• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-05 22:21:47 följande:
    Svar på #4045 min per natt??
    Javisst beräknat på att vi behöver hjälp ca 5 till 10 minuter varje gång han vaknar så sammanlagt blev det 45 minuter. Därför ska jag trycka på åtmindstonde halvt vb i vår nyansökan vi håller på med för att kliva upp ca 5 gånger per natt för att vända och söva om ungeherrn vilket tar ungefär en kvart till en halvtimme varje gång gör det nästintill omöjligt att klara av ett heltidsjobb. Just nu funkar det då jag e mammaledig men efter det kommer det bli tufft. Svårt att hitta ett jobb där man kan komma om man "sovit" ok och annars stanna hemma så lite kluven e jag inför detta helst skulle jag ha journätter med utomstående men detta kommer nog FK alrig gå med på innan han flyttar hemifrån lite pessimistiskt tänkt men bättre att förvänta sig det för då kommer det bli en större seger när om vi får det. 
  • MidvinterAngel62
    Svar på #42
    vi har oxå heldryga nätter, hon sover typ aldrig känns det som..Vaknar 5-20 ggr per natt..Galen blir man nog! Får ni intte beviljat för nätter?
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-05 23:04:37 följande:
    Svar på #42vi har oxå heldryga nätter, hon sover typ aldrig känns det som..Vaknar 5-20 ggr per natt..Galen blir man nog! Får ni intte beviljat för nätter?
    Nepp icke tyvärr.
  • medow

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Jag har en flicka på 14 år som jag vill söka assistans till men funderar på att vara den assistansen till henne själv då .
    Är på G med att söka detta nu .
    Är det svårt att få igenom ?
    Samt kan man själv vara en personlig assistans till sitt barn ?

• mamman i skogen
    medow skrev 2008-07-08 15:02:08 följande:
    Hoppas någon kan svara på mina frågor.Jag har en flicka på 14 år som jag vill söka assistans till men funderar på att vara den assistansen till henne själv då .Är på G med att söka detta nu .Är det svårt att få igenom ?Samt kan man själv vara en personlig assistans till sitt barn ?
    Kriteriern är ju att man behöver hjälp med de grundläggand behoven. Ja det är svårt att få igenom men jag rekoenderar att man om man inte själv är en fena på lagen och är van att strida mot FK tar hjälp av en firma eller kooperativ där man får juristhjälp eller likvärdig hjälp.
    Ja du kan vara ass åt ditt eget barn så länge du inte är egen utan använder en anordnare typ en firma som sköter allt åt dig och du blir anställd där. (Sen kan man ha många synpunkter på om det är nyttigt för barnet att ha sina föräldrar som assistenter men det är en anna  sak och upp tll var och en.)
    Är hon inskriven i personkrets? Behöver hon hjälp med mat hygien kommunikation och förflyttning då har du rätt att söka
  • medow

Hon tillhör LSS ja.
    Hjälp med förflyttning ja fast hon kan gå själv osv osv.
    Utveklings störning är väl den stora biten med inslag av autism samt ingen mättnads kännsla till hör hennes syndrom .
    Det är med fött.

Vad menas med en firma ?

mamman i skogen skrev 2008-07-08 15:11:31 följande:
    Kriteriern är ju att man behöver hjälp med de grundläggand behoven. Ja det är svårt att få igenom men jag rekoenderar att man om man inte själv är en fena på lagen och är van att strida mot FK tar hjälp av en firma eller kooperativ där man får juristhjälp eller likvärdig hjälp.Ja du kan vara ass åt ditt eget barn så länge du inte är egen utan använder en anordnare typ en firma som sköter allt åt dig och du blir anställd där. (Sen kan man ha många synpunkter på om det är nyttigt för barnet att ha sina föräldrar som assistenter men det är en anna  sak och upp tll var och en.)Är hon inskriven i personkrets? Behöver hon hjälp med mat hygien kommunikation och förflyttning då har du rätt att söka
  • mamman i skogen

en firma, bolag som du köper tjänsten av med asistanspengen och de sedan sköter det mest eller delar av allt runtomkring.

Har skrivit in ett par länkar längre upp i tråden (tror jag) där man kan gå in och jämföra olikabolag och kooperativ.

• Misskrokodil

Hej Hej!

Jag har en son som har P:A ersätning från FK. Han blir 15 år i höst. Han är utvecklingstörd, svår ep, syn och hörselskada.. Även i vårat fall pratar dom om föräldrar ansvar medans jag är imot det eftersom hur stort har man det med en 15 åring?? Inte mycket...

Nu har vi 59 timmar i veckan under lov och under skolveckor 19 timmar till boendet och 23 hemma... Vilket jag anser är alldelese för lite eftersom han kräver ständig tillsyn och övervakning pga att han skadar sig själv och andra genom hans nyfikenhet...

FK pratar mycket om att tillsynen INTE går under assistans ersättningen utan ska då ligga på VB, men därimot aktiv tillsyn går under A.E..

Vi överklagade i februari, samt en utökning av tiden är inlagd men inget har vi fått nått beskedom. Jag vet att det kan ta över 1 år med en överklagan men en utökning skulle gå snabbare än en ansökan som dom ska ge besked om senast 3 månader efter inlämning...

Jag är ensam med mina barn, varav denna son plus en son med ADHD och sen en 5 årig dotter som kommer i kläm.. Jag går på knäna, depremerad och utsliten kroppslig men kommunen kan inte hjälpa mig eftersom om dom går in med stöd så drar FK timmar från A.E.....

Jag fick stöd till andra sonen och dottern här i våras men dom som kom ville inte komma tillbaka eftersom dottern hängde på (det var överrenskomelse med kommunen för att hon behöver minst lika mycket uppmärksamhet)!

Nu under sommaren har jag en helg i månaden avlastning på min gravt handikappade son... Inget mer... Jag fattar inte hur jag ska orka, men man gör ju det eftersm man har inget annat val!

Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!