• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-04 14:51:19 följande:
    Jag hittade!!
    Toppen
  • Helena78
    Svar på #23
    Vi jobbar själva... jag jobbar 20 timmar/vecka. Maken jobbar 30 timmar/vecka
    Kommentera gärna & lämna en rad eller två i gästboken ... www.nogg.se/helena78
  • Yogi

Idag har jag fått ansökningspapperna om personlig assistans från LSS. När tiden räcker till får jag väl sätta mig ner och gå genom dem.

Handläggaren sa att det går bra att skicka in dem utan så mycket information för man går ändå genom allt vid ett möte. Man behöver inte heller skicka med några intyg om man ger dem rätten att hämta all information från berörda instanser.

Vi har redan intyg från neurologen och en sammanställning från dagis. Vi kan ju även be om en sammanställning från pedagog/specialpedagog på habiliteringen och ett intyg från psykologen.

Om inte detta räcker så kan de få ett långt "intyg" från oss här hemma vad det innebär att ha en son med flerfunktionshinder.

Är det något mer man kan komplettera med?

• meteon
    Svar på #14
    Jag vet inte riktigt hur många timmar dom dragit av för föräldra ansvaret..mina papper är lite smått i oordning. Ska börja sortera papperna den här helgen. Men jag vet att juristen yrkade på assistans 49 timmar per lovvecka och 29 per dagis vecka. I beslutet från FK och kommun står det avslag på 31 timmar per vecka. Sen var det då FK beräkning att det finns behov på 16 timmar och 25 minuter...hrmm... Jag får nog återkomma när allt är organiserat.
  • mamman i skogen
    Yogi skrev 2008-07-04 16:52:53 följande:
    Idag har jag fått ansökningspapperna om personlig assistans från LSS. När tiden räcker till får jag väl sätta mig ner och gå genom dem.Handläggaren sa att det går bra att skicka in dem utan så mycket information för man går ändå genom allt vid ett möte. Man behöver inte heller skicka med några intyg om man ger dem rätten att hämta all information från berörda instanser.Vi har redan intyg från neurologen och en sammanställning från dagis. Vi kan ju även be om en sammanställning från pedagog/specialpedagog på habiliteringen och ett intyg från psykologen. Om inte detta räcker så kan de få ett långt "intyg" från oss här hemma vad det innebär att ha en son med flerfunktionshinder.Är det något mer man kan komplettera med?
    Jag rekomenderar verkligen att du skaffar en firma eller kooperativ som hjälper till med juristhjälp.
  • Yogi
    mamman i skogen skrev 2008-07-04 20:20:10 följande:
    Jag rekomenderar verkligen att du skaffar en firma eller kooperativ som hjälper till med juristhjälp.
    En bra idé eftersom jag j inte får anställa mig själv om jag startar eget.

Ni som har erfarenhet av assistansföretag, kan ni inte messa mig och berätta om era erfarenheter?
  • mamman i skogen
    Yogi skrev 2008-07-04 23:08:43 följande:
    adams family skrev 2008-07-04 20:20:10 följande: En bra idé eftersom jag j inte får anställa mig själv om jag startar eget. Ni som har erfarenhet av assistansföretag, kan ni inte messa mig och berätta om era erfarenheter?
    Ett som är IFa godkännt har kollektivavtal känns som ett bra val.
    www.personligassistent.com
    www.funktionshinder.se
    Bra sidor att kolla och jämföra olika företag på.
    Skulle jämföra löner hos bolagen också skiljer mycket mellan olika bolag.
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-05 21:52:14 följande:
    Hur mkt brukar dras av på föräldraansvaret? Finns det nån mall för sånt?
    För sonen så har vi 20 timmars avdrag han var 2,5 år när vi sökte och behöver hjälp med allt. Har fått ass all vaken tid utom dagis samt 45 minuter per natt (vilket vi tycker är för lite med hans sömnproblem) I vårt fall så hänvisade vår jurist till ett fall som han just vunnit en överklagan i och detta brukar väl vara hur FK bedömer genom att kola liknande fall.
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!