• La Lola

Bytade?!

Vad f-n är det för ord?!
    Bytade?

"När bytade ni bil?" för att sätta ordet i en mening.....

Jösses.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Svar på tråden Bytade?!
  • La Lola
    Majsan1986 skrev 2008-07-10 13:02:54 följande:
    La Lola skrev 2008-07-10 12:55:49 följande:okej, jag har för mig att jag har hört det från en stockholmare också men kan ha fel..
    Ah, ok.
  • Fluffguf
    Cornellia skrev 2008-07-10 13:04:29 följande:
    Givetvis är det ett grammatiskt fel när det skrivs (om man vill skriva på svenska). Rent tekniskt är det ett grammatiskt fel även i talspråk, och vill man prata ren och korrekt svenska så använder man de böjningar av ord som svenska akademin bestämt. Där med säger jag inte att det är fel att använda sin dialekt, men börjar man byta ut ord, så pratar, och skriver man inte längre på det svenska språket.
    Dialektala ord är väl också en del av det svenska språket?
    There's a bit of Fluffguf in all of us
  • Fru T
    Fluffguf skrev 2008-07-10 13:05:49 följande:
    jodå även om dom inte står med i ordlistorna
  • marskattan
    Majsan1986 skrev 2008-07-10 12:53:16 följande:
    På tal om konstiga ord så hör jag ibland folk som säger "setat". Tex "på den stolen har jag setat" istället för suttit. Det är väl ändå inget ord iaf? vilken dialekt kommer detta ifrån? Någon som vet?
    Säger man i vissa orter i Västmanland, där man även säger "klöpp"..
  • Cornellia
    Fluffguf skrev 2008-07-10 13:05:49 följande:
    Nej det är det inte. Vi har en väldigt bra bok som innehåller det svenska språket. Dom ord som inte är med där är inte svenska, så är det.

Jag är absolut inte emot dialekter, och folk får skriva och prata hur 17 dom vill. Men man bör veta vad som är svenska, för att vi ska fortsätta ha ett språk som alla förstår, för annars ät vi tillbaka till där man stavade hur saker lät, och till slut går det inte ens att läsa om man har olika dialekter.
  • Fluffguf
    Cornellia skrev 2008-07-10 13:16:27 följande:
    Nej det är det inte. Vi har en väldigt bra bok som innehåller det svenska språket. Dom ord som inte är med där är inte svenska, så är det. Jag är absolut inte emot dialekter, och folk får skriva och prata hur 17 dom vill. Men man bör veta vad som är svenska, för att vi ska fortsätta ha ett språk som alla förstår, för annars ät vi tillbaka till där man stavade hur saker lät, och till slut går det inte ens att läsa om man har olika dialekter.
    Vad tycker du att det är om det inte är svenska då?
    Alla ord som används är inte med i saol, det betyder ju inte att andra inte förstår vad man säger.
  • Jesspa80

Det är väl självklart att man måste ha ett vedertaget språk? Annars skulle det ju bli total kaos. Sen finns det slang, dialekter osv. Men man måste ju ha ett "rätt".

• Fluffguf
    Jesspa80 skrev 2008-07-10 13:24:24 följande:
    Det är väl självklart att man måste ha ett vedertaget språk? Annars skulle det ju bli total kaos. Sen finns det slang, dialekter osv. Men man måste ju ha ett "rätt".
    Ja, naturligtvis, men det betyder ju inte att slang eller dialektala ord är fel att använda.
  • Eldna

Får jag sno din tråd lite la lola?

På tal om "märkliga" sätt att uttrycka sig... var kommer "hanses" (hans) ifrån???

Och om vi ändå pratar om dialekter och svenksa ord... har någon en SAOL i närheten och kan berätta för mig om man säger "läker" eller "läcker" om tex en kran som det droppar vatten ur? Vi är lite onense här hemma om det nämligen....

• La Lola
    Eldna skrev 2008-07-10 13:39:06 följande:
    Får jag sno din tråd lite la lola? På tal om "märkliga" sätt att uttrycka sig... var kommer "hanses" (hans) ifrån??? Och om vi ändå pratar om dialekter och svenksa ord... har någon en SAOL i närheten och kan berätta för mig om man säger "läker" eller "läcker" om tex en kran som det droppar vatten ur? Vi är lite onense här hemma om det nämligen....
    Sno på du!

Hanses? Ingen aning!

Läker/läcker, det är väl dialektalt väl?
Svar på tråden Bytade?!