• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan (leverans vecka 40)
    fejk77 - Tärnan www.husbabbel.blogg.se
    Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 39-40 -08)
    MillaJ - Tranan (bygget pågår)
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen (bygget pågår)
    Lisamargareta - Lövsångaren (breddad) (bygget pågår)
    Nane - Domherren förlängd (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen (Bygget pågår)
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan (bygget pågår) morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern (leverans vecka 47 -08) blandbarnochdammrattor.blogspot.com/

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Breddad Lövsångare
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Förlängd Lommen
  • Truffles

Äh, det gick inget vidare att försöka få informationen i kolumner...

Jag har varit i kontakt med Eric på Lasol (Fiskarhedenvillans färgleverantör) som föreslår följande färg för vårt hus:

9326 = ncs 3050-Y70R till fasaden

9010 = ncs 2005-Y20R till knutarna

så nu ska jag strax åka iväg till färgaffären och köpa två provburkar och måla upp i helgen. Så vi kanske inte alls får ett hus på landet med vita knutar som vi tänkt utan ett hus med "grå" knutar...

Hur har ni andra gjort när ni bestämt fasadfärgerna? - jag tycker att det varit ett av de största ångestmomenten under byggnationen måste jag säga.

• lollsanT

Nu var det länge sedan jag skrev här. Vi väntar fortfarande besked från Länsstyrelsen om det blir godkänt nu ändå efter överklagan. Var ut till tomten och tittade igår då Telia har varit dit och grävt ner teleledningen som gick över ena tomten.
    Marken ser bra ut så förhoppningsvis är det bara matjord som kommer behöva fyllas på med sen.
    Däremot så blir vi lite förbannade på de som har överklagat. Inte nog med att de har överklagat (enbart för att dra ut på tiden för de har sagt själva att de vet att de inte har något att komma med) utan de beter sig som barnungar! De vägrade prata med maken förut när han försökte presentera sig och nu har de även varit och ryckt upp ena tomtpinnen som lantmäteriet har satt ut och BRYTIT SÖNDER DEN i smådelar och slängt i en hög!!!
    Jo, jag vet att de är förbannade för att de inte fick köpa tomten (de erbjöd 50.000:- för 4000kvm hett eftertraktad tomt) och kommer dessutom förlora sin ena uteplats som de har anlagt på privat mark (utan lov från markägaren) men man kan väl ändå bete sig som en vuxen? *morr*

• Susstuss

Truffles: Vi har visning på söndag, men den är privat eftersom vi inte är helt klara ännu. En säljare hade kontaktat min sambo och frågat om han fick visa.
    Färgen på huset ja, det är ju en stående fråga (vi har inte målat ännu). Vi var tvugna att ha rött tegeltak enligt tidigare bestämmelser, så jag har inte tyckt att alla färger passar. Jag var tidigare inne på grått, men just nu lutar det åt beige. Vi har provmålat med två kulörer från Nordsjö, nu kommer jag inte ihåg nummer. Men huset ska målas en gång till nästa år, så då kan man ju måla på en något mörkare nyans.

• vist

Hinner inte vara så aktiv här inne längre, har själv precis börjat jobbat igen efter mammaledigheten (100%)
    Vårt husbygge går i rask takt framåt, jag är såååå stolt över sambon som bygger allt själv.
    Köket kom igår, vitvarorna, diskbänkar + garderober förra veckan, allt enligt schemat.

Från början var tanken att vi skulle flytta in i ett färdigt hus, men eftersom tiden har flugit ifrån oss så kommer allt nog inte vara färdigt. Flytten sker okt/nov - shit! det är ju mindre än 2 månader dit

Så här ser huset ut:

www.familjeliv.se/hem/vist/gallery/phpikjvui.jpg

• MillaJ
    Truffles skrev 2008-09-12 11:53:32 följande:
    Så vi kanske inte alls får ett hus på landet med vita knutar som vi tänkt utan ett hus med "grå" knutar...
    Hur har ni andra gjort när ni bestämt fasadfärgerna? - jag tycker att det varit ett av de största ångestmomenten under byggnationen måste jag säga.
    Inte för att skryta *ler*, men vi har fått många komplimanger för att vi valt gråa knutar till vårt Falu-röda hus.
    Vi valde bort det vita för att slippa tvätta vartannat år, för att det ska se fräscht ut.
  • FHLärkan

Det här såg ut att vara en tråd som passar mig bra. Sign Me Up.
    Jag och min sambo väntar på ett Lärkan som sägs komma V.47
    Just nu håller jag och svärfar på att göra grunden och vi har gjort mycket men vi har väldigt mycket kvar också,
    Vi Ritade om planlösningen lite annars är ritningarna orginal.

• Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan (leverans vecka 40)
    fejk77 - Tärnan www.husbabbel.blogg.se
    Truffles - Domherren (leverans vecka 21 -08/bygget pågår) www.medvitaknutarpalandet.blogspot.com
    Flaxa1 - Doppingen (leverans vecka 39-40 -08)
    MillaJ - Tranan (bygget pågår)
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen (bygget pågår)
    Lisamargareta - Lövsångaren (breddad) (bygget pågår)
    Nane - Domherren förlängd (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen (Bygget pågår)
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan (bygget pågår) morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern (leverans vecka 47 -08) blandbarnochdammrattor.blogspot.com/
    FHLärkan - Lärkan (leverans vecka 47 -08)

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Breddad Lövsångare
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Förlängd Lommen
  • Busungarnas mamma
    FHLärkan skrev 2008-09-13 08:07:18 följande:
    Det här såg ut att vara en tråd som passar mig bra. Sign Me Up.Jag och min sambo väntar på ett Lärkan som sägs komma V.47Just nu håller jag och svärfar på att göra grunden och vi har gjort mycket men vi har väldigt mycket kvar också,Vi Ritade om planlösningen lite annars är ritningarna orginal.
    Hej och välkommen till tråden!
    Vad roligt att ni också ska bygga Lärkan, nu är det ju någon mer än jag i tråden
    Vad har ni gjort för ändringar i planlösningen?
    Vi har "tagit bort" sovrummet som är brevid vardagsrummet.
  • FHLärkan

Hej
    Ja, Jag har sökt massvis på nätet efter lärkan ägare. Men det verkar inte vara så många.
    Ja vi tog också bort det sovrummet, de går ju smälla upp en vägg där sen när det behövs endå, Nu blir det ju en väldigt öppen och bra planlösning tycker jag. KLK/Bastu tog vi bort och breddade det badrummet en meter och tvättstugan blev också större. sen spegelvände vi. flyttat altandörr och satt in något mer fönster.
    Har du någon rolig idé att dela med dig? Fasad och färg??
    Mvh

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4