• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • madebyinferno

Har ni några tips på bra mönster/syböcker - har googlat lite men de flesta jag hittat är slutsålda så jag tänkte jaga iväg till bibblan imorrn och se om de har något kul

Tips på vad jag ska titta efter???

• miniliten

inte så mycket sytt nu över semestern men har iaf uppdaterat bloggen med ett varsitt set med tryckt igelkott på till tvillingarna =)

nu blir det nog till o spåna på nått mössmönster då det blåser kallt och är endast 11 grader här hos mina föräldrar där jag just nu befinner mej o mina mössmönster är hemma, men imorrn då det ä marken kan det nog behövas en mössa....
    variation i vädret om man säger så =) för 3 dagar sen var det stekande hett o idag kallt som satan =)

hur mycket mindre i procent bör man göra en mössa mot vad huvudmåttet är? min grabb har växt en hel del om huvudet så gamla måttet stämmer ju inte alls! TIPS!!??? snälla

• Elyelle
    Beatrize74 skrev 2008-08-05 14:14:46 följande:
    Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt. Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)Hur katten gör man?
     Som ovanstaende skrev, kan du klippa bort en del av somsmanet.
     Man kan aven sy forst en sida rakt ut, vanda ner det somsmanet och sedan sy nasta sida osv. Pa det viset kan man ha kvar somsmanet inuti och vika den utan att det blir lika tjockt/spant. Men det fungerar bast pa tunnare eller lost vavda tyger, dar det finns en risk for att somsmanen rispar sig "genom sommen", om man klipper for nara sommen. Jag har ocksa anvant den metoden i klader, nar jag inte varit saker pa att t.ex. hornan i halsringningen passar och ville ha kvar somsmanen att gora andringar pa.
  • GOBLIgobli
    madebyinferno skrev 2008-08-05 20:08:45 följande:
    Någon som beställt från NeaNoelle?? + & - någon???
    Jag har och kan inte annat än att rekommendera varmt! Toppenservice och snabb leverans.
  • yrväder
    jajamän. tja, vad ska man säga superbra service, snabb leverans. bra kvalitet på tygerna. tillmötesgående när jag råkade få ett tyg med hål i. Kan inte komma på nåt dåligt egentligen
  • Jalapeno

jättebra! Faktiskt bara plus men sen är hennes tyger ganska dyra. Jag tror iofs att alla hilcotyger kostar på mkt överallt. Snabba emailsvar och mkt mkt trevlig. Rekommenderar att åka ut till hennes fina hus och klämma på tygerna nån gång.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle