• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Alayah
    Flaxa1 skrev 2008-08-27 14:24:59 följande:
    Alayah: Ja, det är ju så vi skulle önska att det var. Men vi har pratat med snickaren igen idag, ingen offert. Problemet är att vi är inmålade i ett hörn. Huset kommer ju om en månad och det tar sex månader att få tag på en ny entreprenör... Och de vet att utnyttja situationen.Säljaren tycker nu att vi kan samordna vårt bygge själva. Det vet han att vi inte kan, vi bor 8 mil från platsen, har småbarn och jobbar heltid, så det var ju ett skönt förslag att få.Ska kontakta huvudkontoret så får vi se om vi kan få någon hjälp där.Fick korrekta energiberäkningar idag dock, alltid nåt! =)
    Usch, jag lider med er! Förstår inte riktigt hur man som säljare kan släppa sina kunder på det där sättet. Har du kollat att söka efter andra entreprenörer via byggahus forumet? Kanske finns någon där som har nått förslag på entreprenörer. Hoppas att huvudkontoret kan hjälpa er, de borde ju vara måna om sina kunder även fast säljarna jobbar i egen regi.

Måste kännas så j...a tråkigt att behöva anlita en person som uppenbarligen inte gillar en för att genomföra sitt drömprojekt. Då måste man ju gå med ont i magen hela tiden för att man inte kan lita på personen i fråga.

Önskar att jag kunde hjälpa er på nått sätt. Typ trolla fram en snickare ur en hatt...
  • Busungarnas mamma

Idag har "vi" börjat med att lägga golvvärmen, jag kan inte fatta att allt gått så fort att vi redan är där
    Igår var det 3 veckor sedan vi började med avschaktning.

På fredag ska vi gjuta, det är allt lite spännande

Flaxa1
    Hur går det för er?

• Nanna 79
    Busungens mamma skrev 2008-08-31 16:01:04 följande:
    Idag har "vi" börjat med att lägga golvvärmen, jag kan inte fatta att allt gått så fort att vi redan är där Igår var det 3 veckor sedan vi började med avschaktning.På fredag ska vi gjuta, det är allt lite spännande Flaxa1Hur går det för er?
    Oj. nu går det undan för er! Kul!
  • Nanna 79

Truffles- Hur gick det för er med era omålade taklister? Visst hade de kommit omålade till er? Idag kom våra och de var också omålade...ska maila säljaren och fråga. Vet att vi sa att vi ville ha allt målat.

• Nanna 79

Jodå, de skulle ha varit målade! Skönt att det inte var vi som fattat fel...

• Truffles

Nanna 79 skrev 2008-09-01 13:16:12 följande:

Nähä? Vi fick reda på att taklisterna levereras omålade?!

Skojar du? Vilken säljare har ni? Du kan ju alltid inboxa mig om du inte vill outa honom här.
  • Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2008-08-31 21:48:01 följande:
    Oj. nu går det undan för er! Kul!
    Ja, det är riktigt kul
    Grunden kommer hinna stå i 3½ vecka ungefär, innan den första husleveransen kommer.
    Då hoppas jag att vi får tid för att vila lite.
  • Truffles
    Svar på #242

Jätteroligt att det nu börjar rulla på bra för er, det är så kul men kan ju också bli lite jobbigt och tufft att bygga mycket på egen hand men det är ju bra för er som ändå bor såpass nära byggplatsen!
  • Busungarnas mamma
    Truffles skrev 2008-09-01 15:31:54 följande:
    Svar på #242Jätteroligt att det nu börjar rulla på bra för er, det är så kul men kan ju också bli lite jobbigt och tufft att bygga mycket på egen hand men det är ju bra för er som ändå bor såpass nära byggplatsen!
    Ja, det är verkligen skönt att bo så nära.
    Om jag ställer mig på gatan utanför där vi bor idag så ser jag tomten
    Det är också mycket smidigt när jag går dit med fika och mat eller när någon behöver uträtta sina "behov"

Min sambo har varit och grejat varenda dag sedan vi började.
    På vardagarna blir det cirka 4 timmar och på helgerna runt 10 timmar varje dag som han är där.
    Jag har också varit där varje dag, men absolut inte de timmarna
    Det finns ju faktiskt ett hushåll med trädgård att ta hand om medans det byggs ett nytt

Men vi tycker att det är roligt båda två trots att det inte blir så mycket tid över till att rå om varandra.

Vad tycker era barn om att ni bygger hus?
    Felix tycker det är spännande och vill ha på sig sina snickarbyxor varje dag och hjälpa pappa.

Häromdagen sa han något kul, det lät ungefär såhär:

Felix: Mamma?
    Jag: Ja, vad är det?
    Felix: Ska vi ha sprinkler i taket?
    Jag: Skrattade lite och sa, nej det ska vi inte. Varför undrar du det?
    Felix: Jo, jag bara tänkte eftersom vi ska bygga ett trähus att bo i.
    Det brinner ju ganska lätt. Idag bor vi ju i ett tegelhus och det brinner inte på samma sätt.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara....
    Men man kan ju undra varifrån en 5 åring hört talas om sprinklers?
  • Alayah

Nanna 79 skrev 2008-09-01 13:16:12 följande:

Vi fick besked om att taklisterna alltid var omålade pga att vissa vill lasera taket och andra måla osv och då vill ha listerna i samma nyans som taket. Vi ville ha målade taklister men det gick inte enligt vår säljare. Men nu ska vi ju ändå sprutmåla taket så då tar vi listerna i samma veva.

Kul att höra att det går framåt med byggena! Vi längtar tills vi är i gång på riktigt. Men veckorna rinner iväg rätt fort nu när jobb och skolor och dagis är igång igen. Så snart är det vår tur oxå...
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4