• SomeOone

Varför blir unga föräldrar kritiserade??

Jag är en ung mamma fick min son när jag var 16 år !
    Nu är han 2 år och jag tycker det går jätte bra ..
    Har fått ganska mkt påståenden och kritik från äldre mammor att det är fel att skaffa barn så tidigt och att man själv är ett barn och att vi unga mammor inte kan nått om barn O.S.V. Men jag fattar inte varför kritisera har ni inget eget liv och egna barn att ta hand om ? Vi unga mammor och pappor är väl för F*n lika mycket värda som ni Gammla/äldre

Ta det här på ilket sätt ni vill men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att se mina barn barn växa upp ..
    Så att man inte är för gammal och inte hinner uppleva det :)

Undrar bara varför ni kritiserar oss unga föräldrar?

Mamma och Pappa är ingen ålder
    utan något man är och kommer alltid att vara ..

Man växer in i rollen !!!
    /////
    Ung mamma som inte orkar ta mer kritik från
    dom som tror att unga föräldrar inte kan ta hand om sina barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:59
    Har själv inga särskilda fördomar om unga/äldre mammor ! Alla är ju ändå lika mycket värda

• Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??
  • MarieHJ
    Reglementet skrev 2008-08-12 08:51:07 följande:
    marieBara för att du fick mens vid den åldern, betyder inte att kroppen var färdigvuxen när du var 16.Din barnmorska försökte säkert säga något positivt bara.
    Hmm, Jag har inte växt en milimeter i varken bröst(förutom vid graviditeten då) eller längd efter 16 så jo det var jag. MEN som jag skrev så va jag INTE PSYKISKT färdigväxt.

Det var en spontan komentar utav min barnmorska och hon hade inte behövt nämna det överhuvudtaget om hon inte menade det.. Det var ju inte så att jag mådde dåligt och behövde en vit"lögn"..
  • Ellinor84

Håller med dig om att man inte är en sämre mamma bara för att man är ung.. Men jag tycker inte man ska sträva eftr att få barn innan man är vuxen. Men händer det så händer det... Min brors sambo hann precis fylla 17 år när dom fick första barnet, 18 när dom fick andra, och hon är en av dom bästa mammor jag kan tänka mig =)

• Takhiza

Jag håller med TS om att vara förälder är ingen ålder.
    Min "lillasyster" fick barn vid 18 och pappan hade stuckit redan INNAN hon visste att hon var gravid och ville efter det inte ha något med barnet att göra. Hon är nog utan tvekan den BÄSTA mamma jag träffat! Jag som var 22 när jag fick min son, tittar till hur hon har gjort i uppfostring och rutiner för hon är så bra mamma helt enkelt. Jag ska inte sticka under stolen med att jag var nervös för hennes skull, hon som aldrig bott själv etc, men oj vad bra det gick! Hon har väldens finaste och väluppfostrade son och jag ÖNSKAR att jag hade hennes tålamod

Dock så ska jag säga att NEJ. Jag tror inte man är redo för det. Det menas inte med att man är MER redo när man är min ålder eller äldre heller. Med att INTE vara redo menar jag att i de flesta fall där man skaffar barn vid 16års ålder exempelvis, så har man inte så stadig ekonomi vilket har större betydelse än vad man tror och i de flesta fall kommer det en tid där man önskar att "jag kanske skulle väntat lite så jag hade kunnat leka av mig lite mer" för om man bestämmer sig för att göra det TROTS barn, DÅ tycker jag det är oansvarigt.

• Reglementet

marie

Ja, men annat kan ha växt, utan att du har märkt det.

Det vet du inte, att hon inte kände hon var tvungen att nämna det. Hon kanske säger tvärtom till äldre:)

• adrenalin

unga blir väl lite mer granskade vad dom än gör

• MarieHJ
    Reglementet skrev 2008-08-12 09:11:21 följande:
    marieJa, men annat kan ha växt, utan att du har märkt det. Det vet du inte, att hon inte kände hon var tvungen att nämna det. Hon kanske säger tvärtom till äldre:)
    mmm, min lever eller??? Man kan enligt fakta som finns vara 16 år och kroppsligt färdigväxt... Vart vill du komma? jag sa inte att jag var mogen för barn för det..

Jag tycker hennes komentar va ganska logisk iaf. Hon sa det på på läkarkontrollen när barnläkarn va där och om hon sa det när det kom in äldre efter eller före så tror jag läkarn hade sagt något..
  • LadyB
    adrenalin skrev 2008-08-12 09:12:49 följande:
    unga blir väl lite mer granskade vad dom än gör
    japps,det vet jag mååånga som har blivit.
  • UngMor

Måste erkänna om att jag själv hade väldigt mycket fördommar om unga föräldrar, man dömde dom alldelles för fort, men kanske har det att göra med att jag helt enkelt hade fått en felaktig bild om att ju äldre man är desto stabilare är man, ekonomiskt, relationsmässigt, psykiskt och fysiskt?

när man själv har fått barn så inser man vilken felaktig bild man har haft, var själv innan jag blev gravid väldigt omogen och det var många som oroade sig för hur jag skulle klara mig, pojkvännen bodde 50 mil bort, hade ingen stadig inkomst, bodde hemma och va som sagt också omogen.

jag har aldrig mognat så mycket som jag gjorde under graviditeten, jag "ordnade upp" mitt liv, fixade en gemensam lägenhet, fixade en inkomst, tog ledigt från skolan 4 veckor för att plugga hemifrån, föda och återhämta, var sedan tillbaka i skolan för att göra det sista och ta studenten. Jag tror att man kan om man verkligen vill,och om man anstränger sig, vare isg man är ung eller gammal.
    för vem gör inte vadsomhelst för sitt barn?

Många har tyckt att jag har varit naiv, omogen och ointelligent för att jag har skaffat barn i tidig ålder, många fäller kommentarer, många tittar snett på en, och då pratar jag inte bara om äldre utan även om yngre människor, men är det inte mer ointelligent att döma nån man inte känner?

• LadyB

UngMor....fint innlägg..."vem gör inte vadsomhelst för sitt barn"
    precis,jaghade kunnat vända upp-och-ner på himlen för min son,det gör alla. "gammal" som ung

• Mia90a

Det är ingen skillnad i att vara ung eller FÖR ung, En mamma är som sagt ingen ålder. Det finns äldre som knappt kan ta hand om sina barn men ändå har orken att lägga näsan i blöt när så väl
    unga föräldrar faktiskt kan och har styrkan att ta hand om ett barn. Lika väl gammal som ung.

Dagens bild i samhället är inte som den var för 20 år sedan.
    Men det finns vi människor som fortfarande lever kvar där, och
    många ser detta som ett problem. Som sagt så finns det
    fel och brister i allt. Så varför inte i unga föräldrar också ? .

Jag är iaf 17 och bor tillsammans med min sambo på 20 år
    vi väntar tillökning i Februari

Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??