• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 4

Välkomna in!

Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.

Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.

Ni som undrar över vad som ingår i byggsatsen gå gärna in och kika på länken nedan
    http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=411&rid=350

Länk till första tråden 
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m25509613.html

Länk till andra tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m28365279.html

Länk till tredje tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m31214626.html

Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4
  • Busungarnas mamma

Det sovrummet vi har tagit bort, där har vi ändå sparat väggen som är mot hallen, för att ha något mer att möblera mot. (dörrhålet är naturligtvis inte kvar)
    Vi tror det kan bli kanon att ha tv:n mot den väggen och soffan under det fönstret mitt emot, det blir som en tv-del.
    Sedan kommer vi ha matsalsbordet vid de andra fönstrena.
    Hoppas du förstår min kassa förklaring

Vi har valt att ha stående panel till fönstren och resten liggandes, huset kommer antagligen att bli beige med vita knutar.
    Vi har även valt att ha ett halvvalmat tak.

Smart idé att ta bort klk/bastu för att få större tvättstuga
    Vi kommer att använda den delen till klk till att börja med.
    Planen är att det ska bli en bastu där om något år, har även lite större planer som är att sätta en dörr ifrån bastun och ut och där ha ett kar att bada i...
    Men huset och garaget ska som sagt bli färdigt först, för att inte glömma trädgården

• Nane

Hur många veckor efter plattan gjöts la ni in golvet?

Jag börjar inse att vi ligger lite tajt i planeringen då vi fått veta att plattan ska torka mellan 3 och 6 månader innan man lägger golvet. Har ni väntat så länge???

• Busungarnas mamma
    Nane skrev 2008-09-14 17:05:58 följande:
    Hur många veckor efter plattan gjöts la ni in golvet?Jag börjar inse att vi ligger lite tajt i planeringen då vi fått veta att plattan ska torka mellan 3 och 6 månader innan man lägger golvet. Har ni väntat så länge???
    Vi har ju inte kommit så långt ännu, men vad jag har förstått så beror det lite på vad man gör för att plattan ska torka...om man använder sig av avfuktare mm...
  • Flaxa1

Vår KA rekommenderar att hela bygget ska ta 5 månader "för att plattan ska hinna torka". Vet inte om det är i referens till golvläggningen, men ändå. Så vår platta kommer ligga minst 4 månader hur som helst innan vi lägger golvet.

• Truffles
    Nane skrev 2008-09-14 17:05:58 följande:
    Hur många veckor efter plattan gjöts la ni in golvet?Jag börjar inse att vi ligger lite tajt i planeringen då vi fått veta att plattan ska torka mellan 3 och 6 månader innan man lägger golvet. Har ni väntat så länge???
    Tror det till stor del kan bero på vilken sorts betong man använt sig av. 16 veckors bränntid är nog det som jag hört från flest ställen. Ett test som rekommenderats är att ta en 1x1m stor plastbit och tejpa på ett på plattan centrerat ställe och låta sitta över natten. Är det kondens på morgonen så är det inte klart men annars ska det tydligen bara vara att köra...

Då maken varit iväg på jobb ligger våra golv (enligt min planering) nu två veckor efter i tidsplaneringen. Bara att hålla tummarna för att vi ändå kommer att vara klara med det mesta då vi ska flytta in i slutet av nästa månad.
  • Truffles
    Svar på #272
    GLÖM Färgförslaget från LASOL. Det är INTE aktuellt!

Knutfärgen var ok men den "röda" var inte alls vad varken jag eller maken tänkt för huset!

Nu MillaJ ska jag springa in på din sida för att se om du har några kort i galleriet...
  • Dies Irae

Vi har funderingar på att bygga eget, har siktat in oss på spoven. Men det känns så... gigantiskt. Var ska man börja? Att hitta en bra tomt verkar inte vara det lättaste, eftersom vi är ganska kräsna. Men men, nu ska jag inte vara pessimistisk! Får ta och läsa lite här i tråden och drömma om vårt framtida boende. Det kanske inte är så världsomstörtande som det känns

• LizLind

Hejsan! Detta är en tråd som passar mig
    Min sambo och jag väntar på vårat Doppinge hus som ska komma v.40 äntligen!Nu väntar vi bara att plattan ska gjutas nästa vecka.
    Vi har spegelvänt huset,ritat om i planlösningen,flyttat fönster o satt dit större.(mm)
    Huset kommer nog få en grå/beige kulör med vita knutar och svart tegel.

Är det någon som har solfångare?

• Flaxa1

Hej LizLind! Vad kul! Vi ska oxå bygga Doppingen, ska gjuta platta på fredag och hussatsen kommer v. 40. Och vårt är oxå spegelvänt, med större fönster i vardagsrummet och panelen ska gå i gråbeigt med vita knutar. Men med tegelfärgat tegel! =)

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 4