• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-04 18:05:23 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-04 17:48:52 följande:Jag har en zeta balsamvinäger, denna --> www.zeta.nu/templates/pdbproduct.aspx id=798∏=1576&c=70
    Den länken fick jag inte att funka, men jag kollade de olika sorterna de hade och det skiljde ju väldigt mycket mellan de olika! Har ju ingen aning om vilken jag har... Men hur kommer det sig att balsamvinäger äe så mycket sötare än vanlig röd/vitvinsvinäger?
    Vi som hade tänkt äta tomat och mozzarella sallad med balsamvinäger ikväll! Trodde det skulle vara bra!
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-04 19:27:58 följande:

Den länken fick jag inte att funka, men jag kollade de olika sorterna de hade och det skiljde ju väldigt mycket mellan de olika! Har ju ingen aning om vilken jag har... Men hur kommer det sig att balsamvinäger äe så mycket sötare än vanlig röd/vitvinsvinäger?Vi som hade tänkt äta tomat och mozzarella sallad med balsamvinäger ikväll! Trodde det skulle vara bra!
    Smurfan: Du tar ju så lite av vinägern Du tar väl inga 100ml heller? Kör på balsamvinäger och få inte dåligt samvete, det lilla kan ju knappast göra skada...
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-04 19:31:55 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-04 19:27:58 följande:Smurfan: Du tar ju så lite av vinägern Du tar väl inga 100ml heller? Kör på balsamvinäger och få inte dåligt samvete, det lilla kan ju knappast göra skada...
    Nä, det är ju sant! 100ml tar man ju inte! Och sen har man ju olivolja till också så det kanske väger upp procenttalen liten! Det är ju bättre än godispåsen som står på diskbänken till min man i alla fall, haha!
    Gjorde lite parmesankex innan middagen också och knaprade på. Gott, emn ganska starkt så jag åt bara ett. Men det var skönt att ha något när de andra här hemma äter chips.
  • LoveMyFamily

Vilken av dessa böcker är bäst?
    Sten Sture Skaldemans "Ät dig ned i vikt? el GI-Noll

ELLER

Ät fet mat- bli frisk och smal med LCHF.

Skriv gärna om varför ni tycker så

• drömhus
    LoveMyFamily skrev 2008-10-04 20:01:09 följande:
    Vilken av dessa böcker är bäst?Sten Sture Skaldemans "Ät dig ned i vikt? el GI-Noll ELLERÄt fet mat- bli frisk och smal med LCHF.Skriv gärna om varför ni tycker så
    Av skaldemans böcker är GInoll! bäst tycker jag: mycket recept! Jag har både den och den bok du vill ha råd om. De är rätt lika varandra, men jag upplever att GInoll har fler recept.

Jag har inte läst Bli frisk och smal med lchf, men visst är den skriven av Litsfeldt? Jag gillar honom bättre som författare, men jag har bara läst "Fettskrämd" av honom. Den innehåller mycket fakta och lite recept.
  • Mrs Vader
    nirakkarlsson skrev 2008-10-04 13:50:32 följande:
    Jag skrev i recepttråden,men ingen vill svara,skriver här ist och hoppas på att få svar!Reder ni såser eller gör ni enbart på grädde och smör?Vad äter ni till köttet? Vi ska göra kantarellsås idag och nått kött,men vad ska vi ha till?Jag är ingen köttätare direkt,vad ska jag äta då?
    Jag reder med en äggula på slutet. Till köttet brukar jag ha lite svamp eller t ex kokt sparris.
    Gillar du ägg kan du äta mycket av det. Annars är ju fet fisk bra om du gillar det.
    Vacker utan schampo
  • Pess
    nirakkarlsson skrev 2008-10-04 13:50:32 följande:
    Jag skrev i recepttråden,men ingen vill svara,skriver här ist och hoppas på att få svar!Reder ni såser eller gör ni enbart på grädde och smör?Vad äter ni till köttet? Vi ska göra kantarellsås idag och nått kött,men vad ska vi ha till?Jag är ingen köttätare direkt,vad ska jag äta då?
    Jag reder inte, blir lagom tjock med vispgrädde...
  • Muminski

Hoho någon som minns mig? Jag profilerade mig mycket ett tag och var oerhört strikt. Så kom magproblemen och ryggproblemen deluxe och knockade mig. Har under ett par veckors tid inte alls varit lika strikt och vågen har reagerat på det. Dock så fortsätter kläderna att vara pösiga... inte mig emot.

Men.. på måndag är jag tillbaka med full styrka och då behöver jag all pepping jag kan få. Pga en oerhört sned och elak rygg kan jag inte ens promenera längre så det gör mig rätt låg.

Hoppas att det går bra för er andra.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Ang balsamvinägern så är den sur och sänker gi halten i andra livsmedel... eller är jag ute och cyklar? Man använder ju så lite så det är godkänt i mina ögon iallafall.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Smurfan 81

Det blev ingen mozzarella i alla fall, jag blir så mätt på den här maten! Men den går ut snart så det blir nog en lunch imorgon eller nåt istället!

Svar på tråden LCHF tråden 3