Umm Elias skrev 2008-08-09 23:46:06 följande:
För det första inte byta namn. De allra flesta barn har ett namn, man har inte rätt att byta det bara för att man adopterar barnet. Det mest tragiska som finns är adpterade som tror sig vara etniskt svenska, de borde ha en kulturell identitet att vara stolt över.
Du har hunnit få en hel massa svar sedan du skrev detta, men eftersom ämnet är viktigt för mig väljer att svara, jag också.
Min dotter har kvar sitt ursprungliga förnamn. Vi använder det som tilltalsnamn. Det råkar vara ett namn som fungerar bra även i Sverige. Vi har även fortsatt att använda de två smeknamn hon hade i ursprungslandet. I det landet har nästan alla namn minst ett "fast" smeknamn, som alltså används av alla som heter så. Det används framför allt till barn och mellan familjemedlemmar. Vår dotters namn har alltså två sådana smeknamn, möjligen hör de ihop med vart och ett av de två språk som talas i landet, men det är jag osäker på. Smeknamnen låter ganska osvenska, men vi tycker att de är fina och de är dessutom en länk till vår dotters ursprung, vilket är ytterligare ett skäl att använda dem.
I övrigt har vi gett vår dotter ett släktnamn. Hennes båda förnamn blir på det sättet symboliska för hennes ursprung i ett annat land och hennes nuvarande liv här. Hennes ursprungliga efternamn har hon inte behållit. Det är inte tillåtet när man adopteras i det landet. När adoptionen gick igenom i det landets domstol fick hon till och med en ny födelseattest med oss inskrivna som om vi vore hennes biologiska föräldrar. Jag fick tjata mig till att få en kopia på den ursprungliga attesten. Vi vet inte om namnen på hennes biologiska föräldrar stämmer, de kan vara falska, men om min dotter en dag väljer att söka efter sin biologiska familj ska hon ha tillgång till allt som kan användas som ledtrådar.
Jag tror förresten inte att så många adopterade tror sig vara etniskt svenska. Tvärtom. Idag får man som adoptivförälder lära sig vikten av att bejaka barnets ursprung och låta det bli en del av vardagen. Hemma har vi landets flagga i vardagsrummet, landets karta på väggen i lekrummet, typiska prydnadssaker lite överallt och vi äter landets mat då och då. Att verkligen uppfostra vår dotter i hennes ursprungskultur skulle vara omöjligt för oss. Dels för att vi inte kan vara säkra på vilken av två kulturer det rör sig om, dels för att vi inte själva är en del av någon av de kulturerna. Men vi gör så gott vi kan för att lära henne mer om sitt fördelseland och ge henne en positiv bild av det. Det gör alla adoptivföräldrar jag känner.