• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • alvaereva

jag tänker aldrig på det..
    men om jag ska känna efter så är jag ju svensk för jag är född i sverige (mina bioföräldrar är inte födda i sverige)

• Umm Elias

öh "väldigt många" sköter sig väldigt bra skulle jag vilja säga, sen har du en utpekad minoritet som inte gör det.

cissi24 skrev 2008-08-10 16:56:33 följande:
    Självklart är det inget dåligt att vara invandrare men eftersom det finns många i sverige och väldigt många inte sköter sig speciellet bra så har det fått en negativ klang.Där jag bor är de flesta inte intersserade att arbeta eller lära sig det svenska språket. Plus att de begår många brott. Så därför förstår jag det negativa i det.Och då menar jag invandrare inte personer som är adopetarde.
  • Umm Elias

så hon har alltså invandrat hit =) Du skrev att hon inte gjort d :)!

Tusentand skrev 2008-08-10 16:56:38 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 16:46:13 följande:
    Hon är adopterad från thailand..........
  • cissi24

Men det beror på var man bor. Mycket möjligt att många sköter sig bra. Men jag är van att de inte gör det och det är bara det jag kan skriva ifrån och det är från det JAG har fått min uppfattning.

Kan inte ändra min uppfattning då jag inte har upplevt något annat. Utan här vill de inte lära sig svenska och de felsta vill inte arbeta.

• Tusentand

Umm Elias skrev 2008-08-10 17:02:17 följande:

så hon har alltså invandrat hit =) Du skrev att hon inte gjort d :)!
    Nej, hon har ju inte invandrat hit.. hon har ju inte utvandrat heller.. hon har blivit adopterad från en mamma till en annan.. sen att dom mammorna bor i olika länder är ju en annan sak.. tycker det är olika saker, och det gör hon med..
    Och hon är definitivt ingen invandrare, oavsett om det har negativ klang eller inte..
  • Manchester

Umm Elias skrev 2008-08-10 16:53:19 följande:

Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?
    Jag tycker inte att det är negativt att vara invandrare. Är det själv i någon mening, eftersom jag är född i ett annat land (dock av svenska föräldrar). Jag ser migration som en positiv kraft. Världen blir bättre om människor av olika ursprung, med olika kulturer och olika värderingar blandas. På så sätt får vi alla möjligheten att "låna" det bästa av varandra.

Där vi bor finns en del invandrare, men majoriteten är svenskfödda. Räknar man alla med minst en utlandsfödd förälder så blir det kanske 5-7 stycken i varje ordinär skolklass. De invandrare som bor här är ofta väl integrerade i det svenska samhället. De har jobb, de bor inte tre stora barnfamiljer sammanpressade i en lägenhet. De må fira Ramadan, bära turban eller äta koshermat, men de lever helt normala liv, på samma villkor som alla andra. Det bidrar nog till en allmänt positiv syn på invandrare.

Jag kan ändå förstå att inte alla adopterade vill betraktas som invandrare. Dels kan det handla om tonåringar som inte vill betraktas som något alls som avviker från majoriteten. Det spelar liksom ingen roll om de är långa, korta, skåningar, hörselskadade eller invandrare. De vill inte vara något som inte alla andra är. Det kan också handla om rent praktiska saker. Om jag definieras som invandrare kan jag råka ut för andra människors fördomar. Det kan bli svårare att få bostad. En potentiell arbetsgivare kanske inte vill anställa mig. Det behöver inte ens handla om att arbetsgivaren är främlingsfientlig. Han kanske bara är rädd att en invandrare inte är tillräckligt bra på svenska för just det arbete som det handlar om.
  • Emeli

Det är klart att våra utlandsfödda adoptivbarn är invandrare. Varför har man så svårt att inse det? Är det negativt att vara invandrare? Man kan vara både invandrare och svensk på samma gång.

Det finns många olika kategorier invandrare, t.ex. arbetskraftsinvandrare, flyktingar och de som kommit till sina familjer genom adoption. Många invandrare i Sverige kommer från våra nordiska grannländer. De allra, allra flesta sköter sig, arbetar, betalar skatt och bidrar till vårt samhälle. Många kommer hit som unga vuxna, färdigutbildade och redo att göra rätt för sig. Rena vinstlotten för det svenska samhället.

• jsmfb
    Emeli skrev 2008-08-10 18:31:42 följande:
    Det är klart att våra utlandsfödda adoptivbarn är invandrare. Varför har man så svårt att inse det? Är det negativt att vara invandrare? Man kan vara både invandrare och svensk på samma gång.Det finns många olika kategorier invandrare, t.ex. arbetskraftsinvandrare, flyktingar och de som kommit till sina familjer genom adoption. Många invandrare i Sverige kommer från våra nordiska grannländer. De allra, allra flesta sköter sig, arbetar, betalar skatt och bidrar till vårt samhälle. Många kommer hit som unga vuxna, färdigutbildade och redo att göra rätt för sig. Rena vinstlotten för det svenska samhället.
    Bra sammanfattat, tack!

Hur förbereder man sitt barn på de tråkiga attityder de kan möta?
  • mammatillvictor
    Umm Elias skrev 2008-08-10 15:20:10 följande:
    Såvitt jag vet så bestämmer man sällan sitt eget namn. Mina föräldrar gav mig och mina syskon v¨åra namn som barn och vi har inte haft något val, varför ska adoptivbarn behandlas annorlunda? De har fått namn som bebeisar (de flesta) och det är vad de heter, sen om de vill byta namn som vuxna är det upp till dem, precis som jag kan byta namn nu om jag vill.
    Nä, men jag känner ju inte att mina föräldrar gjort fel som gav mig ett namn de tyckte passade mig! Och jag känner en stor glädje över att de gav mig ett svenskt namn och ett släktnamn för vår släkt! Det gör att jag känner mig som en del i vår familj och släkt, du pratar ju om adopterade som att de blir rånade sitt namn och att det är fel, jag är en adopterad som inte tycker att jag vare sig blivit rånad på mitt namn eller ursprung utan blivit respekterad som den människa och person som jag är!
  • Esperando

Var får det ifrån?

Umm Elias skrev 2008-08-10 16:53:19 följande:

Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?