• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • tessan8micke

Halloj!

Har läst lite i tråden ett tag nu, men inte skrivit något. Jag vet egentligen inte exakt vad LCHF innebär, men jag har i ca 3 veckor ätit så lite kolhydrater som möjligt, samt mer fett än vanligt. På dessa 3 veckor har jag gått ner 4 kg, fantastiskt!

Hur som helst, idag får vi gäster och jag undrar om nån har något kul recept på en god efterrätt?

Jag har hittat recept på en äppelkaka som verkar smarrig, men i den ska man ha sötningsmedel som motsvarar 1 dl socker, vad menas med det? Vad är sötningsmedel?

• JewelGirl
    tessan8micke skrev 2008-10-05 10:00:50 följande:
    Halloj!Har läst lite i tråden ett tag nu, men inte skrivit något. Jag vet egentligen inte exakt vad LCHF innebär, men jag har i ca 3 veckor ätit så lite kolhydrater som möjligt, samt mer fett än vanligt. På dessa 3 veckor har jag gått ner 4 kg, fantastiskt!Hur som helst, idag får vi gäster och jag undrar om nån har något kul recept på en god efterrätt?Jag har hittat recept på en äppelkaka som verkar smarrig, men i den ska man ha sötningsmedel som motsvarar 1 dl socker, vad menas med det? Vad är sötningsmedel?
    Jag brukar göra pannacotta på 40% grädde, utesluta socker helt och smaksätta med tex kaffe, vanilj eller hallon. Pannacottan blir rätt mäktig på så fet grädde så man behöver inte servera i så värst stora glas
  • tessan8micke
    JewelGirl skrev 2008-10-05 10:06:07 följande:
    Jag brukar göra pannacotta på 40% grädde, utesluta socker helt och smaksätta med tex kaffe, vanilj eller hallon. Pannacottan blir rätt mäktig på så fet grädde så man behöver inte servera i så värst stora glas
    Pannacotta är ju alltid gott, det gör jag rätt ofta (fast då innan jag började med det här så då har jag ju haft socker i).
    Blir det inte lite tråkig smak utan sockret?
    Det är ju hur bra som helst om det funkar att göra utan socker och det fortfarande smakar gott!
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-05 09:57:37 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:51:39 följande:Margarin är inte rätt sorts fett helt enkelt. Och skulle det bli så mkt billigare om det vore tillåtet? menar att ett stort paket smör kanske räcker längre än en flaska flytande? Då blir det ju inte billigare ändå.
    Det finns ju margarin för 17:- paketet istället för 50:-, det är ganska stor skillnad!
    Kenzie skrev 2008-10-05 09:57:22 följande:
    Smurfan 81: Margarin är olämligt som föda, oavsett vilken kost man äter. Det är förstörda fetter med en massa kemikalier i.  Googla på margarintillverkning så förstår du varför.
    Men är det bättre eller sämre än inget extra fett alls?
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 10:17:02 följande:

Men är det bättre eller sämre än inget extra fett alls?
    Det är sämre. Rent smör är mer naturligt än margarin.
  • Kenzie

Hellre inget fett alls isf, margarin och LCHF hör inte alls ihop. Det är värt de extra pengarna...för inte vill du stoppa i en massa kemikalier i kroppen som kan leda till diverse farliga sjukdomar?

I mitt fall har iaf matkostnaderna minskat trots att jag i stort sett bara äter ekologiskt.  Vi småhandlar aldrig nuförtiden, inget godis, inga chips, knappt något alkohol.

Bra mat är det jag prioriterar mest, då drar jag in på annat om det är knapert.

Älskade Theodor 060329
  • JewelGirl
    tessan8micke skrev 2008-10-05 10:13:15 följande:
    Pannacotta är ju alltid gott, det gör jag rätt ofta (fast då innan jag började med det här så då har jag ju haft socker i).Blir det inte lite tråkig smak utan sockret? Det är ju hur bra som helst om det funkar att göra utan socker och det fortfarande smakar gott!
    Tycker det är jättegott Brukar smaksätta ibland med en pulverpåse cappucino för utslaget på dryga 3 dl grädde upphällt i 4 glas så blir det lchf-okej.
  • Callina

Angående stekfetter, hur är det med Arlas flytande smör och rapsolja?

Svar på tråden LCHF tråden 3