• La Lola

Bytade?!

Vad f-n är det för ord?!
    Bytade?

"När bytade ni bil?" för att sätta ordet i en mening.....

Jösses.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Svar på tråden Bytade?!
  • Stor mamma

Basses mamma skrev 2008-07-10 12:40:56 följande:

He he, har aldrig hört bytade förut (trodde det var en felstavning). Men gröpper (gropar) och klöpp (klippte) säger vi här i Hälsingland!
    Min man var hälsingebo till han träffade mig, vi är uppåt dä två gånger om året. Då hör massa konstiga ord ni säger där. Men det är en fin dialekt
  • La Lola
    Pumanprinsen skrev 2008-07-10 12:42:39 följande:
    Nä du valde väl inte ordet fel men indirekt så menar du det när du skriver "Vad f-n är det för ord?!" och "Jösses" eller iallafall ett klagande i mina öron.
    Ja du får ju tolka ordvalen hur du vill.....
  • presens konjunktiv

Man kan säga både "bytade" och "böt", även om "bytte" är det i standardspråket och i skriftspråket mest korrekta.

Ja, i Skåne är det vanligt att säga "bytade".

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Hallontårta

Jag kommer från Gävle, säger klöpp där med

Basses mamma skrev 2008-07-10 12:40:56 följande:

He he, har aldrig hört bytade förut (trodde det var en felstavning). Men gröpper (gropar) och klöpp (klippte) säger vi här i Hälsingland!
  • Pumanprinsen

Aaa det måste verkligen vara en ren tillfällighet att den tråden startade 20 min innan din!?

La Lola skrev 2008-07-10 12:42:33 följande:

Vilken tråstartares?Hur vet du vart jag läst ordet?
  • marskattan

"Klöpp" är ju dialektalt talspråk.. Så säger alla jag känner i samhället jag är uppväxt i. Men man skriver ju inte så.

Själv var jag och "klöpp" topparna igår :D

• xenaa

Men ordet bytade är fel enligt gramatik. man böjer inte ordet byta så.
    det fick jag lära mig i ksolan iaf.
    sen jag har hört folk prata så. Vuxna, utanför FL.

Det är gramatikfel.

♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • MILF

Ja, det är alltså emot reglerna att klaga på någons stavning, grammatik osv i själva tråden.
    Däremot får man starta en tråd som behandlar denna stavning eller grammatik utan att peka ut någon som använder ordet.

Pumanprinsen skrev 2008-07-10 12:40:42 följande:
    det kan ju bara hon avgöra hur hon ska fråga.Misstolka?När nån skriver "Vad f-n är det för ord?!" och "Jösses"Jag tolkar då det som ett klagomål på den trådstartaren stavning, grammatik eller språkbruk, och det är emot reglerna.
  • La Lola
    Fru T skrev 2008-07-10 12:43:41 följande:
    å hade du väll bara otur att det slumpade sig då
    Japp.
    Jag satt o sökte bland gamla trådar för att kolla en sak.

Hade jag vetat vilket hallå det skulle bli bara för att jag startade denna tråd skulle jag ha väntat.
  • La Lola
    Pumanprinsen skrev 2008-07-10 12:45:03 följande:
    Aaa det måste verkligen vara en ren tillfällighet att den tråden startade 20 min innan din!?La Lola skrev 2008-07-10 12:42:33 följande:
    Förmodligen.
    För om du söker på ordet "bytade" så får man 467 träffar där ordet finns med.
Svar på tråden Bytade?!