• La Lola

Bytade?!

Vad f-n är det för ord?!
    Bytade?

"När bytade ni bil?" för att sätta ordet i en mening.....

Jösses.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Svar på tråden Bytade?!
  • xenaa

sonen gillar caps lock

♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • xenaa

Sen heter det mitt sår läker och kranen läcker!

♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • Eldna
    Proxima skrev 2008-07-10 15:07:22 följande:
    Csve skrev 2008-07-10 14:59:58 följande:
    Ha ha, ja, den dialekten är i en klass för sig! Jag har dock lärt mig att tyda svärfars "språk" vid det här laget... Nalta = liteRemidjen = bestickSprotta = pinnei sko farra = jag ska farahaina å hoina = han och honnopp opp henna = plocka upp det därKommer inte på mer just nu, men nog är det härligt med dialekter...
    *skrattar så jag viker mig*

Jag (som är sörlänning) och min man (som ju då är norrlänning) bodde i Piteå för ett par år sedan. Vi hade en hyresvärd som pratade riiiiktigt pitemål och en gång var han och en hantverkare i lägenheten och skulle kolla något. Både jag och min man stod som riktiga frågetecken när de satte igång och disskutera. Jag vet fortfarande inte vad det var de pratade om! När de såg våra frågande miner så förklarade hyresvärden bara kort att de skulle komma tillbaka och fixa (elementet, skåpet, vad det nu var) senare. De hade stått och pratat i säkert fem minuter och jag lovar - vi fattade inte ett ord!!!

Men det är rätt roligt det här med dialekter. Nu bor vi i Sundsvallsområdet och jag märker att jag lägger mig till med vissa grejer som nog är typiskt västernorrländska/indalsmål. Fast alla jag träffar frågar om jag är från Stockholm(!). Blir mycket förnärmad för det är jag inte alls det! Jag är från Uppsala, så det så!! *flinar*
    Bodde i skåne ett tag också när jag var mindre och när vi flyttade till Uppsala så var det inte många av mina nya klasskamrater som förstod vad jag sa!
  • Hallontårta

Kan inte annat än att hålla med.

Proxima skrev 2008-07-10 14:37:58 följande:
    Jag tycker det är charmigt att det finns så många olika dialekter, och tycker absolut inte att det är något fel med användandet av dem, snarare tvärtom! MEN... (och nu blir jag väl halshuggen här, men...) tycker att man helt klart bör hålla sig ifrån talspråk när man skriver. Min mening är att det ger ett "oseriöst" och "obildat" intryck, och personligen har jag svårt att ta någon på riktigt allvar om personen i fråga använder mycket talspråk och har mycket stavfel i en text. Sedan beror det ju också på i vilket sammanhang man skriver. På msn elleri sms till en kompis är väl en sak, men när det kommer till texter där du förväntar dig att människor tar dig på allvar kan det vara klokt att bemöda sig om ett korrekt språkanvändande. Jag har exempelvis läst mååånga arbetsansökningar, där sökande använt talspråk, särskrivningar och stavfel i en "härlig" blandning. Jag har, som sagt, svårt att ta sådana personer på allvar. Tyvärr är jag nog en person som har svårt för alla typer av texter med frekventa stavfel. Tyvärr. För att återgå till ordet i ts, "bytade". Nej. Så skriver man inte! Nu går väl kanske inte en trådstart på familjeliv att jämföra med en doktorsavhandling direkt, men nog "kliar" det i ögonen på mig att se någon uttrycka sig så i text. Som sagt, jag har inget emot dialekter, men tycker att en del kunde behöva tänka på att skilja på uttryck i tal och uttryck i skrift. Är själv från norrland, men skulle aldrig drömma om att skriva "he bort boken" (som i att lägga bort boken) för det. Någonsin. Inte ens i ett sms till en kompis. Men det är ju jag det...
  • Hallontårta

Jag trodde också att jag talade rikssvenska, ända tills jag flyttade till Borås och alla frågade om jag kom från Norrland.

La Lola skrev 2008-07-10 15:05:20 följande:

Hm...alla norrlänningar talar ju inte något speciellt mål. Jag talar rikssvenska. Jag bor i jämtland men jagtalar inte jämtska.
  • xenaa
    La Lola skrev 2008-07-10 15:05:20 följande:
    Hm...alla norrlänningar talar ju inte något speciellt mål. Jag talar rikssvenska. Jag bor i jämtland men jagtalar inte jämtska.
    Fast vad säger man om skåningar t.ex att de talar skånska, eller smålänningar att man talar smålänska
    ♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • Fluffguf
    xenaa skrev 2008-07-10 15:35:51 följande:
    Fast vad säger man om skåningar t.ex att de talar skånska, eller smålänningar att man talar smålänska
    Men skåne och småland är ju rätt mycket mindre än norrland!
    There's a bit of Fluffguf in all of us
  • La Lola
    Hallontårta skrev 2008-07-10 15:33:50 följande:
    Jag trodde också att jag talade rikssvenska, ända tills jag flyttade till Borås och alla frågade om jag kom från Norrland. La Lola skrev 2008-07-10 15:05:20 följande:
    Jo, men alltså, att jag kommer från norrland hörs ju såklart.
    Men orden jag använder är rikssvenska. Jag pratar inte dialekten här i jämtland som heter jämtska.
  • Csve

haha ja det där känner jag igen!

Proxima skrev 2008-07-10 15:07:22 följande:
    a ha, ja, den dialekten är i en klass för sig! Jag har dock lärt mig att tyda svärfars "språk" vid det här laget... Nalta = liteRemidjen = bestickSprotta = pinnei sko farra = jag ska farahaina å hoina = han och honnopp opp henna = plocka upp det därKommer inte på mer just nu, men nog är det härligt med dialekter...
    ?♥ För evigt ♥?
  • La Lola
    xenaa skrev 2008-07-10 15:35:51 följande:
    Så länge ingen påstår att vi här uppe snackar "norrlänska" är jag nöjd.

För de i söder pratar ju inte "sörlänska"......
Svar på tråden Bytade?!