• Socialen

GI rivstart

Hej!

Jag har hittat recepten till GI rivstarts första två veckor. Men det är inga mellanmål, stämmer det?

• Svar på tråden GI rivstart
  • ric69

Socialen Får jag alltså dricka honung under rivstart?
    [/citat]

Honung är ett naturligt sötningsmedel, så det går bra
    att använda detta till allt du vill försöta.
    Jag kan dock inte säga att allt kommer att smaka bättre
    med houng.
    En tesked är ingen fara.

Jessica - avokado innehåller antioxidanter och bra fett.Njut av frukterna. Pröva att använda en mossad avokado till ex kyckling.

• ric69
    Kenzie skrev 2008-07-16 15:23:37 följande:
    För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.
    En studie om N Ö T T E R -

Diet rik på nötter sänker blodtrycket
    I den s k DASH-dieten ingår bland annat hög konsumtion av frukt, grönsaker och nötter. Konsumtion av mjölkprodukter med lågt fettinnehåll och fisk och kyckling i stället för rött kött förordas också. I genomsnitt föll det systoliska blodtrycket med 6 mm Hg och det diastoliska med 3 mm Hg. Sänkningen sågs redan efter två veckors diet.

Stark effekt på kranskärlssjukdom
    Redan 1992 publicerades the Adventist Health Study där man såg en cirka 50%-igt minskad risk för dödlig och icke-dödlig kranskärlssjukdom hos dem som åt nötter ofta jämfört med dem som åt nötter sällan. I studien sågs dessutom ett tydligt dos-respons-mönster, d.v.s. ju mer nötter man åt desto mindre sjukdom/död. I en annan studie med 22.000 manliga läkare såg man en successivt minskad risk för hjärtdöd och plötslig död med ökande nötkonsumtion. I Nurses´ Health Study deltog 86.000 sjuksköterskor. De som åt mest nötter (mer an 5 140 gram per vecka) hade 39% mindre förekomst av dödlig kranskärlssjukdom och 32% mindre förekomst av icke-dödlig hjärtinfarkt jämfört med dem som åt mindre än en 28 gram per vecka. Olika studier har också visat att hög nötkonsumtion kan sänka total- och LDL-kolesterolet i storleksordningen 10-20%.

Blir man fet av nötter?
    Det har ibland hävdats att starkt intag av nötter skulle kunna ge ökad kroppsvikt. Flera studier där nötter ingått i dieten har visat att så i regel inte är fallet. Som förklaring har föreslagits att intag av nötter ger en mättnadskänsla som minskar intaget av andra födoämnen.

Kenzie, jag kommer att hänga här i trådarna så personer
    som du inte ger fel fakta om vad som ska ätas eller inte.

Rickard
  • Socialen

Måste bara lägga in en brasklapp från min svärmor på dialysen: ett för högt intag av nötter (och banan) kan vara farligt för njurarna!

• MajaLarsson

ric69: jag skrev att avocado är ett bra mellanmål och oxå att det är en frukt - skrev inget dåligt om det och jag äter avocado ofta!

Jag skrev bara vad ts ville veta om GI dieten. Frukt bör man inte äta under rivstarten (möjligtvis 1) och ca 25 g nötter är en portion enligt nån GI-sida jag varit ute på.

Jag säger inte att GI är bra för alla - jag tex äter alla frukter och grönsaker jag vill, vare sig dom är GI vänliga eller ej...
    Men en del vill följa tex olas råd strikt å då bör dom få göra det tycker jag!

• Kenzie
    ric69 skrev 2008-07-16 18:40:54 följande:
    Jag är utbildad kostrådgivare och dessutom strongman. Du äter nötter för att få i dig rätt fetter och ingenting annat. En näve dagligen ger dig precis vad kroppen behöver. Det är lite synd att du påstår att jag inte ska hänga på dessa trådar, för så många fel som du gör! Du för gärna kalla nötter för vad du vill, men så felaktig fakta du ger ut nu.Rickard
    Ursäkta men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag äter rejält med bra fetter och har verkligen inget behov av att få i mig nötter. Att du tar dig frihet att skriva i en GI-tråd är givetvis helt okej, men du kan inte direkt räkna med att få medhåll i det du förespråkar. Du får gärna precisera exakt vad för felaktigt fakta jag ger ut. Nötter innehåller bra fetter men att äta 100 gram som mellanmål anser jag är för mycket ifall man försöker äta enligt GI fas 1.

Du kanske borde försöka vare mer öppen när det gäller alternativ kost, speciellt eftersom du utger för att vara kostrådgivare. Flertalet läkare jag talat med ser inget som helst fel med lchf-kost utan erkänner att forskning påvisar att den här kosten ger rejäla hälsovinster. Väljer du att blunda för detta så är det upp till dig.
  • Socialen

Lite fler frågor till er som verkar ha koll på rivstarten:

Är det viktigt att följa dagsmenyerna? Jag har inte haft ingredienser hemma till allt och har då ätit t.ex. frukost från dag 1, lunch från dag 3 etc.

Igår åt vi grillad fläskfilé (ca 200g/pers) och grillade grönsaker (1 zucchini, 1 paprika och 7 champinjoner delat på 2 pers) med en sallad gjord på ruccola, grönsallad, tomater, pinjenötter (1 msk/pers), oliver (ca 10/pers) och en vinaegrette på olja (2 msk), vinäger (4 msk) och dijonsenap (2 tsk). Är det OK under rivstarten?

När det gäller träning, kan jag träna aerobic och pump eller ska jag hålla mig till lågintensiv träning som promenader?

På lördag ska jag på möhippa och kan då inte ta med egen mat, vad bör jag tänka på (det är picnic med ost och kex och sedan middag på restaurang)? Min tanke är att skippa uppenbara kolhydrater som kex, bröd, pasta, ris, potatis och frukt. Hur är det med alkohol. Bör jag hoppa över det också?

• Socialen
    ric69 skrev 2008-07-16 18:48:38 följande:
    Socialen Får jag alltså dricka honung under rivstart?[/citat]Honung är ett naturligt sötningsmedel, så det går bra att använda detta till allt du vill försöta.Jag kan dock inte säga att allt kommer att smaka bättremed houng. En tesked är ingen fara.
    Läste någonstans att det var ok med torkade aprikoser under rivstart. Hur är det med det? Annars verkar ni vara överens om en frukt om dagen och helst äpple?
  • Maddisen80

Det bero på vad du äter innan,äter du äpple och nötter och choklad så klart de rusa iväg staplarna

Kenzie skrev 2008-07-16 15:23:37 följande:
    För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.
  • Maddisen80

Jag tycker de är jättebra att du hänger här för jag får så bra hjälp från dig,saknar dig på msn

ric69 skrev 2008-07-16 18:40:54 följande:
    Jag är utbildad kostrådgivare och dessutom strongman. Du äter nötter för att få i dig rätt fetter och ingenting annat. En näve dagligen ger dig precis vad kroppen behöver. Det är lite synd att du påstår att jag inte ska hänga på dessa trådar, för så många fel som du gör! Du för gärna kalla nötter för vad du vill, men så felaktig fakta du ger ut nu.Rickard
  • Maddisen80

Jo men nu menar jag och ric 1 dl nötter/1näve de är inte farligt,de rekommendera tillochmedgymmen

Socialen skrev 2008-07-16 19:13:26 följande:
    Måste bara lägga in en brasklapp från min svärmor på dialysen: ett för högt intag av nötter (och banan) kan vara farligt för njurarna!
Svar på tråden GI rivstart