• La Lola

Bytade?!

Vad f-n är det för ord?!
    Bytade?

"När bytade ni bil?" för att sätta ordet i en mening.....

Jösses.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Svar på tråden Bytade?!
  • xenaa
    Fluffguf skrev 2008-07-10 15:37:56 följande:
    Men skåne och småland är ju rätt mycket mindre än norrland!
    jo, men vad har det med saken att göra.?
    jag ser dialekter på län vis typ hehehe oavsett länets storlek
    ♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • xenaa
    La Lola skrev 2008-07-10 15:39:47 följande:
    Så länge ingen påstår att vi här uppe snackar "norrlänska" är jag nöjd. För de i söder pratar ju inte "sörlänska"......
    haha då fattar jag
    ♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • Hallontårta

Ah jag förstår. Min man kommer också från Jämtland, han talar inte heller jämtska.

La Lola skrev 2008-07-10 15:38:15 följande:

Jo, men alltså, att jag kommer från norrland hörs ju såklart.Men orden jag använder är rikssvenska. Jag pratar inte dialekten här i jämtland som heter jämtska.
  • Csve

förresten, luleåsamiska.. vad är det? *s*

?♥ För evigt ♥?
  • Fluffguf
    xenaa skrev 2008-07-10 15:40:27 följande:
    jo, men vad har det med saken att göra.?jag ser dialekter på län vis typ hehehe oavsett länets storlek
    Norrland är väl inte ett län?
    There's a bit of Fluffguf in all of us
  • xenaa
    Fluffguf skrev 2008-07-10 15:42:11 följande:
    La Lola sa jämtlänska, då sa jag smålänska, och skånska osv. Det var det jag menade med Länvis.
    ♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • Eldna
    Fluffguf skrev 2008-07-10 15:42:11 följande:
    Nä... Norrland är inte ett län en landsdel som sträcker sig från Gävle och norrut. Norrland, Svealand, Götaland. I norrland finns länen norrbottens län, västerbottens län, västernorrlands län, Jämtlands län Gävleborgs län och Dalarnas län.

Norrländska har blivit ett slavrigt uttryck tycker jag och det används mest för de som bor i norra Norrland som jag uppfattar det.
  • presens konjunktiv

Jamska ligger nog på gränsen mellan dialekt och folkmål.

Det är ju grader i dialekter. Om jag åker tvärsöver landet så nog hörs det att jag är skåning, men jag använder inte särskilt många specifikt skånska ord. Svärfar tycker att jag pratar som om jag tror att jag är någon, och bland framför allt äldre ute i småbyarna har jag väldigt svårt att förstå folk. Jag har delar av den skånska prosodin, men inte hela, och jag använder inte många dialektord, men nog talar jag skånska för det.

"Norrländska" är ett ord som vi obildade sörlänningar använder för att vi inte hör skillnad på de olika norrländska dialekterna. Men å andra sidan hör nog inte de flesta norrlänningar skillnad på en helsingborgare och en malmöit heller.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • La Lola
    presens konjunktiv skrev 2008-07-10 15:47:55 följande:
    "Norrländska" är ett ord som vi obildade sörlänningar använder för att vi inte hör skillnad på de olika norrländska dialekterna. Men å andra sidan hör nog inte de flesta norrlänningar skillnad på en helsingborgare och en malmöit heller.
    Nä, men jag hör skillnad på Kungen, Peps Person och Carl-Einar Häckner iaf. De talar inte "sörlänska".
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Sciarlotta
    Csve skrev 2008-07-10 15:55:34 följande:
    Igen som vet vad luleåsamiska är?
    En samisk dialekt
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • presens konjunktiv

Lulesamiska är en centralsamisk dialekt.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • LMH33
    Cornellia skrev 2008-07-10 13:16:27 följande:
    Nej det är det inte. Vi har en väldigt bra bok som innehåller det svenska språket. Dom ord som inte är med där är inte svenska, så är det. Jag är absolut inte emot dialekter, och folk får skriva och prata hur 17 dom vill. Men man bör veta vad som är svenska, för att vi ska fortsätta ha ett språk som alla förstår, för annars ät vi tillbaka till där man stavade hur saker lät, och till slut går det inte ens att läsa om man har olika dialekter.
    ha ha -
    SAOL innehåller ungefär 125 000 ord. Men skulle inte få mycket sagt om man bara skulle prata "svenska" enligt dig. Speciellt om man kanske behöver prata om vad man gör på jobbet, eftersom saol inte innehåller särskilt många fackuttryck.
Svar på tråden Bytade?!