• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • VikkeVire

hej hej!
    jag hoppar in i den här tråden jag med!
    Vi har en son på 14 månader med diagnosen charge syndrom, han är en pigg kille utåt, men mår inte på långa vägar så bra som han ser ut att göra...

Vi var bundna till sjukhuset fram tills han var nästan 10 månader, allt med assistans ordnades innan vi kom hem.  Som det är nu så har vi 1/4 vårdbidrag och ett tillfälligt beslut på 17,75 timmar/dygn från kommunen(vi väntar, väntar och åter väntar på vårt fasta beslut från FK). Måste nog säga att vi har haft det väldigt lätt vad gäller sökande och beviljande av timmar och vårdbidrag, vi har haft många som hjälp oss och ställt upp (våra läkare, B.HAB och kuratorer, men även våran underbara psykolog).
    Vi har inga timmar själva, utan är enbart föräldrar - jag vill ha min mammaledighet som jag gick miste om i början.... Men vi hoppar in som vikarier om det skulle krisa sig riktigt med assistenterna.
    Vi har just nu vår assistans genom vår kommun, men de är experter på att köra över folk - och det kvittar hur mycket vi kämpar på.. till slut tar orken att bråka liksom slut. Så fort vi fått vårt fasta beslut från FK så är det ett kooperativ i närheten som gäller. Vi har bestämt oss och pratat med dem... det är bara det där beslutet som fattas.... jobbigt nu med semestertider å allt - verkar som hela sverige stannar upp i juli månad!

Kramar
    victoria

..:: Julia 13 maj-06 och Adam 2 maj-07 ::..
  • ulricaa
    VikkeVire skrev 2008-07-21 19:35:09 följande:
     Så fort vi fått vårt fasta beslut från FK så är det ett kooperativ i närheten som gäller. Vi har bestämt oss och pratat med dem... det är bara det där beslutet som fattas....
    Är det Lotsen?
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • VikkeVire
    ulricaa skrev 2008-07-21 22:05:18 följande:
    Är det Lotsen?
    ja det är det, hur visst du det?
  • ulricaa
    VikkeVire skrev 2008-07-21 22:27:57 följande:
    ja det är det, hur visst du det?
    Jag är ju själv i branschen, så att säga! Vårt kooperativ har en del samarbete med Lotsen vad gäller utbildning! Bra val, tror jag!
  • suz75

Hoppar in i tråden jag också..

Läst alla inlägg, måste säga att FK är mästare på göra livet surt för en...

Vi ska söka assistans via LASS till Jolina efter sommaren kanske är det i rättans tider att ta kontakt med ett ass bolag som har jurist eller kanske jag själv ska skriva och skicka in en ansökan..

Adams: Skrev ni ansökan själva? eller fick ni hjälp med den?

Ulrica: Ert bolag verkar super.. jag tänkte försöka med SHS i borås, sjuhärad bygdens ass bolag de har jusrister. Har dock inte så bråttom men helst ska vi ha fått beviljat ass timmar innan dagis börjar, önskedröm

• ulricaa
    suz75 skrev 2008-07-22 01:05:47 följande:
    Hoppar in i tråden jag också.. Läst alla inlägg, måste säga att FK är mästare på göra livet surt för en... Vi ska söka assistans via LASS till Jolina efter sommaren kanske är det i rättans tider att ta kontakt med ett ass bolag som har jurist eller kanske jag själv ska skriva och skicka in en ansökan.. Adams: Skrev ni ansökan själva? eller fick ni hjälp med den? Ulrica: Ert bolag verkar super.. jag tänkte försöka med SHS i borås, sjuhärad bygdens ass bolag de har jusrister. Har dock inte så bråttom men helst ska vi ha fått beviljat ass timmar innan dagis börjar, önskedröm
    Skriv din ansökan men be en jurist titta på den och komma med förslag innan du skickar in den!
  • VikkeVire
    ulricaa skrev 2008-07-21 23:22:37 följande:
    Jag är ju själv i branschen, så att säga! Vårt kooperativ har en del samarbete med Lotsen vad gäller utbildning! Bra val, tror jag!
    jag tror det med, saken är den att jag jobbar för dem just nu och känner och trivs med dem! första prio är att komma ifårn kommunen, sen testar vi med L och hoppas att det fungerar, i värsta fall har man ju rätt att byta om man vill, men det känns bra med dem!
    antar att ni har Olja då? vet att jag varit med på flera kurser som L och O har haft ihop :)
    Vi funderade också på O ett tag, men nu blir det L iaf!
  • ulricaa
    VikkeVire skrev 2008-07-22 10:09:18 följande:
    jag tror det med, saken är den att jag jobbar för dem just nu och känner och trivs med dem! första prio är att komma ifårn kommunen, sen testar vi med L och hoppas att det fungerar, i värsta fall har man ju rätt att byta om man vill, men det känns bra med dem!antar att ni har Olja då? vet att jag varit med på flera kurser som L och O har haft ihop :)Vi funderade också på O ett tag, men nu blir det L iaf!
    Då kanske vi ses på nån nätverksträff i höst... vet att det ska bli några med anledning av lagändringen
  • VikkeVire
    ulricaa skrev 2008-07-22 11:54:46 följande:
    Då kanske vi ses på nån nätverksträff i höst... vet att det ska bli några med anledning av lagändringen
    ja man vet ju aldrig ;)
  • mamman i skogen

Nu är semestern över och vi har vart på äventyr med River och en assistent fortfarande så har viinte fått något beslut på om vi fick de utökade timar assistans som semestern krävde undra när de kommer kanske lagom till jul (ironi).. Hoppas att alla haft eller har en bra semester och att vi kan skaka liv i tråden igen för jag tycker den behövs. 

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!