Umm Elias skrev 2008-08-10 16:53:19 följande:
Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?
Jag tycker inte att det är negativt att vara invandrare. Är det själv i någon mening, eftersom jag är född i ett annat land (dock av svenska föräldrar). Jag ser migration som en positiv kraft. Världen blir bättre om människor av olika ursprung, med olika kulturer och olika värderingar blandas. På så sätt får vi alla möjligheten att "låna" det bästa av varandra.
Där vi bor finns en del invandrare, men majoriteten är svenskfödda. Räknar man alla med minst en utlandsfödd förälder så blir det kanske 5-7 stycken i varje ordinär skolklass. De invandrare som bor här är ofta väl integrerade i det svenska samhället. De har jobb, de bor inte tre stora barnfamiljer sammanpressade i en lägenhet. De må fira Ramadan, bära turban eller äta koshermat, men de lever helt normala liv, på samma villkor som alla andra. Det bidrar nog till en allmänt positiv syn på invandrare.
Jag kan ändå förstå att inte alla adopterade vill betraktas som invandrare. Dels kan det handla om tonåringar som inte vill betraktas som något alls som avviker från majoriteten. Det spelar liksom ingen roll om de är långa, korta, skåningar, hörselskadade eller invandrare. De vill inte vara något som inte alla andra är. Det kan också handla om rent praktiska saker. Om jag definieras som invandrare kan jag råka ut för andra människors fördomar. Det kan bli svårare att få bostad. En potentiell arbetsgivare kanske inte vill anställa mig. Det behöver inte ens handla om att arbetsgivaren är främlingsfientlig. Han kanske bara är rädd att en invandrare inte är tillräckligt bra på svenska för just det arbete som det handlar om.