• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • yrväder
    Hallonpajen skrev 2008-06-15 20:02:34 följande:
    Hej alla duktiga syfantaster...Jag har äntligen investerat i en overlock som jag köpt från sewingmachinesdirect (en Janome 744D) och har alltså inte köpt den någonstans där man oxå blir erbjuden en kurs. Nu har det gått bra att komma igång och sy, MEN jag undrar efter all läsning i böcker och broschyrer vad ni som syr barnkläder mest använder för sömmar?! T.ex. till innersömmar i trikåplagg, till att sy fast muddväv och kantband och eventuella dekorsömmar? Hittills har jag bara sytt med 4-trådig overlock och tvillingnål eftersom jag inte vågat ta bort någon trådrulle från overlocken ännu, men jag inbillar mig att Flatlock 3 och Wrapped overlock 3 kan användas en hel del? Fållar ni alltid med hjälp av tvillingnål eller kan man "undvika" att använda sin vanliga maskin oxå?Är det någon som kan/vill svara eller kan hänvisa till någon bra sida på nätet där man kan få bra tips? Eller är det kurs som gäller?Många frågor...stort tack på förhand om någon vill/orkar svara!!
    Det går att fålla med flatlock, men jag personligen tyckte det var svårt att fästa, och inte så snyggt att det var värt allt strul. Jag fållar numera bara med vanliga maskinen.
  • Indratvillingmamma

Nu har jag också hittat till nya tråden.
    Jag har två frågor idag:

1. Jag har köpt trikånålar 5 st i en förpackning, det är 2 st 70, 2 st 80 och 2 st 90. Var är det för skillnad mellan dom? Alltså när har man behov av att välja vilken?

2. Om man syr haklapp i vaxduk+snedslå, ska man då välja jeansnål eller funkar vanlig nål?

• mamma på vift

Hej hej!
    Jag hoppar in här om jag får. Försökte för någon vecka sedan men då blev jag varnad av FL och sen vågade inte jag skriva här inne mer, men nu tar jag nya tag Hoppas att jag är välkommen.

Är en 2 barns mamma som älskar att sy och pyssla i största allmänhet. Syr mycket till pojkarna och minsta pojkens vagn. Det är mestadels suffletter och sittdynor. Har idag gett bort min första egensydda present och det kändes lite konstigt. Det var en solhätta till en liten tjej som fyller 1 år.

Det närmsta projektet är en ny solhatt till lill grodan då den han har nu börjar bli för liten. Måste bara knåpa ihop ett mönster först...det brukar vara det som tar längst tid

Nej nu är det mönster ritning som gäller!

Ha de!

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Pillan81

Indra: Jag har använt en vanlig nål när jag sytt haklappar i vaxduk och det har funkat alldeles utmärkt.

• Jalapeno

hej pajen! välkommen!
    Jag anv 4 trådig overlock till allt. Jag tycker att den tretrådiga blir för vek. Sen anv jag väldigt mkt rullfåll. Världens bästa latmansfåll till småtjejer. Jag borde gå kurs på min maskin men där jag köpte är de jättegulliga men har ingen vidare koll. Ett annat tips till dej som har småtjejer är "gathering foot", rynkfot till alla volangkjolar.

Indra: 90 är för grövre tyg och 70 för riktigt tunn trikå.

• AMDA
    Indratvillingmamma skrev 2008-06-15 20:11:37 följande:
    Nu har jag också hittat till nya tråden. Jag har två frågor idag:1. Jag har köpt trikånålar 5 st i en förpackning, det är 2 st 70, 2 st 80 och 2 st 90. Var är det för skillnad mellan dom? Alltså när har man behov av att välja vilken?2. Om man syr haklapp i vaxduk+snedslå, ska man då välja jeansnål eller funkar vanlig nål?
    1. de olika storlekarna har du beroende på hur tjockt tyget är. 90 nålar brukar man ha till jeans vet jag medans 70-75 är lagom till trikå
    2. jag använder vanlig nål när jag syr i vaxduk o snedslå
  • Jalapeno

såklart du är välkommen, mammapåvift! jag har en känsla att vi nu är lite lämnade ifred igen. Nu är det ett tag sedan inlägg försvann och varningar delades ut.

• Idizen

hallonpajen och lines underbarn: e sugen på att beställa en sån därifrån jag oxå. Vad fick ni ge och vad fick ni till? Hur lång tid tog det att få den? vad betalade ni utöver priset för maskinen?

• Hallonpajen

Idizen: Jag gav totalt 3400:- inkl frakt (pundet är ju fördelaktigt lågt just nu!) och då fick man till en väldig massa trådrullar (vit, svart, beige, blå), saxar, en bok (overlock sewing) och en instruktionsvideo. Det tog bara 5 dagar tror jag - jättesnabbt - och den levererades av DHL direkt hem. Jag tror frakten gick på ca 350:-.

Lines underbarn: Ja det gjorde vi! Så du har oxå köpt en? Kul! Jag måste nog försöka hitta någon kurs för att lära mig alla finesser så att man verkligen får valuta för pengarna...och för att det är kul!

Världens finaste Adam kom till världen 18 april!!
  • Hallonpajen

Tyras föräldrar: tack! Använder du 3-trådig rullfåll då? Och på vilka plagg (typ)?

Världens finaste Adam kom till världen 18 april!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle