• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Umm Elias

Jag tror att du bör läsa igenom allt igen och sluta med dina otrevligheter.

Esperando skrev 2008-08-10 00:48:24 följande:
    Svar på #160Tror att dom flesta här håller nog med mig när jag säjer att man inte ska kasta sten i glashus..Det verkar inte finnas något slut på din ignorans.
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:50:51 följande:
    aha, så med andra ord ljög du i inlägget?
    Om du vill tolk det så.......
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Smulan1973

aha, så med andra ord ljög du i inlägget?
    Sen när blev sarkasm en lögn?
  • Emeli

A pro på språk - det finns språkkurser för vuxna i de flesta språk som talas i våra barns ursprungsländer. Rekommenderas under den lååånga väntetiden. Ovärderligt att kunna en del när man kommer till landet, och för att sedan kunna stötta sitt barn, både under den första tiden och senare när barnet deltar i modersmålsundervisningen.

Våra barns ursprungsspråk var ju spanska, och vi anmälde oss till en nybörjarkurs på studieförbund när vi anade att det skulle bli aktuellt med Colombia för vår del. Maken fick snart fullt upp med annat, men jag fortsatte, gick över till Komvux och läste så småningom spanska på universitetsnivå. Kanonroligt! Som språklärare fick jag dessutom ett helt nytt ämne att undervisa i.

Fler och fler kurser startas i t.ex. kinesiska. Är lite sugen på att anmäla mig .

• Umm Elias

tråkigt.

Thalis skrev 2008-08-10 00:52:29 följande:
    Om du vill tolk det så.......
  • Umm Elias

att ljuga är en annan sak. Personen skrev att hennes dotter uppfyller faktumet (som jag skrve innan) att inte blivit ifråntagen sitt namn eller ursprung och nu var det inte sant. Det kallar jag lögn inte sarkasm. Å andra sidan har jag alltid haft svårt att förstå både ironi och sarkasm eftersom jag anser det vara sätt att uttrycka sig när man inte vågar säga vad man tycker rakt ut (vilket jag aldrig behövt eftersom jag är trygg i mig själv och säger vad jag tycker.)

Smulan1973 skrev 2008-08-10 00:52:36 följande:
    Sen när blev sarkasm en lögn?
  • Umm Elias

Du är verkligen guld värd! Extremt bra tips!

Emeli skrev 2008-08-10 00:52:51 följande:
    A pro på språk - det finns språkkurser för vuxna i de flesta språk som talas i våra barns ursprungsländer. Rekommenderas under den lååånga väntetiden. Ovärderligt att kunna en del när man kommer till landet, och för att sedan kunna stötta sitt barn, både under den första tiden och senare när barnet deltar i modersmålsundervisningen. Våra barns ursprungsspråk var ju spanska, och vi anmälde oss till en nybörjarkurs på studieförbund när vi anade att det skulle bli aktuellt med Colombia för vår del. Maken fick snart fullt upp med annat, men jag fortsatte, gick över till Komvux och läste så småningom spanska på universitetsnivå. Kanonroligt! Som språklärare fick jag dessutom ett helt nytt ämne att undervisa i.Fler och fler kurser startas i t.ex. kinesiska. Är lite sugen på att anmäla mig .
  • Esperando

Lycka till med kinesiksan...Tyvärr tar det längre tid att lära sig kinesiksa...samt att du antagligen inte kommer att bli förstådd när du kommer dit men väntetiden går ju absolut snabbare när man har nåt att göra.

Emeli skrev 2008-08-10 00:52:51 följande:
    A pro på språk - det finns språkkurser för vuxna i de flesta språk som talas i våra barns ursprungsländer. Rekommenderas under den lååånga väntetiden. Ovärderligt att kunna en del när man kommer till landet, och för att sedan kunna stötta sitt barn, både under den första tiden och senare när barnet deltar i modersmålsundervisningen. Våra barns ursprungsspråk var ju spanska, och vi anmälde oss till en nybörjarkurs på studieförbund när vi anade att det skulle bli aktuellt med Colombia för vår del. Maken fick snart fullt upp med annat, men jag fortsatte, gick över till Komvux och läste så småningom spanska på universitetsnivå. Kanonroligt! Som språklärare fick jag dessutom ett helt nytt ämne att undervisa i.Fler och fler kurser startas i t.ex. kinesiska. Är lite sugen på att anmäla mig .
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:54:56 följande:
    att ljuga är en annan sak. Personen skrev att hennes dotter uppfyller faktumet (som jag skrve innan) att inte blivit ifråntagen sitt namn eller ursprung och nu var det inte sant. Det kallar jag lögn inte sarkasm. Å andra sidan har jag alltid haft svårt att förstå både ironi och sarkasm eftersom jag anser det vara sätt att uttrycka sig när man inte vågar säga vad man tycker rakt ut (vilket jag aldrig behövt eftersom jag är trygg i mig själv och säger vad jag tycker.)
    *ASG*
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

att ha vetskapen om att det finns adoptivföräldrar som är villiga att göra allt för sitt barn gör att jag kan lämna tråden med lugn för natten. Blev orolig för barnen hos de föräldrar som tillbringat de senaste timmarna med att försvara dem som raderat barnets ursprungskultur.

Om ni nu hade gått dessa föräldrakurser borde ni hålla med mig, inte tjafsa emot mig.

Godnatt och ha en fortsatt trevlig helg! (speciellt du Indras dotter!)

Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?