• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Nanna 79
    Flaxa1 skrev 2008-08-23 11:03:42 följande:
    Nu har kommunen godkänt vårt badrum. Vi skickade ju in nya ritningar från FH som skulle visa att det visste följde reglerna och vips, bara så där, så blev det godkänt. Fast vi måste "hålla noggrann koll på snickarna att det verkligen håller måtten i slutändan".Suck. Att man inte ska kunna lita på att någon vet vad de pratar om. Särskilt när de är HELT SÄKRA UTAN NÅGRA SOM HELST TVIVEL OCH DET FINNS INGET SÄTT ATT KOMMA UNDAN REGLERNA PÅ. Kommunen kräver även färdigställandeskydd. Hur är det hos er? Tre gånger har jag pratat med kommunen om det här och alla tre gångerna har de varit mkt tydliga med att det krävs en av två saker: antingen en färdigställandeförsäkring (dyrt och liten nytta) eller en bankgaranti på arbetet. Men snickaren och säljaren säger att det inte har krävts på något av deras andra byggen p.g.a. att man alltid betalar i efterskott med FH. Ska förstås ringa en fjärde gång och fråga om det stämmer, men nog tycker man att kommunen borde kunna nämna det?? Det är inte som att det är första gången det byggs en FH-villa i kommunen precis, och så unika kan väl dessutom inte FH:s regler vara??
    Sambon säger att färdigställandeskyddet ingår i byggfelsförsäkringen. Funderar ni på att inte ta den? Det måste man väl?
  • Flaxa1

Byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring är två olika saker. Det är möjligt att det ingår någon typ av färdigställandeskydd i byggfelsförsäkringen, men den försäkringen är det typ aldrig någon som har fått ut något på (en ökänd och mkt märklig försäkring eftersom den är obligatorisk), så därför är det inte en försäkring man kan förlita sig på.

Om jag minns rätt så fungerar färdigställandeförsäkringen (köps på samma ställe som byggfelsförsäkringen) så att den kostar typ 15-20 000 och så kan man bara få ut 10 % av försäkringssumman (för att färdigställa sitt hus om det händer något som förhindrar att entreprenöre slutför jobbet).

• Flaxa1

Förresten, ni som redan bor i en FH-villa, upplever ni att det är lyhört mellan två intilliggande sovrum?

• Susstuss

Flaxa1: Jag tycker inte att det är lyhört. Vi har valt till spånskiva bakom gips, vet inte om det gör någon skillnad, kanske lite. Men å andra sidan jämför jag med lägenheten vi bodde i innan, som var gammal..

• Nanna 79
    Flaxa1 skrev 2008-08-23 22:08:54 följande:
    Byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring är två olika saker. Det är möjligt att det ingår någon typ av färdigställandeskydd i byggfelsförsäkringen, men den försäkringen är det typ aldrig någon som har fått ut något på (en ökänd och mkt märklig försäkring eftersom den är obligatorisk), så därför är det inte en försäkring man kan förlita sig på. Om jag minns rätt så fungerar färdigställandeförsäkringen (köps på samma ställe som byggfelsförsäkringen) så att den kostar typ 15-20 000 och så kan man bara få ut 10 % av försäkringssumman (för att färdigställa sitt hus om det händer något som förhindrar att entreprenöre slutför jobbet).
    Ok, vi har bara byggfelsförsäkringen och en brand- o stöldförsäkring på huset. Tycker det är konstigt med den där byggfelsförsäkringen att man måste ha den, men den gäller ju ändå inte på det man gör själv och vi ska ju göra det mesta själva. Bortkastade pengar.
  • Flaxa1

Ja, visst är det supermärkligt Nanna 79. Vi som anlitar entreprenörer har ju iaf en mikroskopisk chans att få ut något på den.

Angående vår dyra byggfelsförsäkring så erbjöd sig säljaren och byggaren att gå in och dela på en viss del av "överskottet", men vi skulle ändå få betala nästan 5 000 mer än normalt. Är inte det ett snudd på sjukt beteende, att begära att vi ska betala för snickarens ekonomiska problem?! Pratade med säljaren (som är jättesur på oss vid det här laget) och han totalvägrade att de skulle skjuta till nåt mer.

Sedan när vi pratade med snickaren så erbjöd han sig att betala den, men för att vara "snäll", typ.

• Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan (leverans vecka 40)
    fejk77 - Tärnan www.husbabbel.blogg.se
    Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 39-40 -08)
    MillaJ - Tranan (bygget pågår)
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen (bygget pågår)
    Lisamargareta - Lövsångaren (breddad) (bygget pågår)
    Nane - Domherren förlängd (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen (leverans vecka 35 -08)
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan (bygget pågår) morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Breddad Lövsångare
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Förlängd Lommen
  • Truffles
    Christina76 skrev 2008-08-23 15:34:17 följande:
    Kikar in här i FHtråden, jag var med här i början av våren då vi skulle bygga ett FH men efter strul med dåliga säljare och bra tips från Truffles så blev det ett annat husföretag istället. (husleverans 16 sept!!!!!!!!! )Jag minns att det var någon här i tråden som skulle flytta in i sitt hus snart och så hade dom haft inbrott när dom kom till huset och blivit av med verktyg och vitvaror (om jag inte minns fel).Jag har funderat på hur det gick för dom, någon som vet????
    16 sept! Det är ju snart! Tack för kommentarer i GB och bloggen. Ert hus kommer att bli jättebra, du får visa bilder sedan.

Det var Susstuss som hade oturen att ha inbrott före inflytten, men vad jag förstod på tidigare inlägg så fick de ändå bra hjälp från försäkringsbolag och kunde flytta in som beräknat iallafall.
  • Christina76
    Svar på #218
    Vilken tur, tack för info!
    Jag vet hon skrev att dom inte visste vilken hjälp dom skulle få från försäkringsbolaget.
    Verkligen otur hur som helst. Mer jobb och måste ju ha känts väldigt tråkigt för dom Ledsen
    Jag lägger ut bilder hela tiden i mitt galleri nu. I morgon drar det igång med grunden osv så nu kommer det inte bli någon vila förrän huset är inflyttningsklart.
    Ja 16 september är ju jättesnart kom jag på för några dagar sen, Pirrigt i magen men jätteroligt!!! (du vet väl själv )
    My children - the love of my life
  • Flaxa1

Hur funkar det allmänt med offerter förresten? Visst är väl det normala att man får offerten INNAN man beslutar sig för om man vill anlita en hantverkare eller ej?

Min sambo berättade precis att när han pratade med den snickare som FH rekommenderat (och som vi av flera anledningar är tveksam till) så sade han att han inte gör något offert på de extragrejer som vi har valt till innan vi har beslutat om vi vill anlita honom eller inte! Det rör sig alltså om saker som montering av extra isolering, kamin osv. Men då kan han ju ta vilka priser som helst?! Vi känner iaf att särskilt nu, när vi inte vet om vi ska anlita honom eller inte, så vill vi få ett hum om vad allt kommer att kosta innan vi bestämmer oss. Att göra offerten skulle ta 12 timmar! Helt galet. Kan aldrig tänka mig att det tar mer än 2.

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4