Proxima skrev 2008-07-10 15:07:22 följande:
Csve skrev 2008-07-10 14:59:58 följande:
Ha ha, ja, den dialekten är i en klass för sig! Jag har dock lärt mig att tyda svärfars "språk" vid det här laget... Nalta = liteRemidjen = bestickSprotta = pinnei sko farra = jag ska farahaina å hoina = han och honnopp opp henna = plocka upp det därKommer inte på mer just nu, men nog är det härligt med dialekter...
*skrattar så jag viker mig*
Jag (som är sörlänning) och min man (som ju då är norrlänning) bodde i Piteå för ett par år sedan. Vi hade en hyresvärd som pratade riiiiktigt pitemål och en gång var han och en hantverkare i lägenheten och skulle kolla något. Både jag och min man stod som riktiga frågetecken när de satte igång och disskutera. Jag vet fortfarande inte vad det var de pratade om! När de såg våra frågande miner så förklarade hyresvärden bara kort att de skulle komma tillbaka och fixa (elementet, skåpet, vad det nu var) senare. De hade stått och pratat i säkert fem minuter och jag lovar - vi fattade inte ett ord!!!
Men det är rätt roligt det här med dialekter. Nu bor vi i Sundsvallsområdet och jag märker att jag lägger mig till med vissa grejer som nog är typiskt västernorrländska/indalsmål. Fast alla jag träffar frågar om jag är från Stockholm(!). Blir mycket förnärmad för det är jag inte alls det! Jag är från Uppsala, så det så!! *flinar*
Bodde i skåne ett tag också när jag var mindre och när vi flyttade till Uppsala så var det inte många av mina nya klasskamrater som förstod vad jag sa!