• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • lollsanT

Här blir det nog ingen gjutning av grund i år. Ena grannen har ju överklagat och igår skulle de haft sammanträde på kommunen men tydligen så är detta ärende lämnat till en jurist. Nu hade bonden vi ska köpa av på sig till 5 september att lämna in synpunkter men det har han redan gjort så nu skulle han ringa och tjata på dem igen. Nu kan vi få vänta upp emot 4 månader innan detta beslut är taget

Dessutom så väntar vi fortfarande på våra duschväggar från K-rauta eftersom Hafa har skickat fel reservdelar flera gånger. Dålig dock av K-rauta att inte höra av sig och berätta varför vi har fått vänta så här länge.

Hoppas detta är över snart!!

• Nanna 79
    Busungens mamma skrev 2008-08-21 11:46:42 följande:
    Ja, det är verkligen skitsvårt...Vi vill ha vita möbler, antagligen blir det beige klinker på golven.Funderar på att ha beige, brun och vitt kakel ovanför badkar och i duschhörna, samt ovanför tvättställskommod.Sedan kanske man skulle måla resten av väggarna vita? eller ljust, ljust beige?Eller också vit panel?Vad tycker ni?Lilla badrummet behöver inte vara samma...
    Svårt men jag skulle nog måla väggarna vita till det som du beskrev. Skönt det ska bli sen när allt är klart ;)
    Flaxa1 skrev 2008-08-21 12:01:10 följande:
    Ny offert på byggfelsförsäkring idag. 35 257 kr!Många funderingar nu. Känns som det är läge för Lozec ...
    Varför blir det så mycket? Förstår inte? Ska ni göra mycket på huset själva?
  • Flaxa1

*svär*

Jag skrev ett jättelångt inlägg för en stund sedan och när jag skulle skicka det så slutade sidan att funka. *muttrar*

• Flaxa1

Vår försäkring blir dyr för att byggaren har anmärkningar hos Kronofogden. Han har försökt går runt detta på olika sätt men det funkade inte så bra.

Det är så mkt krångel så helst skulle jag bara vilja ha en ny entreprenör, en som man känner att man kan lita på. Om någon har ett tips på en sådan i norra Halland som kan rycka in med kort varsel så tipsa mig gärna!

Vi har så dåligt med tid nu (säljarens fel som har förhalat hela tiden och försäkrat att det inte skulle bli nåååågra problem aaaalls) så frågan är om vi inte måste skjuta på allt ett halvår till. Men det låter som en dyr lösning.

• Nanna 79
    Flaxa1 skrev 2008-08-21 21:16:26 följande:
    Vår försäkring blir dyr för att byggaren har anmärkningar hos Kronofogden. Han har försökt går runt detta på olika sätt men det funkade inte så bra.Det är så mkt krångel så helst skulle jag bara vilja ha en ny entreprenör, en som man känner att man kan lita på. Om någon har ett tips på en sådan i norra Halland som kan rycka in med kort varsel så tipsa mig gärna!Vi har så dåligt med tid nu (säljarens fel som har förhalat hela tiden och försäkrat att det inte skulle bli nåååågra problem aaaalls) så frågan är om vi inte måste skjuta på allt ett halvår till. Men det låter som en dyr lösning.
    Ok, ja det låter ju som att ni borde hitta en annan! Surt!

Vi var på byggsamrådsmöte (visst heter det så?) idag. I sista sekunden eftersom första leveransen kommer på måndag!
  • Flaxa1

Nu har kommunen godkänt vårt badrum. Vi skickade ju in nya ritningar från FH som skulle visa att det visste följde reglerna och vips, bara så där, så blev det godkänt. Fast vi måste "hålla noggrann koll på snickarna att det verkligen håller måtten i slutändan".

Suck. Att man inte ska kunna lita på att någon vet vad de pratar om. Särskilt när de är HELT SÄKRA UTAN NÅGRA SOM HELST TVIVEL OCH DET FINNS INGET SÄTT ATT KOMMA UNDAN REGLERNA PÅ.

Kommunen kräver även färdigställandeskydd. Hur är det hos er? Tre gånger har jag pratat med kommunen om det här och alla tre gångerna har de varit mkt tydliga med att det krävs en av två saker: antingen en färdigställandeförsäkring (dyrt och liten nytta) eller en bankgaranti på arbetet.

Men snickaren och säljaren säger att det inte har krävts på något av deras andra byggen p.g.a. att man alltid betalar i efterskott med FH. Ska förstås ringa en fjärde gång och fråga om det stämmer, men nog tycker man att kommunen borde kunna nämna det?? Det är inte som att det är första gången det byggs en FH-villa i kommunen precis, och så unika kan väl dessutom inte FH:s regler vara??

• Christina76

Kikar in här i FHtråden, jag var med här i början av våren då vi skulle bygga ett FH men efter strul med dåliga säljare och bra tips från Truffles så blev det ett annat husföretag istället. (husleverans 16 sept!!!!!!!!! )
    Jag minns att det var någon här i tråden som skulle flytta in i sitt hus snart och så hade dom haft inbrott när dom kom till huset och blivit av med verktyg och vitvaror (om jag inte minns fel).
    Jag har funderat på hur det gick för dom, någon som vet????

My children - the love of my life
  • vist

Flaxa1: Shit! vad dyrt Vi bygger typ allt själva och vår byggfelsförsäkring kostade 15.000:-
    Vet inte om ni köpt tomten separat och räknat med den i byggfelsförsäkringen?

Vi skall oxå faktiskt sätta oss ner och diskutera badrum nu ikväll och jag är nog inne på samma linje som många andra, vitt/beige/brunt. Tror att sambon är inne på samma linje....

• Flaxa1

Enda anledningen att byggfelsförsäkringen var dyr är snickarens anmärkningar. 17 000 skulle den kosta annars.

Ingen som kan tipsa om någon snickare/byggföretag i Halland-/Göteborgstrakten som är dukig och sugen på jobb?

Brunt/vitt/beigt är skitsnyggt!

• Nanna 79
    Flaxa1 skrev 2008-08-23 20:01:26 följande:
    Enda anledningen att byggfelsförsäkringen var dyr är snickarens anmärkningar. 17 000 skulle den kosta annars.Ingen som kan tipsa om någon snickare/byggföretag i Halland-/Göteborgstrakten som är dukig och sugen på jobb? Brunt/vitt/beigt är skitsnyggt!
    Hör med den snickaren om han kan betala mellanskillnaden i er försäkring? Det är ju ändå hans fel att den blir dyr. Har hört om en annan som gjort så eftersom den också hade betalningsanmärkning.
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4