• DaJoDe

    DM 1.3

    Jo - Naimi 060509, Ian 080502
    Åsa - Herman 011125, Elly 060511, Sixten 070804
    Johanna - Melvin 040903, Vega 060512
    Sara - Filip 060516, Lukas 071224
    Jaana - Erik 040515, Axel 060518
    Joanna - Pixie 060524, Charlie 070829
    Elisabeth - Malin 060528
    Jenny - Felicia 060604, BF 080822
    Sara - Tindra 060611
    Ellinor - Jonathan 060613
  • Svar på tråden DM 1.3
  • Southern Belle

    *vinkar hej då på några dagar* Imorgon sitter jag i Paris och dricker vin och flirtar kanske lite med nån stilig Jean Pierre...!

    Ha det gott! Ses på tisdag igen!

    kramar


    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • olfo0605

    Ha en underbar resa till Paris Åsa!!! Vill höra allt sen när du är hemma igen..

  • Anarcha

    Nu har jag jobbat två extra nätter och det känns fantastiskt att veta att jag inte kommer behöva torka nåns rumpa, diska bäcken eller försöka svara på varför man måste bo på sjukhem 711 ggr, för att patienten i fråga har alzheimer och glömmer svaret innan man kommit till punkt.

    De som jobbar i äldreomsorgen har lätt ett av de mest krävande jobben som finns psykiskt och fysiskt. Att orka mata, duscha, lyfta och klä på samma åldringar dag,kväll, natt, helg och vardag och dessutom trösta, uppmuntra, lugna och engagera sig hela tiden är helt otroligt. Om jag fick bestämma skulle alla som orkar det få en miljon i bonus när de går i pension.

    Idag ska jag dessutom börja på frivården, ska försöka sova några timmar innan dess!

  • DaJoDe

    shit shit shit - i fredags tänkte jag flera gånger (sa det till och med högt) "glöm inte bort att gratta Charlie på 1-årsdagen".... Och ja, visst sjutton glömde jag det i alla fall....  GRATTIS i efterskott på 1-årsdagen Charlie!!!

    Vi hade kräftskiva här i fredags så jag var fullt sysselsatt med att fixa och ha mig, så det i kombination med amningsdemens får väl godtas som ursäkt hoppas jag...

    Kräftskivan blev lyckad i alla fall. Jag körde en frågesport där alla grannar i förväg fick meddela mig något om dem själva som kanske är lite otippat eller pinsamt och sen fick alla gissa vem som gjort vad. Skitskoj och vi fick ju reda på lite nya saker om varandra . Det gick rätt lungt till och barnen slocknade lite överallt - Gustaf stensomnade inne i Pippihuset bland Naimis alla gosedjur - det var en skön syn det .

    Åååhhh, måste ju få dela med mig det här trevlliga. I förra veckan var Maria över med Ingrid och Alva. Jag frågade Maria ifall hon ville ha kaffe men hon tackade nej. Inget mer med det, men då säger Alva "mamma dricker inte kaffe längre för hon tycker inte om de". HAHAHA - Maria ÄLSKAR kaffe så det kunde ju bara betyda en sak och visst var det så mnär jag tittade på Maria som fnissade gott. Alva (ingen av barnen än) vet om att de ska få ett syskon till så hon fattade inte varför Maria och jag satt och fnissade. Så där blir det barn nummer 5 i mars!  Men det är också det sista barnet för dem. Puh, jag som tycker att det kan vara nog så jobbigt med bara två. Men men, de äldre barnen sköter sig ju rätt bra själva .

    LillIan har kommit in i en fas då det inte längre går att bara lägga honom om kvällarna. Tidigare så räckte det ju med att sjunga för honom och säga godnatt så somnade han av sig själv, men nix pix, den tiden verkar vara förbi nu. Men det är väl vid 4 månaders ålder de brukar komma in i en ny fas om jag inte minns helt fel? Ja ja, det räcker med att vagga honom i famnen ett tag så somnar han, men visst sjutton blir man snabbt bortskämd...

    Ja du Elli, håller med om att den där miljonbonusen skulle sitta rätt till dem som tar hand om våra äldre...

    Jenny, hur går det för er och det nya tillskottet? Sötistjejerna du har!

    Åsa, så fort du kommit hem så vill vi ha en rapport om allt skoj du varit med om i helgen!

    Zara - tråkigt att du försvinner från tråden, men vi får väl hoppas att du snart är tillbaka .

    Nä, nu får jag ta och svida om för andra gången idag för en viss liten kille tyckte det var helt ok att spy ner sin kära mor...

    Kram å ha en bra dag!

  • DaJoDe

    just det ja "glöm inte bort att fråga hur Jonathan mår" - det glömde jag visst också bort... Hur mår boxarn? Blivit bättre?

  • Southern Belle

    Hej tråden!

    Nu är jag tillbaka efter en helt fantastisk helg i Paris! Såååå himla kul! Och så fint det var! Och vilka killar! Tror aldrig jag har sett så många skitsnygga killar på så få dagar förr..... Min singelkompis visste knappt åt vilket håll hon skulle titta till slut för det kryllade av snyggingar i alla väderstreck.... Och så charmiga sen då... Haha, snällt av min make att skicka oss dit! Förutom att spana på läckerbitar har vi ätit och druckit mycket och gott och insupit den Parisiska atmosfären både genom milslånga promenader, båt på Seine och i den pisstinkande metron... Och så shoppat förstås! Helt klart en toppenhelg!

    Hoppas ni mår bra!
    kram, kram


    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Anarcha

    Jag kan meddela att boxarn inte var dålig mer och att jag inte förstår vad som hände...

  • DaJoDe

    Åh Åsa, lät som en riktigt trevlig helg!!! Bra man du har som skickar iväg dig till såna toppdestinationer . Hoppas du hann få sova ut lite också.

    Nu ska jag göra mig iordning, ska in och fika med min kollega som också är mammaledig.

    Skönt att boxarn är återställd! Knepigt att du inte fick svar på vad det var dock. Men men, huvudsaken att han mår bra! Har för övrigt glömt bort att kommentera hans goa pussar du skrev om. Naimi gör inte så, henne får man numera nästan muta till sig en puss från. Men ibland så kindpussar hon också, men hennes läppar är smala som streck. FÅr nog skika henne till Jonathan på en pusskola .

    Har för övrigt uppdaterat galleriet med lite bilder under syskon, Ian och andra året med Naimi.

    Ha en bra dag!

  • olfo0605

    Hallå hallå Glad

    Har läst igenom allt nu, men orkar inte kommentera allt.. Jo- Jodå, allt är bra med oss... Det som bekymrar mig en smula är min älskade stora söta lilla tjej och jag har såååå dåligt samvete... Felicia är väldigt trotsig just nu (var även innan Vendela kom, men kan tänka mig att det inte gjorde saken bättre) och hon testar mitt tålamod ordentligt. Alltså måste ändå säga att hon är väldigt förtjust i sin lillasyster och frågar efter henne om hon sover för mycket och pussar henne jättemycket. Men, hon testar mig väldigt mycket och gör tvärtom med allt och jag har tyvärr ganska kort stubin. Försöker dock tänka på att hon är bara 2 år och jag är den vuxna, men ibland funkar det inte det.
    Ja.. det måste jag ju tala om.. Än så länge efter snart 3 veckor så är hon superlugn lilla Vendela.. Jag är helt paff för det här är INTE jag van vid!! Hon sover, äter och skiter... Så himla snäll hela tiden!!! Felicia var inte lugn en sekund så detta är jag inte van vid som sagt.. fast allt kan hända det vet jag så det gäller att njuta så länge det varar och hon blir ju 3 veckor imorgon och hon har börjat vara lite mer vaken, men fortfarande lugn dock.. *peppar peppar*..

    Åsa- Vilken härlig helg du haft!!! *avis*.. Zara- Tråkigt att du lämnat oss.. men, som du säger hörs vi via msn och mailen!

  • Risgrynet

    Nu ska jag vara ego och inte kommentera ett enda dugg av det ni skrivit, jag ska kopiera in min BVC-reumé från idag (postat i vår DS-tråd) för att hälla vatten på BVC-kvarnen och sen rusa åter till TVn och Förlossningskliniken och Specialfall riskförlossningar.

    ...................................


    Ok, här kommer en arg resumé av dagens besök på BVC *spottar och fräser*

    Jag överväger seriöst att sluta gå och bara gå när det är vaccinationsdags! Känns totalt meningslöst. Enda resultatet av BVC-tiderna är att Lukas får bli mätt och vägd samt att den annars så väna mamman förvandlas till en eldsprutande drake. Jag lyckas tygla mig när jag är där men väl hemma så blir jag som en... ja jag vet inte vad. Visst, man kan inte kräva att de ska kunna allt. Jag har all förståelse för att Lukas inte är ett 'standardbarn' och att jag som mamma alltid kommer veta mer och bättre när det kommer till just hans utveckling. Men ärligt, när jag säger att vi har lite problem med maten men att jag inte är så stressad över det. Då blir hon först jättestressad över att han inte äter (han är åtta månader). Hon missuppfattar mig totalt och tror på fullaste allvar att Lukas (tjockisen!!!) äter gröt på morgonen, smakar ett par skedar mat till lunch sen får en flaska välling på kvällen - inget mer. Vad för mamma tror hon att jag är?

    Så börjar hon med att ifrågasätta varför han får välling och gröt. Eh? Jag svarar att det är för att han ju _ska_ börja äta annat och just gröt och välling är väl helt normal bebiskost i mina ögon. Till slut fattar hon att jag ammar utöver den 'riktiga' mat han får och då totalvänder hon och tycker att han inte behöver välling och gröt alls. Inte ur näringssynpunkt eftersom han ökat mot övre kurvor vid de senaste besöken. Så då undrar hon om han verkligen_måste_ ha välling och gröt. Eh? Ja, tanken är väl att han _ska_ äta annat än bröstmjölk så småningom och då känns det trist att backa på det som faktiskt funkar. Speciellt eftersom det ger mig en chans att ha ledigt från mammarollen. Det köper hon. Men då tycker hon att jag ska ge halva portioner för att han nog äter barnmat så dåligt för att han inte är hungrig. Halv flaska välling -> amma på natten. Hur är det bättre? Gröten tycker jag är superviktig eftersom han då sitter med vid frukostbordet och äter ihop med oss andra men hon kanske menar att jag ska ge honom potatis och rödspätta till frukost!?

    AH, hon har inte alls hört vad det är jag sagt. Jag sa från början att han inte äter så bra av vanlig mat, han verkar inte vara riktigt redo då han klöks/kväljer så fort det är minsta strävt eller större bitar. Jag sa klart och tydligt att jag inte oroar mig eftersom han förväntas vara sen med det mesta, att jag tragglar på - trygg med att han går upp så fint och jag vet ju att man kan helamma barn upp till nio månader eller året om det skulle vara så. Hon tjatar om att inte ge välling och gröt, kanske gå ner till halv flaska välling eftersom han inte behöver den ur näringssynpunkt. Eh?

    Jodå, då kommer pekpinnen och hennes farhågor - de här barnen har ju lätt för att bli tjocka. EH??? Små barn SKA ha hull. Han är inte på något sätt fet eller onormal och ökar likvärdigt på alla tre kurvorna så han växer proportionerligt. DS-barn brukar ju dessutom tvärtom ha en tillväxtdipp mellan 6-12 mndr och vi är jätteglada att så inte är fallet för Lukas eftersom det ökar chansen att han ska bli någelunda normallång. Visst är det så att de ofta _blir_ tjocka men det är i/efter puberteten och det beror väl mest av allt på deras ämnesomsättning och slapphet (och att de gillar att fika ).

    Dessutom tycker hon att det inte är något problem att han kväljs för det 'ser ofta värre ut än vad det är' Man ska ge dem maten ändå. Eh? Att de kväljs är ju en reflex, ett tecken på att de inte är redo. Vad jag lärt mig tidigare så ska man inte stressa fram något utan försöka försiktigt och gärna pausa mellan försöken. Visst vet jag att lite större bitar stimulerar munmotoriken och att det är en positiv spiral men jag kan ju inte tvinga i honom nåt som han inte fixar att behålla i munnen.

    Jag skulle kunna skriva hur mycket och länge som helst men det är ju rätt ointressant för er Jag blir bara så TRÖTT! och irriterad!!
  • DaJoDe
    MY GOD!!!

    HUR kan vissa människor få jobb på BVC kan man ju verkligen undra???? Hon låter ju inte vettig någonstans alls! Vilken tur att du är en mamma med huudet på skaft, men tänk på alla osäkra mammor som köper allt den här kvinnan har att säga!!! Blir arg bara vid tanken! Har ju en vän som kom hem ch grät efter varje BVC-besök eftersom hennes BVC-kärring var en riktig kärring snäppet värren än din Sara) - hon pratade om svält etc... Ja, jag säger då det, hur kan de få jobb och framförallt få behålla det??? GRRRR Förstår att du är förbannad!

    Nåt helt annat nu då - ska vi inte försöka få till en ny träff snart?

    Kram
  • Anarcha

    Suck. Tråkiga BVC-upplevelser är bara för vanliga. Lägg ner alltihop tycker jag. Låt barnen gå till en läkare för kontroller och träffa en socionom för tips och råd.

    Förresten så har jag gjort mig osams med Ds kompisgäng. Jag skrev på FB att man inte har levt på riktigt innan man får barn och att jag också trodde att mitt liv var komplett innan men att de kommer inse hur ett barn berikar deras liv om de får egna.

    Då blev de skitsura och började skriva att deras liv var fullkomliga utan barn och att deras liv minsann är på riktigt.

    Kan ju tillägga att de här diskussionerna dyker upp ofta IRL och att jag och en annan tjej som har barn alltid får försvara valet att skaffa barn och att kompisarna alltid tjatar om hur barn förstör hela ens liv och att de inte förstår varför jag inte gjorde abort. Så jag blev så trött på det till slut och skrev därför ett mothugg.

    Men jag skrev det ändå i en ironisk ton, lite sarkastiskt, vilket är den jargongen som brukar användas. Men de tog det alltså seröst. Och så tog de bort hela konversationen från FB!

    Då skrev jag som status "undrar var all humor tagit vägen" och nu har Ds bästis skrivit på sin "undrar var all respekt har tagit vägen".

    Herregud vilken sandlåda.

    De förstår inte hur många i mitt liv som skulle hålla med mig, men kanske inte våga säga det till barnlösa mnsk.

    Hur som helst så är ju jag en helt annan typ av person än de är så vi ser inte på saker likadant. Men jag kan inte hjälpa att tycka att det är lite kul att reta upp dem.

    Jag har ju respekt för att alla inte vill ha barn, och självklart är det livet lika på riktigt och värdefullt som föräldrars. Jag tyckte det var uppenbart att jag inte var allvarlig liksom.

    Men jag känner att det var viktigt att stå upp för min åsikt och visa att J är en tillgång i mitt liv större än nånting annat, inte en belastning. Men jag skulle ju inte påstå att mitt liv är fullkomligt, för det är det ju aldrig. Och ska inte vara, anser jag.

  • Southern Belle

    Bvc... Mitt favoritställe här på jorden! *ironisk* Tur att du är en sådan klok och erfaren mamma Sara som inte köper allt man får höra innanför bvc's väggar!

    Ellinor - Jag har också haft samma diskussion med barnlösa och vi föräldrar - som ju faktiskt har erfarenhet av båda världarna eftersom vi också var barnlösa innan vi berikade våra liv - har själklart rätt! Visst kan jag längta efter biokvällar, ha tid att läsa böcker, att resa och ha gott om egentid ibland men inte så mycket att jag skulle välja bort barnen!!! Dessutom, en detalj som ofta glöms bort i just sådana debatter, är småbarnsåren försvinnande korta ur ett livsperspektiv och snart har jag tid att göra allt det där igen! Samtidigt som jag har glädjen att ha en stor familj och så småningom förhoppningsvis även barnbarn! Så jag både äter kakan och har den kvar!

    Nu ska jag gå och pyssla om sjuklingen Herman som ligger i soffan och ropar efter rostade mackor!

    Och ja, jag vill gärna fika nån dag!

    kramar


    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • olfo0605

    Hej hej..

    Sara- *suckar åt bvc* Håller helt klart med övriga talare........ Vi har turen på vår sida att ha en bra bvc-tant!

    Ellinor och Åsa- Japp.. Håller med er fullkomligt... ni har så rätt så rätt.. Glad Ja, jag är gärna med och fikar snart...

  • DaJoDe

    halloj!

    Ja, inte skulle jag vilje byta om jag fick - absolut berikar ju barnen ens liv!

    Nu behöver jag lite kloka råd från er mamas... Naimi har börjat suga på tummen... Bakgrund:
    I början av året så hittad ehon ju sina gamla nappar som jag av nån anledning hade lagt i en låda (hon hade napp på natten mellan aug 06-feb07). Hon stoppade en i munnen och låg och sög på den tills jag tog bort den, inget mer med det. Sen bytte hon ju dagisgrupp och snodde ju en napp på nya avdelningen och hade den vid vilan i en vecka innan vi kom på det. Under denna period så fick hon även vatten ur nappflaska när hon skulle sova om kvällarna. Nappen togs ju bort från dagis, men nappflaskan med vatten fortsatte om kvällarna. Men för ca 1 månad sen så tog vi bort även den, vi erbjöd henne vatten från en annan flaska, som inte hade napp. Då började nattningarna bli lite jobbiga igen och hon ville att vi skulle sitta med henne. Helt ok, det gick över på nån vecka. Så efter det har allt varit frid och fröjd, men så i förra veckan så började hon suga på tummen. Jag ser självklart att detta är ett tecken på att hon vill vara liten som Ian och vi ger henne mycket tid till att få vara liten, samtidigt så börjar hon ju bli "stor" (nej, hon är inte stor det vet jag!). Men hon börjar ju kunna göra saker själv som att klä på sig, kissa på toaletten osv  så hon får ju ofta höra hur stor och duktig hon är. Kan även tillägga att granntjejen Ingrid suger på tummen och de har umgåtts en hel del de senaste veckorna så jag tror hon snappade upp det genom henne, samt att hon ju ser Ian suga på fingret till och från. Så, nu till "problemet" - vad ska jag göra? Hon vet att hon inte ska suga på tummen, det har vi ju sagt och hon säger det själv också, men nu åker den in mer och mer, till och med när hon leker. Ska jag bara ignorera det och låta nyhetens behag svalna? Ska jag "resonera" med henne? Har tex låtit henne få titta på TV men sagt att hon får göra det om hon inte suger på tummen och hon har sagt ok. Sen så suger hon i alla fall och jag stänger av TV:n och hon protesterar inte, utan vill hellre suga på tummen än titta på TV (som annars är hennes stora grej numera). Så "hot" funkar inte och jag antar att det inte heller är det rätta tillvägagånssättet? Så då återstår det väl att ignorera det hela och låta henne suga? Jag försöker i möjligaste mån få henne att göra saker som innebär att hon inte kan suga på tummen, utan att just poängtera att hon gör det - tex sätter vi oss och målar eller lägger pussel etc, men det funkar ju inte om man sitter och ammar eller måste greja med annat. Hmmmm. Säkert målar jag fan på väggen nu och tror att hon kommer att bli en tumsugare ända upp till tonåren, men jag kan liksom inte riktigt släppa det så goda råd tas tacksamt emot! Jag kan även se att hon tar till tummen som lite trots, om jag säger till henne om nåt som hon inte får göra så tittar hon på mig och stoppar trotsigt in tummen i munnen. Hmmm... Ska verkligen inte göra en stor grej av det hela, men det är svårt att låta bli då det känns lite "onödigt" att börja suga på tummen nu... Men visst har jag hört talas om regression när ett småsyskon kommer in i bilden, vet bara inte hur jag ska hantera det. En napp hade man ju bara kunnat ta ifrån henne liksom, men det är ju svårare med en tumme... Hmmm igen....

    Ja, lite rörigt blev väl det där, men det var skönt att skriva av sig så, om nån har nåt bra tips eller liknande erfarenheter så dela gärna med er!

    Ska vi kanske försöka få till en träff snart då? Ska vi testa att träffas på bushuset (det var väl så det hette det p åMölndalsvägen?)

    Hej så länge!

  • Anarcha

    Apropå tumsugning så tror jag att det kan vara svårt att påverka det. Är nog lite regressionsbeteende som du skriver. Det enda tipset jag kan komma på är stopp o väx som man använder för att sluta bita på naglarna eller kanske nåt mer barnvänligt som gör att tummen smakar blä?

    Tror inte det är så troligt att hon kommer suga på tummen när hon är tonåring, men iofs var jag själv inte helt avvänjd från napp på natten förrän jag var 9(!)år. Hade ju önskat att min kära mor hittat nån metod för att få mig att sluta. Men jag fick inga "men" av det som fel på tänderna eller så åtminstone. Det är mest skämmigt bara!

    Jag ses gärna på bushuset. Sen tycker jag det är dags att planera nästa vuxenmiddag också!

    Jag älskar min praktikplats. Vill inte gå hem på eftermiddagarna . Tur att J finns så att jag har nåt skoj när jag kommer hem också.

    Nu har han blivit hostig förresten, vet inte vad som spökar i hans kropp. Tycker att han ser lite sjuk ut på ögonen, men sen är han pigg och äter bra och sover bra. Leker som vanligt och ingen feber. Hoppas det inte är nån mystisk sjukdom som jag missar?

    Sara> Tänkte lite mer på det där med bvc. J var ju också rund i sin ungdom. Men de sa aldrig så till mig. Känns ju ganska obehagligt att ge mindre mat till en bebis för att förebygga eventuell övervikt. Skulle det verkligen spela nån roll? Är väl som du skriver att downs och övervikt är ett samband som uppstår senare och av olika faktorer? Inte för att man äter gröt som baby.

  • Anarcha

    Åsa> Apropå snygga killar kan jag rekommendera bryggeriet på avenyn. Många svartmuskiga skönheter där

    Jag gillar ju killar med svart hår uppenbarligen...

  • Risgrynet

    Ellinor - håller med ang maten. Dessutom vände hon sen och sa att ja, det är ju bra att barn runt och under ett år är runda. Man har sett ett samband att de som är runda som bebisar sällan är det i tonåren. Inte vet jag om man törs tro på det, hon är full av motsägelsefulla budskap iaf.

    Angående det där med tumsugning så har jag inga tips men tror som övriga att det är svårt att påverka. Lukas suger på tummen men det är ju bra för honom så han får fortsätta så länge han vill. Men såklart kommer det komma en dag då han inte får använda tummen bland folk. Ja och förresten, när vi låg inne i Halmstad så delade vi rum med en tonårstjej. Hennes mamma var minst sagt excentrisk. Hon berättade att hon sög på tummen fortfarande. Fembarnsmamma och ja, jag tippar att hon var ca 45-50 år. Så det ni!

    Dags för ny tråd. Jag har inte tid just nu men kikar in igen senare och tar tag i det om ingen hunnit före.

    Ha det gott i regnrusket

  • DaJoDe

    oj då, det var minsann en tumsugare det...

    Ian suger ju också på fingret och det är helt ok, men vad gäller Naimi så känns det så dumt att hon skulle börja med det nu... Jag körde ignorera ett tag, men då sög hon på tummen typ hela tiden så nu försöket vi skoja bort det och det går bättre, nyhetens behag börjar väl svalna. Darian frågade om han fick suga på hennes tumme och då fick han följande svar "nej men pappa, du är ju ingen bebis!!!" Försöker att inte stressa över det...

    Igår var det kräftskiva på jobbet och jag skulle först ta med mig lilleman, men sen tackade jag nej eftersom det inte skulle bli kul för nån om jag tog med mig honom. Sen igår kände jag behovet av att träffa vuxna människor så när lilleman somnade vid 19.30 så åkte jag in. Bra drag för det var jättekul! Saknar verkligen det där glada gänget och de saknade mig. Kom hem vid midnatt efter att ha skjutsat hem en ny projektledare som bor i Anneberg. Verkligen en välbehövlig kväll .

    Skapat en ny tråd och den är här: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35973430.html Tack för påminnelsen Sara .

    Ha en bra dag i regnet! Kram kram