• mamman i skogen

Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!

Många som jag vart i kontakt med går på knäna de orkar inte vara föräldrar til sina barn utan är vårdare, på väg att gå in i väggen, kroppen säger ifrån och sjukskrivningen är inte långt borta. Man får informationen av myndigheter att barnet är för litet för assistans utan man får lita på kommunens goda vilja att ge en tillräckligt med avlösning vilket sällan händer när man har ett barn med en grav funktionsnedsättning. 

Vi är många här som har erfarenhet av assistans och många som kanske är på gång att söka eller har rätt att söka men vet inte om det så en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter och tips kanske är på sin plats.

Nu kör vi ngn som har frågor som vi tillsammans kan se om vi kan svara på. Om ngn vill diskutera anordnare så vore det bra om ni kan inboxa eller ta det i gästböckerna så vi slipper prata om vilken som är bäst eller sämst.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!
  • pillanlax

hej!
    Vilken underbar tråd ni har startat jag har tusen och tusen frågor när det gäller assistenter och så hoppas att ni kan hjälpa mig.

jag har en dotter som är nu 6 månader.Hon har en hjärnmissbildning,epiepsi och vattenskalle.Hon har så tungt huvud så hon kan inte hålla det själv utan vi tränar ju henne varje dag.Man kan inte riktigt svara på hur det kommer att gå för henne i framtiden för hennes hjärnmissbildning har ingen sett tidigare.
    Men det jag funderar på är att jag är ju mamma ledig nu med henne och funderar när mamma dagarna tar slut vad jag ska göra då.Hon kommer inte kunna börja på dagis eller så men när kan man ansöka om assistent till mig flicka.Jag och min sambo skulle ju gärna kliva in och vara assistenter till henne men kan man göra det.Det känns ju dumt att ha någon annan som assistent med tanke på att hon är så liten.
    mvh pernilla

• mamman i skogen

Pillan det finns ingen undre gräns för att söka assistans men det är svårare att få det för ett litet barn om man har starka medicinska skäl i kombination med funktionsnedsättning  så är det lättare. Det första du behöver är att få din dotter inskriven i personkrets LSS då kan du ju få insats därifrån först och främst. Att göra en formell ansökan tycker jag att man kan göra för assistans man kan ju int få mer än ett nej.
    Varför tror du inte hon kan gå på dagis? Är hon infektionskänslig eller tänker du på funktionsnedsättningen i stort? Förskola är skyldig att ge din dotter resurs om hon behöver det. Personligen tycker jag att dagis är kanon för våra speciella barn de ger dem chansen att utvecklas och oss föräldrar att släppa taget lite. Har du kollat upp vad din kommun kan erbjuda dig i dagisväg? Här hos oss så går alla funktionshindrade barn på vanliga avdelningar med egen resurs eller resurs i gruppen min kille har två resurser tilldelat till sig och det är helt fantastskt vilket jättesprång i utvecklingen han tog nä han började.

Vad kul att du tycke at tråden är bra det känns som om det finns ett behov för den för informationen man får av hab kommun och FK kan inte mäta sig med erfarenheter från föräldrar i liknande sits. Förstår att du tycker att det skulle kännas dumt att ha ngn anna  som ass och vill jobba själv. Här jobbar jag och min sambo ca 20 timmar själva i veckan men har valt att ha resterande 40 av utomstående för ju äldre ungarna blir desto mer känner nog de flesta behovet av att släppa taget lite. Om du blir beviljad timmar så kan du ju själv välja vem och hur mycket som jobbar och det kan ju vara skönt att tidigt få in någon som lär känna barnet och klarar av det så man själv får göra ngt nnat ibland och får bara vara föräldrar och inte "vårdare".
    Fråga på så ska vi försök hjälpa dig på traven...

• suz75

Adams: En fråga ang assistans..

När man är på semester ex åker till Kreta 2 v. Arbetar assistenterna hela 12 timmar el 8 timmar per dag i 2 v. hur fungerar det? Bestämmer man timmarna själv hur mkt de skall arbeta beroende hur många timmar man har beviljat? Ex man har beviljat 60 timmar i veckan, kan dessa användas vid semestervistelse eller måste man ansöka om utökade timmar som ni har gjort?.. Kanske blev lite rörigt, men har ingen koll känner jag..

Om man åker på semester och inte vill ha aaistenter med sig kan man uttnyttja dessa 60 timmar själv? ..

• mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-07-30 12:04:11 följande:
    Adams: En fråga ang assistans..När man är på semester ex åker till Kreta 2 v. Arbetar assistenterna hela 12 timmar el 8 timmar per dag i 2 v. hur fungerar det? Bestämmer man timmarna själv hur mkt de skall arbeta beroende hur många timmar man har beviljat? Ex man har beviljat 60 timmar i veckan, kan dessa användas vid semestervistelse eller måste man ansöka om utökade timmar som ni har gjort?.. Kanske blev lite rörigt, men har ingen koll känner jag..Om man åker på semester och inte vill ha aaistenter med sig kan man uttnyttja dessa 60 timmar själv? ..
    De timmar du har kan du använda som du vill oavsett om du är hemma eller inte. De flesta ass bolag och kooperativ har ju kollektivavtal och alla måste ju följa arb tidslagen med dygnsvila etc. Våra assar får jobba 50 timmar under en vecka med 11 timmars vila mellan passen. Om du känner att du behver utökade timmar som tex vi gör för vi orkar inte själva efterssom unge herrn är en kille med full fart och vill göra allt som alla andra gör så söker man utökade timmar för att täcka tex de timma som han skulle gått på dagis.
  • suz75

AHA då förstår jag. Men om vi söker nu via LASS som vi har tänkt här efter sommaren. Kan vi då söka för de timmar som vi har räknat ut att behovet finns ex 70 h vi veckan, men därtill kan vi kanske samtidigt räkna ut för utökade timmar för istället göra det vid senare tillfälle? Eller har jag helt fel? EX vi går ju och tränar på move and walk. Söker för assistans ex 70 h i veckan, nu vet vi hur mkt tid som krävs och vi vet behovet när vi är på move and walk el semestertider, då söker vi för de timmarna oxå.

• pillanlax

men finns det någon här som har ett sånt litet barn som min dotter är?
    hur har ni gjort i så fall?
    Jag vill absolut att hon ska kunna gå på dagis men hittills har hon varit jätte infektions känslig och när hon får en vanlig förkylning så bli hon jätte dålig.
    Vi bor ju i lilla kiruna och jag vet inte hur det funkar med assistenter och så på avdelningar för det finns ju inget specillet dagis som tar emot sådana barn vad jag vet.
    Men om Mindra är på dagis vad får jag för inkomst då man kan ju inte jobba tänk om dte händer något och man ska iväg eller??
    Ja jag vet inte men tack för dom svaren jag har fått.

• suz75
    pillanlax skrev 2008-07-30 17:02:19 följande:
    men finns det någon här som har ett sånt litet barn som min dotter är?hur har ni gjort i så fall?Jag vill absolut att hon ska kunna gå på dagis men hittills har hon varit jätte infektions känslig och när hon får en vanlig förkylning så bli hon jätte dålig.Vi bor ju i lilla kiruna och jag vet inte hur det funkar med assistenter och så på avdelningar för det finns ju inget specillet dagis som tar emot sådana barn vad jag vet.Men om Mindra är på dagis vad får jag för inkomst då man kan ju inte jobba tänk om dte händer något och man ska iväg eller??Ja jag vet inte men tack för dom svaren jag har fått.
    Jolina är 2 år nu men började dagis när hon var strax över året. Vi pratade med omsorgsansvarig på kommunen att hon behöver resurs pga hennes symtom eftersom hon varken kan sitta, stå, gå eller äta själv. Det var inga problem det är deras skyldighet/ansvar att ordna resurs.

Barn med cp skador är mer infektionskänsliga än normala barn, hos en del mindre hos andra mer. Jolina har inte varit mer sjuk än något annat barn på dagis men när hon blir sjuk så blir hon dålig ett tag, då får man vara hemma fr jobbet och ta ut tillfällig föräldrarpenning.

För att anställa assistenter själv eller något ass bolag så måste man vara inskriven i LSS personkrets 1, 2 eller 3. I vårt fall är Jolina inskriven i personkrets 3 men vi fick kämpa för detta då som Adams nämnde att de tyckte hon var för liten. Men icke den som ger sig. Vi kom aldrig till länsrätten men vi överklagade beslutet och vi fick igenom det. När barnet tillhör personkrets kan man söka LASS via FK som berättigar er till att anställa assistenter via ett ass bolag el själva. Då kan ni föräldrar vara assistenter eller någon utomstående.

Själv tycker jag att det är skönt att kunna ha ett arbete, ett socialt liv. Visst arbetar man och Jolina är sjuk då får jag helt enkelt vara hemma antingen jag eller min man. Om något händer på förskolan? Njaa vad som helst kan ju hända, även andra barn också. Jolina har kramper dagligen och vi har informerat förskolelärarna och resursen på dagis om vad de kan göra om det blir stora kramper, men det har aldrig hänt.

Oftast är barnen väldigt nöjda på förskolan. Jag var superorolig för hur det skulle gå, gick ner i tjänst till 60 % för att vara med en del av tiden på dagis. Men snart insåg jag att hon hade det superbra där med de andra barnen.

Lite om hur vi har det och hur det kan vara.. Inte säkert att det är så med er andra, som sagt en del barn är mer infek känsliga andra mindre...
  • mamman i skogen
    pillanlax skrev 2008-07-30 17:02:19 följande:
    men finns det någon här som har ett sånt litet barn som min dotter är?hur har ni gjort i så fall?Jag vill absolut att hon ska kunna gå på dagis men hittills har hon varit jätte infektions känslig och när hon får en vanlig förkylning så bli hon jätte dålig.Vi bor ju i lilla kiruna och jag vet inte hur det funkar med assistenter och så på avdelningar för det finns ju inget specillet dagis som tar emot sådana barn vad jag vet.Men om Mindra är på dagis vad får jag för inkomst då man kan ju inte jobba tänk om dte händer något och man ska iväg eller??Ja jag vet inte men tack för dom svaren jag har fått.
    Jag skulle råda dig att prata med din kurator på hab och be henne om hjälp att prata med kommunen ang dagisplats kommunen är ju skyldig att ge din dotter en plats där hon kan gå även fast hon är infektionskänslig. Sen är hon ju så liten än så det kanske ser annorluna ut om ett par månader Vi som har barn med speciella behov har ju rätt till 15 timmars gratis barnomsorg och att få tid på dagis som avlastning har vi också även mer än de 15 timmarna. Har ni sökt vårdbidrag? Om ni inte har gjort det så se till att skicka in en ansökan så fort som möjligt. Ja visst är det svårt att få ihop det med arbete när man har ett barn med funktionsnedsättning man känner sig inte så tillgänglig och då kan ju vårdbidraget vara räddningen för många även fast det inte kompenserar inkomsten från ett arbete..
    Ang ass för ett så litet barn så jämför FK alltid med ett barn i samma ålder hur barnet behöver hjälp med de grundläggnde behoven mat hygien förflyttning och kommunikation en 6 månaders bebis ha ju inte de behoven ännu så därför är det nästintill omöjligt att få det beviljat om det inte finns tungt vägande medicinska skäl. Men ju äldre barnen blir desto mer hjälp behöver de tror Ulricaa är den jag känner som haft ass tidigast till sin prins. Tror hon skrivit det ngnstans här i tråden..
    Hur om helst så kommer det gå snabbare än ni tror och se till att bli inskriven i personkrets inom LSS så fort som möjligt så ni har det klart för det är förutsättningen för mycket och det kan ta tid. Sätt upp det som ett delmål på vägen för precis som suz skrev så kan det vara svårare än man tror och man kanske behöver överklaga beslut.
  • mamman i skogen
    suz75 skrev 2008-07-22 01:05:47 följande:
    Hoppar in i tråden jag också.. Läst alla inlägg, måste säga att FK är mästare på göra livet surt för en... Vi ska söka assistans via LASS till Jolina efter sommaren kanske är det i rättans tider att ta kontakt med ett ass bolag som har jurist eller kanske jag själv ska skriva och skicka in en ansökan.. Adams: Skrev ni ansökan själva? eller fick ni hjälp med den? Ulrica: Ert bolag verkar super.. jag tänkte försöka med SHS i borås, sjuhärad bygdens ass bolag de har jusrister. Har dock inte så bråttom men helst ska vi ha fått beviljat ass timmar innan dagis börjar, önskedröm
    Vi hade en jurist från firman som skrev ansökan men han intervjuade oss nästan två timmar innan för att få med allt som River inte kan och allt som vi gör som ett barn i liknande ålder kan själv. Vi skulle kunnat skriva själva och sen skulle han utifrån det kunnat hjälpa oss med ansökan men det var skönt att slippa och han stälde frågor som man själv inte ens tänkt på. Ja det är nog en önskedröm att få beviljat innan dagis börjar för oss tog det nästan precis 6 månader från ansökningsdatum till beslut så fort jobbar de inte på FK.
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2008-07-29 12:26:35 följande:
    Nu är semestern över och vi har vart på äventyr med River och en assistent fortfarande så har viinte fått något beslut på om vi fick de utökade timar assistans som semestern krävde undra när de kommer kanske lagom till jul (ironi).. Hoppas att alla haft eller har en bra semester och att vi kan skaka liv i tråden igen för jag tycker den behövs. 
    igår kom beslut på de utökade timmarna så skönt att slippa överklaga
Svar på tråden Personlig assistans diskussionstråden för oss som har eller ska söka!