• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • suz75

Ok skall snabba mig med ansökan till FK.  På tal om FK. RIngde idag ang min föräldrapenning men fy fanken säger jag, att det ska ta så lång tid. Det är semestrar fick jag till svars

• suz75

Adams såg i cpmailing listan att ngn pratade om att man måste söka till kommunen först före LASS..Gjorde ni på det sättet?

Låter ju jättekonstigt..

• mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-08-02 01:14:44 följande:
    Adams såg i cpmailing listan att ngn pratade om att man måste söka till kommunen först före LASS..Gjorde ni på det sättet?Låter ju jättekonstigt..
    Du skickar in till både FK och kommunen om FK bedömer att behovet understiger 20 timmar då är det kommunen som tar beslut. När ni skickar in så gör ju ni en tim beräkning och skickar med men fFK kan ju räkna ner den ganska hårt. Om ni sen ska börja om och söka hos kommunen så kommer det ta tid men skickar ni in samtidigt så har kommunen bara att rätta sig efter FK beslut och det är ju kommun som har ansvar för timmar upp till 20 skit krångligt men knappt ngn ide att försöka förstå sig på för då inser man trögheten i byråkratin. Kort sagt skicka till båda ni kommer ju förmodligen få en timberäkning som överskrider 20 per vecka med ganska mycket och dessutom sparar ni värdefull tid.
  • Knosan

Och vad är nu det där personkrets?? Jag har ju absolut ingen koll...

Tror/tycker inte vi behöver ass till Nellie hemma, även om hennes behov är mycket större än en annan 2-åring. På dagis kommer hon absolut behöva det, söker man på samma sätt då eller fixas det bara man pratar med förskolan? Eller är det kommuntanten man ska prata med?

• mamman i skogen
    Knosan skrev 2008-08-02 12:34:40 följande:
    Och vad är nu det där personkrets?? Jag har ju absolut ingen koll...Tror/tycker inte vi behöver ass till Nellie hemma, även om hennes behov är mycket större än en annan 2-åring. På dagis kommer hon absolut behöva det, söker man på samma sätt då eller fixas det bara man pratar med förskolan? Eller är det kommuntanten man ska prata med?
    Personkrets inom LSS måste mn tillhöra för att kunna söka insats därifrån även fast man kanske inte känner att man behöver det så kan man ju ialafall se till att bli inskriven där så det steget är färdigt om situationen ändras. Kolla på di kommuns hemsida där måste det finnas info. Resurs på dagis skola är det kommunen som ordnar i speciella fall så kan man även söka ass enl LASS för skola dagis. Skillnade är juinte så stor merän att resurs är platsbunden och assistent är personknuten så tex om barnet är sjukt så kan assistent vara hemma med barnet istället det kan inte en resurs vara.
  • suz75

Adams: Skickar jag samma ansökan/papper till kommunen och FK? Eller måste man ha särskild blankett till kommunen, jag tror att de har en annan blankett. Hur har ni gjort?
    Jag ska ringa kommunen/ vår handläggare och kolla om de har en blankett till assistans.
    Håller just nu på med ansökan till FK. Ser ut som om det blir en hel del timmar.
    Jo måste ju tillägga att specialpedagogen på förskolan vill att vi söker assistans för Jolina på förskolan. men varför nu när hon har en underbar resurs. Visserligen har Jolina stora behov och speciella behov men resursen har jobbat många år med handikappade och hon kan allt vad Peg heter osv...Det är kommunens ansvar med resurs tycker jag trots att det inte står i lagen att det är deras skyldighet.

En annan grej kom jag tänka på. Det där målet om föräldraansvar, tror du man kan ta med det som någon skickade på mailinglistan...

• suz75

Har en fråga som jag tänkte på igår kväll ang ansökan: De timmar som Jolina går på förskolan. Är det så att Fk räknar dem? eller hur påverkas LASStimmarna av dem? Drar de av då 30 h i veckan för att hon går på dagis? ..

• mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-08-02 17:48:53 följande:
    Adams: Skickar jag samma ansökan/papper till kommunen och FK? Eller måste man ha särskild blankett till kommunen, jag tror att de har en annan blankett. Hur har ni gjort?Jag ska ringa kommunen/ vår handläggare och kolla om de har en blankett till assistans.Håller just nu på med ansökan till FK. Ser ut som om det blir en hel del timmar. Jo måste ju tillägga att specialpedagogen på förskolan vill att vi söker assistans för Jolina på förskolan. men varför nu när hon har en underbar resurs. Visserligen har Jolina stora behov och speciella behov men resursen har jobbat många år med handikappade och hon kan allt vad Peg heter osv...Det är kommunens ansvar med resurs tycker jag trots att det inte står i lagen att det är deras skyldighet.En annan grej kom jag tänka på. Det där målet om föräldraansvar, tror du man kan ta med det som någon skickade på mailinglistan...
    Vi har ju redan pratats vid privat om detta men jag kan ju tillföra vad jag personligen tycker om ass och dagis . Självklart är det kommunens annsvar att se till att det finns resurs men om man tex har ett extremt infektionskänsligt brn eller några andra speciella behov så tycker jag att man ska söka ass enl LASS även på förskolan. Att resursen är anställd av kommuneneller om man får beslut på ass timmar så gör det ju ingen större skillnad mer än att man frågar resursen om den kan tänka sig att byta arb givare.

Ang målet om föräldraansvar så tror jag att det rörde sig om ett fall där det i stort sett rörde sig om liv eller död för barnet och därför så blev det inte avdrag för fräldraansvar
    Så visst kan man hänvisa till det men jag tror att FK inte kommer att beakta det utan fortsätta att gå på sin linje att vi med barn med fh har ett större föräldraansvar än övriga föräldrar tyvärr.
  • mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-08-04 08:29:36 följande:
    Har en fråga som jag tänkte på igår kväll ang ansökan: De timmar som Jolina går på förskolan. Är det så att Fk räknar dem? eller hur påverkas LASStimmarna av dem? Drar de av då 30 h i veckan för att hon går på dagis? ..
    Om ni inte söker på dagis så gör de avdrag för de timmarna. Sen om ni behöver fler om Jolina tex ska vara ledig så får ni söka utökade timmar från kommunens LSS handläggare.
  • suz75

Ja, vi har pratats vid om det tidigare.. blir aldrig klok på kommunen el FK. Tack för svaret

Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!