• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Alayah

Hej alla Fiskarhedenbyggare!

Är ny på forumet och undrar om man kan hänga på er tråd.

Vi ska bygga ett Hägern och har byggstart vid årsskiftet. Känns väldigt långt borta just nu... men vi har en del att göra på tomten först.

Men jag längtar sååå mycket tills vi till slut får flytta in
    (även om det nog inte blir förrän nästa sommar)!!!

• Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2008-08-21 08:31:12 följande:
    Vi ska också ha ekparkett i hela huset förutom vid entren, tvättstugan och badrummen förstås då.Busungensmamma- Visst är det svårt? Det är ju ingenting man ändrar direkt om man inte blir nöjd heller...Tror vi bestämt oss för vita stora rektangulära kakel på väggarna, brun våtrumsmatta på golvet och mörkbruna badrumsmöbler. Haha vad fult det lät när jag skrev det! Ser fint ut i mitt huvud när jag tänker på det iaf  Vad tycker ni om? Vad funderar ni på?
    Ja, det är verkligen skitsvårt...
    Vi vill ha vita möbler, antagligen blir det beige klinker på golven.
    Funderar på att ha beige, brun och vitt kakel ovanför badkar och i duschhörna, samt ovanför tvättställskommod.
    Sedan kanske man skulle måla resten av väggarna vita? eller ljust, ljust beige?
    Eller också vit panel?

Vad tycker ni?

Lilla badrummet behöver inte vara samma...
  • Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan (leverans vecka 40)
    fejk77 - Tärnan www.husbabbel.blogg.se
    Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 39-40 -08)
    MillaJ - Tranan (bygget pågår)
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen (bygget pågår)
    Lisamargareta - Lövsångaren (breddad) (bygget pågår)
    Nane - Domherren förlängd (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen (leverans vecka 35 -08)
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan (bygget pågår) morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Breddad Lövsångare
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Förlängd Lommen
  • Busungarnas mamma
    Alayah skrev 2008-08-21 11:32:31 följande:
    Hej alla Fiskarhedenbyggare!Är ny på forumet och undrar om man kan hänga på er tråd. Vi ska bygga ett Hägern och har byggstart vid årsskiftet. Känns väldigt långt borta just nu... men vi har en del att göra på tomten först.Men jag längtar sååå mycket tills vi till slut får flytta in (även om det nog inte blir förrän nästa sommar)!!!
    Självklart ska du hänga på här
    Ju fler vi är desto roligare

Jag har lagt till dig i listan ovan!
  • Flaxa1

Ny offert på byggfelsförsäkring idag. 35 257 kr!

Många funderingar nu. Känns som det är läge för Lozec ...

• Alayah

Tack tack!

Angående golv val, så ska vi faktiskt gå lite emot strömmen och inte välja ekparkett. Även om det är väldigt fint.

Vi ska ha målat massivt furugolv (vill inte ha obehanslad furu!). Svart (eller iallafall mörkt) på nedervåningen och grått på övre plan. Tror det kan bli fint. Vi har valt till högre takhöjd på nedre plan så jag tror det kan skapa en bra känsla med trägolvet.

Men klinkers blir det i badrum, tvättstuga och hall.

Men kanske att man ändrar sig innan man är klar... eller snarare så kommer man nog ändra sig på en massa saker innan det är klart...

• Flaxa1

Alayah: Hur kommer det massiva furugolvet att funka med golvvärmen?

• Busungarnas mamma
    Flaxa1 skrev 2008-08-21 12:01:10 följande:
    Ny offert på byggfelsförsäkring idag. 35 257 kr!Många funderingar nu. Känns som det är läge för Lozec ...
    Förvånad OJ!
  • Alayah

Flaxa1: På övervåningen kommer vi ev. ha golvvärme (annars radiatorer) och då har man glespanel som man fäster det vattenburna golvvärmeplåtarna i. Sedan fäster man golvet i reglarna, som jag forstod det. Alltså ingen golvspån så man bygger inte så mycket på höjden. (Golvet är 25mm högt.)

På nedervåningen kan man antingen lägga golvet på spånskiva (tror jag det var, minns inte riktigt men min man har koll) och fästa i eller så finns det nått som heter elastilonmatta (som vi kommer köra på) som man lägger golvet på. Båda sätten gör att golvet kan röra sig.Här lägger vi ett golv som är 14mm och mattan är 3mm så då bygger vi inte på höjden heller.

Men det kommer antagligen att bli springor (vilket många parketter oxå kan få med varma golv) men jag är nog den enda, tror jag, som gillar att det är lite springor i massiva trägolv.

Det finns oxå obehandlade furugolv som är limmade som lamellparketter, i tre lager just för att passa på golvvärme.

Men vi får väl återkomma när vi har lagt golvet så ni får se resultatet, även om det kanske blir i maj eller nått.

Förlåt för det långa inlägget...

• Truffles
    Alayah skrev 2008-08-21 14:50:30 följande:
    Flaxa1: På övervåningen kommer vi ev. ha golvvärme (annars radiatorer) och då har man glespanel som man fäster det vattenburna golvvärmeplåtarna i. Sedan fäster man golvet i reglarna, som jag forstod det. Alltså ingen golvspån så man bygger inte så mycket på höjden. (Golvet är 25mm högt.) På nedervåningen kan man antingen lägga golvet på spånskiva (tror jag det var, minns inte riktigt men min man har koll) och fästa i eller så finns det nått som heter elastilonmatta (som vi kommer köra på) som man lägger golvet på. Båda sätten gör att golvet kan röra sig.Här lägger vi ett golv som är 14mm och mattan är 3mm så då bygger vi inte på höjden heller.Men det kommer antagligen att bli springor (vilket många parketter oxå kan få med varma golv) men jag är nog den enda, tror jag, som gillar att det är lite springor i massiva trägolv.Det finns oxå obehandlade furugolv som är limmade som lamellparketter, i tre lager just för att passa på golvvärme.Men vi får väl återkomma när vi har lagt golvet så ni får se resultatet, även om det kanske blir i maj eller nått.Förlåt för det långa inlägget...

Nejdå, du är inte ensam. Skulle älska ett målat massivt trägolv men maken är inte inne på samma linje och man kan väl inte få igenom allt... Välkommen också till tråden.

Flaxa, finns det inte någon annan entreprenör som kan göra jobbet lika bra men som skulle ge en billigare försäkring?

Någon som har lust och ge mig tankar och synpunkter på tvättstugan och badrum i bloggen?  www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com

Har funderat på om jag i det stora badrummet istället skulle sätta in två högskåp mellan dörren och toaletten för att istället ställa in ett "sminkbord" efter långväggen till flickorna...

Vi har bara häromdagen beslutat att vi inte ska ha kakel i hela stora badrummet utan istället måla eller möjligtvis också väv om det behövs. Glad för det då jag älskar intrycket jag fått från Dansanis Lunaserie som i broschyren visas utan så mycket kakel. http://www.dansani.se/Default.aspx?ID=6910

Den lilla toaletten funderar vi fortfarande på om den skulle helkaklas men vet inte riktigt hur vi skulle vilja ha det. Benetton har (på Bauhaus) ett 10x10 kakel i färgerna svart, grått och vitt som jag tycker är så fint men då skulle man ju göra något snyggt mönster av detta... Förslag? Något jag tycker är läckert i lilla badrummet ( och klädkammaren) är att taket ju inte är rakt i dessa utan att även de taken följer ryggåstaket. Men hur ska man få in kaklet på ett bra sätt...

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4