om jag känner dem iofs)
    Nja, folk som e totalt okända för henne tar ju inte på henne när hon ammas tex. Men ytliga bekanta, som tex träffar henne för första gången, "tafsar" gärna på henne på ett sånt vis. Tex när jag åkte o hälsade på på jobbet så plockade folk som jag bara sagt "hej" till vid kaffeautomaten upp henne, lyfte på hennes tröja o "blåste på magen" osv.

Folk som känner oss bättre vet att hon e känslig o väntar tills jag el pappan räcker över henne, frågar om de vill hålla henne osv.
  • Glamrockare

o då säger jag det igen...då måste mer eller mindre alla människor som överhuvudtaget har med erat barn att göra främlingar som bekantar vidröra ert barn?

fattar inte varför du drar upp hyvs att fråga, jag har aldrig påstått ngt annat. Men jag tror personligen att de flesta av er överdriver mer en lite hur många ggr ert barn faktiskt blir vidrört utan att folk ha frågat.

jag var nämligen precis likadan, att hände det en gång på 20 så var det jämt o jag var fly spy förbannad.

Man överdriver lätt o kommer ihåg fel. Sedan fattar jag fortfarande inte vad som är så jävla besvärligt med en person som beundrar ens barn främst om det är under 1 år o de vidrör en fot eller hand.

Igen barn har själva förmågan att säga ifrån betydligt bättre och tydligare en vad vi vuxna har.

O sedan att du ser på ditt barn som en hund som om man klappar utan att fråga kan bitas är lite konstigt.

vad vill du att folk skall säga: din dotter är så söt får jag lov att klappa henns fot?

Ullegulle78 skrev 2008-06-07 09:04:19 följande:
    1. Denna tråd handlar inte om större barn, den handlar om bebisar. (bebis =0-12 månader)2. Vad får dig att tro att jag varje gång värjer för andra människors kontakt med min dotter? Så är det knappast och jag undrar var du anser dig ha läst att jag skrivit det?3. Vad får dig att tro att jag anser att hon inte kan visa vad hon vill/inte vill? Som sagt, tråden handlar om bebisar.. Min dotter är 15 månader och söker kontakt och klarar aldeldes utmärkt att värja sig från den också. Men eftersom tråden som sagt handlar om bebisar så är de det jag har pratat om... En 3 månaders kan knappast värja sig eller hur?4. Personligen så anser jag att de vuxna som tycker att deras barn är almän egendom är de som är "roliga".5.  Vad får dig att tro att jag (eller någon annan för den delen) tycker att våra barn är "dumma i huvudet" bara för att de är små?Det handlar inte om att barnen inte får utsättas för baciller eller mänsklig kontakt.Det handlar om att det är allmänt hyfs att fråga föst innan man klappar någon annans barn! och att barn har rätt till personligt utrymme. Precis som alla stora människor har.Jag är uppfostrad till att inte klappa andras hundar eftersom hunden kanske inte vill det.Varför skulle jag anse att ett spädbarn är i mindre behov av att få lugn och ro/ vara ifred/ ha personligt utrymme än en hund?
  • Smulu
    Glamrockare skrev 2008-06-09 16:08:40 följande:
    vad vill du att folk skall säga: din dotter är så söt får jag lov att klappa henns fot?
    Ja, det är ett utmärkt förslag från din sida Jag föreslår att du praktiserar det nästa gång du vill klappa på någons bebis
  • HelenaMaria

Men om barnet är vaket så är det väl inte så farligt om man ger bebisen en liten smekning på kinden eller foten?

• HelenaMaria

Men om barnet är vaket så är det väl inte så farligt om man ger bebisen en liten smekning på kinden eller foten?

• Glamrockare
    Smulu skrev 2008-06-09 16:12:36 följande:
    Ja, det är ett utmärkt förslag från din sida Jag föreslår att du praktiserar det nästa gång du vill klappa på någons bebis
    till o börja med går jag inte runt o klappa bebisar, ger blankt f*n i andra bebisar faktiskt så länge det inte är någon jag känner och ingen av dem har hittills gått i taket för att man vidrör deras barn.

o jag säger det igen ....att du tycker att det är så vårat samhälle skall se ut...bevisar bara hur överdrivet hysteriska vissa människor är om diverse saker.
  • unclaf
    Glamrockare skrev 2008-06-09 16:15:41 följande:
    till o börja med går jag inte runt o klappa bebisar, ger blankt f*n i andra bebisar faktiskt så länge det inte är någon jag känner och ingen av dem har hittills gått i taket för att man vidrör deras barn.o jag säger det igen ....att du tycker att det är så vårat samhälle skall se ut...bevisar bara hur överdrivet hysteriska vissa människor är om diverse saker.
    Men jag klappar inte gamla söta gummor på kinden heller om jag inte känner dem väl så jag vet att de tycker det e ok..el söta glamrockare...el gulliga affärsbiträden...

Vi har alla en personlig sfär som vi värnar om. FÖr vissa e denna radie lite större, som tex just nu för min bebis. Om du skulle klappa henne utan att hon kände dig el var i ett bra "tillsånd" för klappning (jag som mamma kan avgöra om hon e mottaglig, för det mesta i varje fall) så skriker hon av skräck o tårarna sprutar.

Nu när min bebis e tillräckligt gammal för att veta skillnad på mamma, pappa o annat-folk så tycker jag att man ska respektera detta. Naturligtvis låter jag släktingar o vänner hålla på med henne, men på föräldrarnas o hennes villkor! Inte för att klapp-sugna människor ska få sitt klapp-behov tillgodosett...

När bebis var ny ville jag inte att folk skulle pilla på henen pga avkraftig Rs-säsong (kan ju du kalla hysteriskt, men detta var enl rek från läkare o barnmorskor). Nu vill jag helt sonika att man ska respektera bebisars o andra medmänniskors rätt till en personlig sfär.
  • unclaf

o nej, tror inte att du VILL klappa min bebis, så det behöver du inte kommentera..

Svar på tråden Se men inte röra. Rör ej min bebis skylt.