Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Mimmi 71 skrev 2008-08-16 10:17:54 följande:

Vi har ju diskutterat etiketter här i tråden tidigare. Fick hem ett reklam från Bokia, där de hade ett intressant erbjudande på en etikettskrivare från Brother för 399,20 exkl moms. www.brother.se/g3.cfm/s_page/64510/s_level/23...
    smidigt, en sån skulle man ha haft. jag gör ju etiketter med tvättråd och storlke och sätter på baksidan av visitkorten. sen vore det ju smidigt när man har sålt mkt att skriva ut med adressaten och avsändarnamn på.
  • yrväder

mimmi
    kan även tala om att tråden jag beställde från SoS inte heller var rätt.

OCH färgen på mudden (lime) är inte samma längre. visst att det kan bli nyansskillnader i olika färgbad, men inte så där mkt tycker jag. ska se om jag kan få nån bra bild senare. Det är iaf så pass mkt att jag inte skulle blanda gammal och ny mudd på ett plagg. Jag tycker förvisso att den nya färgen är lite snyggare, den är knalligare, men störigt när man precis köpt en ny dyr trådrulle från gutermann för att matcha mudden och så gör den inte det längre.

• yrväder
    Cirrus skrev 2008-08-16 13:28:43 följande:
    Ser ut ungefär som min skrivare som är en Dymo. Yrväder, visst fick du lapp med din mössa? Den påklistrade etiketten är från en sån skrivare som skriver ut en och en etikett.
    jo det fick jag. jag har köpt A4ark på Clas ohlsons som ser nästan likadana ut. mer pill att få till det, men det går.
  • yrväder
    PajaS skrev 2008-08-17 15:42:18 följande:
    Ring ring syakuten!Fråga 1: När man ska göra egen snedslå, visst ska man klippa tyget på diagonalen? Vad händer om jag INTE gör det utan på längden?Fråga 2: Har köpt ett gäng småbitar bomullsväv (som jag tänkt använda till fråga 1) i olika färger. Kan jag HANDTVÄTTA dem istället för i maskin innan jag använder dem?Fråga 3: Visst ska det gå sy snedslå (som är stum) på ett töjbart material utan att det krymper olika i tvätten sen? (förutsatt att man tvättat allt först!)Mycket tacksam för svar systrar!
    Svar 1: Det beror på vad du ska kanta, klipper du den på diagonalen får du lite stretch i tyget och då går det kanta saker som svänger mkt, hängselbyxor osv. Ska du bara kanta en fåll behöver du inte klippa på diagonalen.

Svar 2: Jag skulle nog maskintvätta dem för säkerhets skull. Då riskerar du inga tråkiga krympningar.

Svar 3: Ja, det går. Men se då svar på fråga 2
  • yrväder

O aimeN N skrev 2008-08-18 09:16:39 följande:

Hej Ni som köpt symaskin från sewingmachins.com (england) hur funkar det med sladden? Alltså den är väll inte svenskt ström sladd? Vart kan man köpa omformare eller måste man hitta en svensk sladd o andvända ??
    Clas ohlssons har en adapter för 69 el 79.
  • yrväder
    Caeruleus skrev 2008-08-18 09:36:52 följande:
    Om mönstret har fickor och jag inte vill sy dem. Räcker det då att låta sidosömmen fortsatta rakt upp och möta midjelinjen? Eller måste jag göra någon anpassning?
    näe det går fint att göra så
  • yrväder

car
    jag har ritat mönstret till alla plagg jag har till försäljning.

de flesta köpesmönster är skyddade och därmed får man inte sy och sälja av dem.

Ser en del som säljer på tradera och andra ställen och som tom skriver ut varifrån mönstret kommer ifrån. Tycker personligen det känns fel, men det är jag det.

Däremot när jag började sy och min kusin ville ha lite saker så blev det ju lite köpesmönster, men numera ritar jag det mesta själv.

Sen är det väl klart att bodys och muddbyxor ser ju likadana ut oavsett, men det finns ju plagg där det är mer tydligt vilken mönsterbok det faktiskt kommer ifrån.

• yrväder
    car skrev 2008-08-18 20:08:43 följande:
    ja, kläder ser ju likande ut ändå, men andra saker som väskor, dockor osv då?
    jag syr inte så mkt väskor så där vet jag inte. jag har sytt lite waldorfdockor men inte sålt, men jag tror att man får sy och sälja efter mönstrena i Karins waldorfbok.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle